24 010 läst ·
199 svar
24k läst
199 svar
Dålig bilaffär
Jag kontrollerade att värme kyla fanns, med tanke på att bensinmätaren pekade på minus så körde jag ingen längre sträcka.jkarlberg skrev:
Ska man köra tills nålen rör sig från man väl vara ute en 15 - 20 min.
Därav missade jag att mätaren inte rörde sig. Det upptäcktes däremot på vägen hem.
Bilen har enligt säljaren genomgått stora servicen, samt kamremsbyte, denna utförd 100 mil innan jag köpte den.
Erkänner att jag missade med att kolla kvittot, blev väl lite "slapp" med tanke på att det var en firma som sålde bilen och att man hade trött / hungriga ungar i bilen utanför.
Hursom... Jag kunde absolut gjort bättre ifrån mig, det jag vill testa här är det juridiska kring det hela.
Bakgrunden till brevet är inte att jag vill sno tillbaka pengar utan det är en principsak för att firman agerat som dom gjorde och min uppfattning lurar kunder ( mig ).
Du säger själv att du kunde gjort bättre ifrån dig, därmed så tycker jag inte att du har något att driva juridiskt..
Du kunde väl antingen bett honom tankat 10 liter eller gjort det själv.. Det är väl ingen ursäkt att det inte fanns tillräckligt med bränsle så du inte kunde testa bilen ordentligt..
Du kunde väl antingen bett honom tankat 10 liter eller gjort det själv.. Det är väl ingen ursäkt att det inte fanns tillräckligt med bränsle så du inte kunde testa bilen ordentligt..
Ok du borde ha kört den varm så mycket det gick, så hade du sett det.
Men det befriar dem inte riktigt från att inte använda rätt bolagsnamn på kvittot, svara på frågan om kamremmen.
Eller att ens strunta i att höra av sig.
Men nu verkar den fungera.
Ett tips i vinterkylan.
Bilar på firmor står ofta och därför bör man ladda batteriet fullt för att slippa problem.
Det gör jag alltid med begagnade bilar och även 2ggr per år precis innan vintern och efter vinter.
Jag passar även då på att kontrollera laddspänning från generator för att se att den laddar, jag vet då att den är ok vid just det tillfället och har en referens om det händer något.
Laddar man på batteriet några ggr per år så ökar man livslängden.
Och har man hus så är det inte ett problem man har nånstans att stå och koppla in, bara göra över natten.
Men det befriar dem inte riktigt från att inte använda rätt bolagsnamn på kvittot, svara på frågan om kamremmen.
Eller att ens strunta i att höra av sig.
Men nu verkar den fungera.
Ett tips i vinterkylan.
Bilar på firmor står ofta och därför bör man ladda batteriet fullt för att slippa problem.
Det gör jag alltid med begagnade bilar och även 2ggr per år precis innan vintern och efter vinter.
Jag passar även då på att kontrollera laddspänning från generator för att se att den laddar, jag vet då att den är ok vid just det tillfället och har en referens om det händer något.
Laddar man på batteriet några ggr per år så ökar man livslängden.
Och har man hus så är det inte ett problem man har nånstans att stå och koppla in, bara göra över natten.
Var hittar du stöd juridiskt för det?jkarlberg skrev:
Vid en eftertanke så går allt att göra annorlunda om man fick göra om det.
Funkar även vid spelbord.
Visst kunde jag bett dom tanka, jag kunde också tänkt på att denna situation kunde uppstå och haft med mig en dunke bensin, kunde också haft med mig en mekaniker med ett kontrollhäfte på topp 100 vanliga fel på en ford.
Tyvärr är jag inte fullkomlig men jag lurar inte folk som jag gör affärer med.
Du behöver inte köpa en bil som kostar 330 000 SEK.sventable skrev:
Köp en ny bil som kostar 80 000 SEK
http://www.mitsubishi-motors.at/versions.aspx?pmid=84
och som fungerar!
www.used-car-report.com/
[h=3]DEKRA kommentar[/h]Colt 30 är den hemliga stjärnan i småbilsklassen. Bortsett från främst mindre defekter i ljusanläggningen och slitage på bromsarna uppvisar modellen inga svagheter vid DEKRA tester. Innan köp behöver man bara undersöka delar som normalt utsätts för slitage.
Ewald,Ewald skrev:
Du visar i inlägg efter inlägg att du lever i en drömvärld, uppenbart baserad på Internetsökning och annonsläsande.
Dina nybilexempel kostar ju BETYDLIGT mer när bilen väl är inregistrerad och klar i Sverige. Trodde vi var överens om det. Dessutom är det ju inget alternativ för TS att köpa nytt om så bilen bara kostade 50'. Det har TS svarat på. Och i denna tråden bör vi ju ändå hålla oss till saker som relaterar till TS problem, eller hur ?
Dessutom är det bara i en ideal värld (och i din drömvärld ?) som "en ny bil fungerar felfritt i c:a 10 år". Alla vi som köpt ny bil flera gånger vet att de ibland inte ens klarar första året utan garantireparationer. Och dessa reparationer betalar man egentligen själv också även om det kallas "garanti", via det höga inköpspriset. Ingen gör något gratis.
Ja och hur många bilar finns det i lämplig storlek för en barnfamilj kostar 80 000 kr i nypris? Köpa nybil utomlands kan vara en ok affär men sen bör man då också bedöma huruvida svenska generalagenten eller återförsäljaren kommer hjälpa till med garantiärenden på bil köpt från utlandet.Ingper skrev:Ewald,
Du visar i inlägg efter inlägg att du lever i en drömvärld, uppenbart baserad på Internetsökning och annonsläsande.
Dina nybilexempel kostar ju BETYDLIGT mer när bilen väl är inregistrerad och klar i Sverige. Trodde vi var överens om det. Dessutom är det ju inget alternativ för TS att köpa nytt om så bilen bara kostade 50'. Det har TS svarat på. Och i denna tråden bör vi ju ändå hålla oss till saker som relaterar till TS problem, eller hur ?
Dessutom är det bara i en ideal värld (och i din drömvärld ?) som "en ny bil fungerar felfritt i c:a 10 år". Alla vi som köpt ny bil flera gånger vet att de ibland inte ens klarar första året utan garantireparationer. Och dessa reparationer betalar man egentligen själv också även om det kallas "garanti", via det höga inköpspriset. Ingen gör något gratis.
Jag har själv haft 2 nya bilar varav just en Opel Vectra diesel som efter diverse garantireparationer köpts tillbaka. Jag har vissa fördelar gentemot många köpare så de flesta kanske hade fått leva med en massa små störiga fel.
Visst kan nybilsmarknaden vara en bra lösning om man söker en fast månadskostnad. Tom så att konsumentleasing och konstanta byten var tredje år går att lösa men man bör inte intala sig att det ekonomiskt sett är billigaste lösningen.
Ja och hur många bilar finns det i lämplig storlek för en barnfamilj kostar 80 000 kr i nypris?
Den här:
(8999 EUR är ungefär 80 000 SEK)
http://www.hyundaishop.at/
(Den kostar ungefär 57 000 SEK)
Här har vi en för ca. 72 000 SEK
http://www.suzuki.at/de/cars/products/pr_prodUebersicht.asp?Key=397&ListPages=true&Vater=249&ttqsB=1
... det är bara en liten utval.
Man kan också köpa den och sen betala den svenska momsen. Då blir dom bara lite dyrare.
Har själv köpt nya småbilar och kör ganska mycket och har aldrig ngt problem eller reparation.
Den här:
(8999 EUR är ungefär 80 000 SEK)
http://www.hyundaishop.at/
(Den kostar ungefär 57 000 SEK)
Här har vi en för ca. 72 000 SEK
http://www.suzuki.at/de/cars/products/pr_prodUebersicht.asp?Key=397&ListPages=true&Vater=249&ttqsB=1
... det är bara en liten utval.
Man kan också köpa den och sen betala den svenska momsen. Då blir dom bara lite dyrare.
Har själv köpt nya småbilar och kör ganska mycket och har aldrig ngt problem eller reparation.
Redigerat:
Dina nybilexempel kostar ju BETYDLIGT mer när bilen väl är inregistrerad och klar i Sverige.
Vilka kostnader tillkommer - jämfört med om man köper i Sverige? Skillnaden i momsen är bara 5 %, resekostnader, registrering.
Vissa bilar är billigare i Sverige (jämfört med t.ex. andra länder). t.ex. Toyota Hilux.
Vilka kostnader tillkommer - jämfört med om man köper i Sverige? Skillnaden i momsen är bara 5 %, resekostnader, registrering.
Vissa bilar är billigare i Sverige (jämfört med t.ex. andra länder). t.ex. Toyota Hilux.
Vill du fortfarande jämföra 3 st av de mindre bilarna på marknaden med en medelstor kombi för en familj med barn?
Kostnader som tillkommer är att försäkringen är generellt sett aningens dyrare av en enkel anledning. När bilen säljs ny utomlands och importeras ingår inte vagnskadegaranti då det saknas försäkringsrättsligt avtal med Sverige. Det innebär att man måste ta helförsäkring från början vilket är dyrare än motsvarande ny eller begagnad svensk bil.
Garantin brukar generellt gälla men man bör vara uppmärksam på att det ska finnas europagaranti i landet man köper ifrån
Sedan femte EU direktivet skall fordon försäkras i sitt hemland vilket innebär att om man skall hämta hem ett fordon skall en 30 dagars importförsäkring införskaffas på rätt fordon (chassinummer) i hemlandet så denna kostnad tillkommer. Oftast en kostnad på 1500-6000 kr för dessa 30 dagar. Annars är det inte så många fler kostnader än resekostnader, registrering och inte minst värderandet av ens semesterdagar eller utebliven arbetsinkomst. För min del tex är det över 2000 kr efter skatt per arbetsdag i utebliven lön så ska jag hämta och räknar med 3-4 dagar ledigt för detta så är bara det en kostnad på 6-8000 kr rena pengar.
Sedan ska man inte glömma att det sällan är lika förmånligt att låna som vanligt blancolån för att kunna köpa sin importbil jämfört med att kunna få ett förmånligt billån i sverige. Så det blir en högre räntekostnad tills bilen är avbetald. Ränteskillnad på ca 3 % är rimligt att anta vilket också ökar på kostnaden för importbilen.
Men oavsett vilket är mer min poäng att jag inte förstår varför du fortsätter argumentera för byte av bil helst till nybil när TS tydligt sagt att det inte är ett alternativ
Kostnader som tillkommer är att försäkringen är generellt sett aningens dyrare av en enkel anledning. När bilen säljs ny utomlands och importeras ingår inte vagnskadegaranti då det saknas försäkringsrättsligt avtal med Sverige. Det innebär att man måste ta helförsäkring från början vilket är dyrare än motsvarande ny eller begagnad svensk bil.
Garantin brukar generellt gälla men man bör vara uppmärksam på att det ska finnas europagaranti i landet man köper ifrån
Sedan femte EU direktivet skall fordon försäkras i sitt hemland vilket innebär att om man skall hämta hem ett fordon skall en 30 dagars importförsäkring införskaffas på rätt fordon (chassinummer) i hemlandet så denna kostnad tillkommer. Oftast en kostnad på 1500-6000 kr för dessa 30 dagar. Annars är det inte så många fler kostnader än resekostnader, registrering och inte minst värderandet av ens semesterdagar eller utebliven arbetsinkomst. För min del tex är det över 2000 kr efter skatt per arbetsdag i utebliven lön så ska jag hämta och räknar med 3-4 dagar ledigt för detta så är bara det en kostnad på 6-8000 kr rena pengar.
Sedan ska man inte glömma att det sällan är lika förmånligt att låna som vanligt blancolån för att kunna köpa sin importbil jämfört med att kunna få ett förmånligt billån i sverige. Så det blir en högre räntekostnad tills bilen är avbetald. Ränteskillnad på ca 3 % är rimligt att anta vilket också ökar på kostnaden för importbilen.
Men oavsett vilket är mer min poäng att jag inte förstår varför du fortsätter argumentera för byte av bil helst till nybil när TS tydligt sagt att det inte är ett alternativ