Vi har just bytt ut en 25 år gammal duschvägg för hörn med skena upptill och nertill och skjutdörrar som löpte på hjul i skenan. Nu blev det två moderna böjda glasdörrar med silikonlist nertill, utan skena och hjul. MEN fallet i golvet är alldeles för dåligt och vatten rinner ut över halva badrummet när man duschar. Badrumsfirman monterade då en 3 mm hög aluminiumlist ett par cm utanför duschdörrarna, som stoppar en del av vattnet men det åker fortfarande ut en hel del som man får skrapa in igen i duschen efteråt, eftersom golvbrunnen är i duschutrymmet.
Jag har rensat avloppet ordentligt men det rinner ändå undan dåligt och jag undrar dels om någon har något mer tips på vad man kan göra och dels om det kan vara locket till avloppet som inte släpper igenom vattnet så fort? Det är en rund metallisk sil 16 cm med runda, ganska små hål i. Ligger i en kvadratisk ram som är 20 x 20 cm. Jag har försökt hitta någon annan modell med tex avlånga uttag men hittar inget.
Montören lade också aluminiumlisten alldeles utanför duschdörrarna, trots att det stod i monteringsanvisningarna att den skulle monteras ca 10 cm utanför. Vi höll med om att det skulle vara snyggare utan mellanrummet så vi godkände det, men nu i efterhand undrar jag om vi inte skulle ha bett honom göra enligt tillverkarens instruktioner istället.
Tips och synpunkter mottages tacksamt!

har du provat att duscha utan metallocket? Då får du svaret på den frågan. Har spolbilen varit och spolat ledningen någon gång? Det kan vara beläggningar eller något annat som stryper flödet längre fram i ledningen. Be dom ta med en kamera så ser man hur det ser ut, det kostar lite men kan vara värt det.
Sista gissningen är att fallet i avloppsledningen är för dåligt. Då blir det omständigt, lättast att duscha snålt, men det är ju inte så kul.

Peckalanger Peckalanger skrev:
har du provat att duscha utan metallocket? Då får du svaret på den frågan. Har spolbilen varit och spolat ledningen någon gång? Det kan vara beläggningar eller något annat som stryper flödet längre fram i ledningen. Be dom ta med en kamera så ser man hur det ser ut, det kostar lite men kan vara värt det.
Sista gissningen är att fallet i avloppsledningen är för dåligt. Då blir det omständigt, lättast att duscha snålt, men det är ju inte så kul.
Tack för tipset! Jag provade att duscha utan metallocket och tycker att det rann undan bra, men det samlas ändå mycket vatten mot väggen och mot duschdörren så det ser ut att vara uselt eller obefintligt fall mot avloppet😡Det svämmade inte över i själva avloppet i alla fall så det verkar vara OK med ledningarna. Men det kom fortfarande mycket vatten utanför listen. Jag ska se om jag kan hitta ett metallock som passar som har större hål så får jag prova med det. Verkar vara svårt att hitta bara. Men tack snälla för svar!

• Gilla
Peckalanger
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.