24 010 läst ·
199 svar
24k läst
199 svar
Dålig bilaffär
ha, ha ja det var en ärlig beskrivningkinglolle skrev:
I övrigt håller jag med dej ang jmf av bilaffärer, köper man en beg familjekombi i Sverige för drygt 10k så är man naturligtvis inte en person som istället köper en ny bil ute i Europa (så himla enkelt är det inte att köpa bil i Tyskland) för 5-10 ggr så mkt pengar
Sedan femte EU direktivet skall fordon försäkras i sitt hemland vilket innebär att om man skall hämta hem ett fordon skall en 30 dagars importförsäkring införskaffas
Okej, bra att veta.
Man ska ju försäkra bilen i landet man registrerar den och det är landet där man bor.
Okej, det är i stor sett bara denna försäkring.
Då vet jag. Teoretiskt skulle man kunna hämta bilen med en släppvagn. Det gör många från östeuropäiska länder när de köper begagnade bilar.
Man kan ju sen kryssa en försäkring med försäkringsbolaget.
Eller vad menar du?
Menar du en föräkring som lagen kräver (som betalar en skada till en annan person om du sjäv orsaker en bilolycka) eller menar du en fullkasko som betalar den nya bilen om du t.ex. råkar ut för en singelolycka.
Jag har aldrig en sådan försäkring. Men jag utgår inte ifrån att jag orskar en bilolycka.
Och ja, kan man bara betala 10 000 SEK för en bil ska man leta en rimlig billig och bra begagnad bil på blocket.
Okej, bra att veta.
Man ska ju försäkra bilen i landet man registrerar den och det är landet där man bor.
Okej, det är i stor sett bara denna försäkring.
Då vet jag. Teoretiskt skulle man kunna hämta bilen med en släppvagn. Det gör många från östeuropäiska länder när de köper begagnade bilar.
Man kan ju sen kryssa en försäkring med försäkringsbolaget.
Eller vad menar du?
Menar du en föräkring som lagen kräver (som betalar en skada till en annan person om du sjäv orsaker en bilolycka) eller menar du en fullkasko som betalar den nya bilen om du t.ex. råkar ut för en singelolycka.
Jag har aldrig en sådan försäkring. Men jag utgår inte ifrån att jag orskar en bilolycka.
Och ja, kan man bara betala 10 000 SEK för en bil ska man leta en rimlig billig och bra begagnad bil på blocket.
Redigerat:
Innan 5 direktivet skulle fordonet försäkras i det land där man köper fordonet med en tillfällig exportförsäkring.
Ja de flesta svenskar som köper en ny bil väljer troligen en helförsäkring alltså det du kallar kaskoförsäkring. Vill man stå risken själv så behövs inte kaskodelen. Ska man då hämta med släp för att slippa försäkringskostnaden så får man istället dyrare transportkostnad då man måste köra med ett relativt stor bil o släp ner för att hämta vilket ger en bränslekostnad plus dyrare färjebiljett mm jämfört med flyg ner o bil hem. Plus att man bör ha E körkort eller måste få med sig någon som har detta.
Sen bör man inte negligera övriga kostnader såsom utebliven inkomst under de dagar man hämtar, dyrare försäkring (om man nu inte vill köra med endast trafikförsäkring), högre ränta (såvida man inte betalar kontant). Så den totala kostnaden med allt inräknat för en importbil kan se ut såhär ungefär för min del tex på en bil för 100 000 kr köpt i Tyskland
Bränsle o färja - 3000 kr
Försäkring för resa - 2000 kr
Merkostnad försäkring - 4000 kr
Merkostnad lån - 10 000 kr
Registrering - 1000 kr
Utebliven inkomst - 6000 kr
Momsskillnad - 6000 kr
Så för min del är kostnaden ca 32 000 kr för att hämta hem en bil
Ja de flesta svenskar som köper en ny bil väljer troligen en helförsäkring alltså det du kallar kaskoförsäkring. Vill man stå risken själv så behövs inte kaskodelen. Ska man då hämta med släp för att slippa försäkringskostnaden så får man istället dyrare transportkostnad då man måste köra med ett relativt stor bil o släp ner för att hämta vilket ger en bränslekostnad plus dyrare färjebiljett mm jämfört med flyg ner o bil hem. Plus att man bör ha E körkort eller måste få med sig någon som har detta.
Sen bör man inte negligera övriga kostnader såsom utebliven inkomst under de dagar man hämtar, dyrare försäkring (om man nu inte vill köra med endast trafikförsäkring), högre ränta (såvida man inte betalar kontant). Så den totala kostnaden med allt inräknat för en importbil kan se ut såhär ungefär för min del tex på en bil för 100 000 kr köpt i Tyskland
Bränsle o färja - 3000 kr
Försäkring för resa - 2000 kr
Merkostnad försäkring - 4000 kr
Merkostnad lån - 10 000 kr
Registrering - 1000 kr
Utebliven inkomst - 6000 kr
Momsskillnad - 6000 kr
Så för min del är kostnaden ca 32 000 kr för att hämta hem en bil
Okej, bra att veta.
Merkostnad lån ... det beror ju på situationen. Om man tar ett lån.
Momsskillnaden beror på bilens pris.
besikta och registrera måste man i alla fall.
Varför är det merkostnad på försäkringen. Kan du förklara detta?
Försäkringskostnaden beror ofta på hk, bilens vikt osv.
Utbliven inkomst .... beror väl på....
Merkostnad lån ... det beror ju på situationen. Om man tar ett lån.
Sen är ju den andra frågan varför bilfirmor inte säljer lika billiga bilar i Sverige som de gör i t.ex. Tyskland.
Prisskillnaden bror delvis på annan motorisering eller utrustning.
Men om skillnaden i momsen bara är king 5000 SEK men bilen är kring 30 000 SEK billigare i Tyskland kan man ju fundera varför det fortarande finns en skillnad på 25 000 SEK ...
Prisskillnaden bror delvis på annan motorisering eller utrustning.
Men om skillnaden i momsen bara är king 5000 SEK men bilen är kring 30 000 SEK billigare i Tyskland kan man ju fundera varför det fortarande finns en skillnad på 25 000 SEK ...
Ifall det är inom EU så är det inte så dyrt och märkvärdigt. Tror man kan köra på de utländska skyltarna.
Oavsett var bilen kommer ifrån så kan man även köpa tillfälliga, röda skyltar. Där du får köra nödvändiga sträckor, till verkstad eller bilprovningen. Försäkring är inbakad i priset som förr kanske var 3000kr.
Fast det var länge sedan jag köpte från danmark och usa så kan ju minnas fel.
Jag hade svårt att förstå vad dansken sa men tror deras land hade något belöningssystem ifall de sålde ut sina gamla bilar så han var glad att sälja till sverige. Eller så hade han svårt att sälja den i hemlandet med deras höga ägar-skatter på dessa. Så kanske därför han var glad att svensken kom.
Oavsett var bilen kommer ifrån så kan man även köpa tillfälliga, röda skyltar. Där du får köra nödvändiga sträckor, till verkstad eller bilprovningen. Försäkring är inbakad i priset som förr kanske var 3000kr.
Jag hade svårt att förstå vad dansken sa men tror deras land hade något belöningssystem ifall de sålde ut sina gamla bilar så han var glad att sälja till sverige. Eller så hade han svårt att sälja den i hemlandet med deras höga ägar-skatter på dessa. Så kanske därför han var glad att svensken kom.
Redigerat:
Jo, det är mycket "beror väl på" i dina argument. Och de flesta inser att man inte kan tolka alla "beror väl på" till maximal fördel hela tiden. Verkligheten ser inte ut sådan.Ewald skrev:Merkostnad lån ... det beror ju på situationen. Om man tar ett lån.
I Sverige har vi en Vagnskadegaranti som ingår under ett antal år när man köper en ny bil. Det är egentligen en förbetald delkaskoförsäkring, som - för att vara jämförbart - skall räknas in om man talar importbil. Dessutom är importbilar inte sällan dyrare i försäkring.
Om man inte tar lån innebär det att pengarna skulle kunna förräntats istället. Så även om man HAR pengarna och inte lånar är det en "ränteutgift" att placera dem i en bil. Som dessutom sjunker som en sten i värde så fort den lämnat bilhallen.
Glöm sedan inte heller att utrustningsnivåerna ofta skiljer mellan bilar sålda i Skandinavien jämfört med kontinenten. Inte sällan har de andra värmepaket (t ex har nyare dieslar för Norden ofta elektrisk hjälpvärmare för kupén), häckvärme som standard m.m.
Räknade ganska nyss på en ny Audi från Tyskland, då de nästan 30' som skiljde kändes lite väl saftigt. Visade sig dock att nästan allt ätits upp när jag lagt på det jag ansåg nödvändigt att ha som var standard här men inte i Tyskland. Och några saker gick inte ens att få som tillägg i Tyskland.....
Kinglolle avser registreringsbesiktning i det nya landet med vad det innebär. Det behöver man inte göra med en bil som redan finns här. O.s.v. o.s.v......
Ewald, Googla lite på att importera bil så får du nog de flesta svar du behöver. Även dina funderingar om skyltar o.s.v. finns gott om svar på, det behöver vi inte förklara för dig här.
För oavsett så är ju inte TS intresserad av att köpa en ny bil, oavsett om den står i Sverige eller kostar 50.000:- någonstans utomlands.....
Redigerat:
Ja, besiktiga ska man i Sverige.
Man måste få bilen till Sverige i alla fall. I Österrike finns det blåa skyltar och de verkar gälla i Tyskland. Helt enkelt ta med tillfälliga "blåa" skyltar och köra hem med bilen.
Jag har ju också en gång funderat att sälja min bil till ngn svensk (om det finns interesse). När jag säljer den förstås. Vet dock inte om det finns interesse. Jag kör ganska mycket.
Jag skulle t.ex. skulle ställa respektive överlämna den i Sverige. Men jag tänker inte byta de närmaste åren.
Man måste få bilen till Sverige i alla fall. I Österrike finns det blåa skyltar och de verkar gälla i Tyskland. Helt enkelt ta med tillfälliga "blåa" skyltar och köra hem med bilen.
Jag har ju också en gång funderat att sälja min bil till ngn svensk (om det finns interesse). När jag säljer den förstås. Vet dock inte om det finns interesse. Jag kör ganska mycket.
Jag skulle t.ex. skulle ställa respektive överlämna den i Sverige. Men jag tänker inte byta de närmaste åren.
"Mata inte trollet" känns som en vettig uppmaning just nu....
D09, jag hoppas du får tillbaka något av pengarna i alla fall. Har själv köpt bil på sån där garagefirma. Kan ärligt säga att jag hellre köper privat nästa gång det eventuellt blir aktuellt....
D09, jag hoppas du får tillbaka något av pengarna i alla fall. Har själv köpt bil på sån där garagefirma. Kan ärligt säga att jag hellre köper privat nästa gång det eventuellt blir aktuellt....
Okej, bra att veta.Yrrol skrev:Ifall det är inom EU så är det inte så dyrt och märkvärdigt. Tror man kan köra på de utländska skyltarna.
Nja, importerar man från USA gäller ju andra regler.
Danmark däremot är ett EU land. Då är det enkelt.
Okej, röda skyltar ... bra att veta!