39 857 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Detta är en värt en helt egen tråd..H he-peter skrev:
Vad jag förstått har summan av basutgifterna (boende, transport och mat) varit snarlikt, kring 60% av inkomsten. Maten har blivit billigare sen åttiotalet men det andra ungefär samma.
De resterande 40% har dock helt bytt fördelning.
Elektronik, abbonemang och temu för fulla muggar nu.
Björkmöbler och hårspray på åttiotalet?
Jag tycker samma men landar ändå på en annan plats, jag tycker inte man ska dimensionera för årets bästa timme, då förmodligen ens förbrukning dessutom är som lägst, efter några år med paneler kan jag se att mina ger riktigt bra från april till oktober, så jag tycker att man ska välja en dag längre ut åt sidorna och dimensionera efter det, gissar att man oftast hamnar runt det gamla att man tar årsförbrukningen i kWp.Mikael_L skrev:
Jag tror ändå att min tanke är den rätta, och det är vad jag råder folk till, dimensionera i huvudsak för eget behov, för marknaden för försäljning är helt klart skakig, nästa sommar är det kanske minuspriser igen.
Då lönar sig solcellerna helt klart, även om det tar några år innan de är betalda och sen bara genererar vinst hela tiden.
Jag hyser nämligen inte det minsta hopp om att energiskatten ska börja sjunka, eller att nätägarnas girighet minska - utan tvärtom kommer oket bara bli allt tyngre att bära.
Så därför är detta även en del i min långsiktiga plan, att inom 10 år gå offgrid, och nu kan jag börja kolla hur det funkar och experimentera i pilotskala.
Sen kan jag tycka att eftersom paneler är billiga så kan man också kika på vad man behöver för att fylla husbatteriet och bilen en solig dag, då vill man kanske få ut minst en 50kWh plus egenanvändningen.
Fortsatt höga elpriser, elområde fyra toppar idag på 275 öre/kWh mitt i sommaren.🤬
Till det ska läggas elcertifikat, påslag, energiskatt, moms och elnätskostnader så dyrt blir det.
Till det ska läggas elcertifikat, påslag, energiskatt, moms och elnätskostnader så dyrt blir det.
Du får skicka en tackamhetens tanke till de kommuner och länstyrelser som stoppat ny elproduktion.B Bitterhetsakademin skrev:
Hushållen lägger mindre andel av disponibel inkomst på livsmedel nu än förr. Vill minnas att vi talar om ca 14% eller så.O [old rusty] skrev:
Drivmedel är billigare nu än förr. Trots alla skatter. Däremot köper vi lyxigare bilar.
Boende är billigare än förr. Däremot bor vi lyxigare. Och många väljer att bo på dyra adresser.
Överheten stoppar även solpaneler.K Kluffe skrev:
Och när förbrukningen är hög pga sol (AC) så är just solpaneler något som ökar produktionen när elen verkligen behövs.
Sedan är det inte så att vindkraft inte levererar. Bara titta i kontrollrummet. Igår gav den dubbla kärnkraften.
I vissa fall har det blivit stopp för solcellsanläggningar för att de skulle installeras på prima åkermark och det avslaget var helt riktigt.
Vi har redan idag en för låg livsmedelsproduktion ur beredskapssynpunkt.
Vi har redan idag en för låg livsmedelsproduktion ur beredskapssynpunkt.
Det är väl en fråga för markägaren. Inte en någon annan.B Bitterhetsakademin skrev:
Om DU nu vill se mer spannmålsproduktion så får väl DU köpa mark och säkra att det sker spannmålsproduktion på den.
Men det du gör är att du vill att andra människor utsätts för tvång för att du skall få tillfredställelse.
I vissa fall är det rimligt att det allmännas intresse går före den privata nyttjande och äganderätten.D daVinci skrev:
Flertalets behov kan väga tyngre än markägarens.
Vindkraften producerar alltid dåligt på sommaren och bra på vintern. Så det är inget ovanligt eller konstigt läge nu.B Bitterhetsakademin skrev:
Vindkraften har mer än dubbel så hög produktion i Januari än under sommarmånaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder