Har urkass lutning i min dusch. Har funderat på olika lösningar, inklusive att göra om hela badrummet men det känns oerhört surt och dessutom väldigt dyrt....Jag har haft en firma som tittat på det och de har sagt att man skulle kunna lägga ny klinker ovanpå och i samband med det ordna till lutningen. Nu blir microcement mer och mer populärt och jag funderar på om det kan vara en smidigare lösning....jag har bra ytskikt och fuktspärr är i ordning. Men kanske faller det på att microcement inte kan läggas så "tjockt"...?

Någon som provat..? och vet hur tjockt man kan lägga microcement...?

Jag använde festfloors kit där microcement lades 2-3 mm tjockt men under den så lades först en grövre typ som i mitt fall också var några millimeter men det fungerar nog att lägga flera lager av den, blir ju dock dyrt om det är stor höjdskillnad som skall tas om hand.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Någon som provat..? och vet hur tjockt man kan lägga microcement...?
Ja, det torkar inte som det ska och blir en del sprickor när det är för tjockt.
Ska läggas i tunna lager ca 1mm tjockt.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Finns det ngt annat material att bygga på klinker i duschhörnan med för att fixa till avrinning? Tänker t ex på någon form av flytspackel? Och sen kanske ”toppa” med microcement?

Det finns en del olika sorters primer och spackel från Weber; är det dessa som ska användas till en duschhörna? med golvvärme?

Bygga fall på mindre ytor i våtrum Följande gäller när du ska bygga fall på mindre ytor, tex en duschplats: Starta med att prima hela ytan med weberfloor 4716 Primer. Låt primern torka och bilda film. Bygg sedan upp fall med spacklet weberfloor 4040 Combi Rapid DR som du blandar till pastakonsistens och arbetar ut med en bred stålspackel. Efterjustera lutningen med en regel. Finjustera om det behövs runt golvbrunnen med en smal stålspackel.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
S sepani skrev:
Det finns en del olika sorters primer och spackel från Weber; är det dessa som ska användas till en duschhörna? med golvvärme?

Bygga fall på mindre ytor i våtrum Följande gäller när du ska bygga fall på mindre ytor, tex en duschplats: Starta med att prima hela ytan med weberfloor 4716 Primer. Låt primern torka och bilda film. Bygg sedan upp fall med spacklet weberfloor 4040 Combi Rapid DR som du blandar till pastakonsistens och arbetar ut med en bred stålspackel. Efterjustera lutningen med en regel. Finjustera om det behövs runt golvbrunnen med en smal stålspackel.
Nu har jag äntligen återupptagit planen med duschhörnan och den urusla avrinningen. Jag funderar på hur jag kan ”avgränsa” duschen mot resten av badrummet? Limma någon form av kant? Tänker att jag skulle kunna sätta en ”högre” kant vid dörren då jag bara har en brunn vid eventuell översvämning…

Blå kaklad dusch med vit duschstång och duschmunstycke, kakel skadat i framkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är fortsatt inne på att flytspackla golvet i duschen för att få till avrinning, men behöver en ”kant” att jobba mot i öppningen mot badrummet. I övrigt tänkte jag applicera spackel mot befintliga väggar samt glasblock

Redigerat:
S sepani skrev:
Jag är fortsatt inne på att flytspackla golvet i duschen för att få till avrinning, men behöver en ”kant” att jobba mot i öppningen mot badrummet. I övrigt tänkte jag applicera spackel mot befintliga väggar samt glasblock
Hur gick det för dig. Hittade tråden då jag är i samma sits

Ullebull Ullebull skrev:
Hur gick det för dig. Hittade tråden då jag är i samma sits
Jag har inte kommit så långt än…😳 men när jag gör det kommer det att bli en upppbyggnad med spackel och först därefter microcement, blir inte bra med endast Micro. Inte speciellt orolig för kvarstående fukt i spackel som nämnts i tråden, det är ett våtrum

• Gilla
Ullebull
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.