S Snikholt skrev:
Borde inte alla som kan leverera, vilja leverera vid dessa finfina priser inkl. vattenkraften? 🧐
Privatpersoner med batterier sparar flera hackor på att inte köpa dyraste kvartarna.

Och när dom inte köper så går efterfrågan och därmed pris ned på sikt. Mer batterier kommer göra underverk.

• Gilla
JPTS och 1 till
  • Laddar…
Som ägare av solcells paneler så är man rustad för höga elpriser å gillar de..
Igår köpte vi 2,7 kWh å sålde 72,5 kWh samt producerade 88,9 kwh å resterande användes..
Passade på å förbruka massa el när solen lyste.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
JPTS JPTS skrev:
Som ägare av solcells paneler så är man rustad för höga elpriser
Sommarhalvåret åtminstone. 😮
Men igår kändes ju det rekordhöga priset inte det minsta besvärligt, utan mest lite kul att sälja sin produktion minus egen konsumtion.

Mikael_L
S Sir Duke skrev:
Var det verkligen ett par hundra miljarder? Och bara till populistiska vallöften? Vilka då?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag antar att du har, så du får gärna komma med lite fakta (fakta är bra!);
Hur många hundra miljarder har tidö-regeringen tillsammans med kontrollcentralen, lagt ut som röstfiske?
Ja jag trodde väl att de hade tagit ut allt förskott de kunnat, men i morse kom det ännu ett utspel, denna gång till en kostnad på 44 miljarder ...

Så återigen, hade du koll på hur många 100 miljarder som tidö har spenderat som vallöften till dags dato, du kan lägga till dessa 44 miljarder då ...

Redigerat:
  • Wow
djac
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Han som var sån dålig svetsare som kollegorna sågade totalt så han blev statsminister istället.
Vilka minnen.
Märkligt nog ansåg arbetsgivaren att han var en såpass duktig svetsare att han jobbade 16 år på försvarsindustriföretaget Hägglund & Söner i Örnsköldsvik.

Har du belägg för ditt påstående?

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Märkligt nog ansåg arbetsgivaren att han var en såpass duktig svetsare att han jobbade 16 år på försvarsindustriföretaget Hägglund & Söner i Örnsköldsvik.

Har du belägg för ditt påstående?
Han var fackligt engagerad och hittills säger min arbetslivserfarenhet i 25år att det är inte stjärnorna på golvet som blir fackligt framflyttad utan de som tycker om värdelösa kurser och fika samt gillar att utöva sin makt mot företagen. Det är personlig åsikt men har aldrig varit tal om något annat.

Har dock samtalat med en som jobbat med honom en kortare tid och kände honom sedan ungdom som gärna påpekade att han flydde gärna jobbet för annat. Personen i fråga är troligen S om inte ännu mer vänster så det finns inget politiskt mot Stefan utan bara att han gärna slapp golvet.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sommarhalvåret åtminstone. 😮
Sommaren är bra men vintern är inte katastrof för vi köper runt 3.000 kWh om året..

• Haha
djac
  • Laddar…
Det ska bli intressant att se hur Googles ai-datacenter i Torsboda kommer att påverka priserna i EO1.
Enligt planerna blir det ett av världens största med en förbrukning på 2000 MW då det är fullt utbyggt.
Det är nio gånger mer än aluminiumsmältverket Kubal i Sundsvall.

B Bitterhetsakademin skrev:
Det ska bli intressant att se hur Googles ai-datacenter i Torsboda kommer att påverka priserna i EO1.
Enligt planerna blir det ett av världens största med en förbrukning på 2000 MW då det är fullt utbyggt.
Det är nio gånger mer än aluminiumsmältverket Kubal i Sundsvall.
Frågan är väl om dom har fått 2000 MW anslutning. Eller om den är på 200 MW. Och resten får dom om ett okänt antal år.

SvK har nämnt att dom hade ansökningar från datacenter på 8000 MW. Och där dom beviljat 1500 MW. Att Google har fått 200 låter som en rimlig summa där.

D daVinci skrev:
Frågan är väl om dom har fått 2000 MW anslutning. Eller om den är på 200 MW. Och resten får dom om ett okänt antal år.

SvK har nämnt att dom hade ansökningar från datacenter på 8000 MW. Och där dom beviljat 1500 MW. Att Google har fått 200 låter som en rimlig summa där.
e.on har garanterat torsboda 1000 MW redan.
Ytterligare förbrukning av 1GW i Västernorrland borde innebära att flaskhalsen söderut till SE3 inte kan fyllas lika ofta. Permanenta EU-priser kommer öka utflyttningen från Norrland.

https://www.st.nu/sundsvall/nio-kubal-sa-mycket-el-kan-google-ta/

C cotillion skrev:
e.on har garanterat torsboda 1000 MW redan.
Ytterligare förbrukning av 1GW i Västernorrland borde innebära att flaskhalsen söderut till SE3 inte kan fyllas lika ofta.
Så kan det kanske bli. Men det är väl inte så tokigt. Mer effekt av den som produceras i SE1 och SE2, används där.

C cotillion skrev:
Permanenta EU-priser kommer öka utflyttningen från Norrland.
Nja, hur tänker du där.
Det vi betalar för elen är det lilla. Men behvöer antagligen komma upp i Nordpoolpris på 100 öre/kWh innan elen ens utgör 50% av det man betalar.

Lite intressant att så många är hysteriska över elpris och Nordpool, men det är närmast knäpptyst om överhetens pålagor. De skulle man ju kunna ta bort.

C cotillion skrev:
Permanenta EU-priser kommer öka utflyttningen från Norrland.
Tror jag inte en sekund på

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hah ... där kom du på mig. :)
Jag killgissade ju bara, får jag erkänna.
Jag försöker, med viss trötthet ibland, följa med på vad som händer genom att läsa på olika ställen, lyssna på radio osv.
Så siffran var helt enkelt bara en ryggradskänsla, det har varit 10 miljarder hit, 25 miljarder dit, och ytterligare 18 miljarder till det osv osv, på vad jag upplever som rätt uppenbara röstköp inför det stundande valet, vad allt blir totalt har jag alltså inte koll på.

Men jag antar att du har, så du får gärna komma med lite fakta (fakta är bra!);
Hur många hundra miljarder har tidö-regeringen tillsammans med kontrollcentralen, lagt ut som röstfiske?

Går det att dela upp i vad som är finansierat och vad som måste lånas till, och om det redan är infört eller om det är framtida löften så vore det ju väldigt fint presenterat....

Själv nöjer jag med att jag ser trenden.
Och någon skrev om S föräldravecka - JA, det var också en exakt sådan grej, lika illa som tidölagets alla tilltag just nu. Bara det att tidö kör ju inte bara en, utan en hel räcka med idiotier.
Jag är förövrigt glad att den där föräldraveckan bara begravdes och försvann.

Brutna vallöften har vi sett förr, många gånger.
(Sen är min åsikt att tidölaget har levererat väldigt bra på sina vallöften (-tyvärr, då många inte är bra för Sverige))
Det är intressant det där med vad som räknas som ”en kostnad” för staten. En sänkt skatt räknas alltså helt och hållet som en kostnad, precis som om man skulle öka statens utgifter.

Men om bensinpriset skulle gått upp till extremnivåer så skulle högst troligtvis totalkonsumtionen gå ned. Dvs staten skulle i det läget snarare få in mindre pengar i bensinskatt, men just detta scenario räknas alltså inte som ”en kostnad” för staten (jämför med när man höjde tobaksskatten och därefter fick in mindre skatt). För en del människor så lönar det sig i det läget inte längre tillräckligt väl att ta ett jobb där man måste pendla med bil när bränslepriserna åker i taket, dvs det blir färre som betalar skatt, men dessa effekter redovisas heller aldrig heller som en potentiell kostnad.

Nu sänkte man punktskatten på bensin och priset gick ”bara” upp några kronor, och man kan därmed anta att bensinkonsumtionen bara blir lite lägre än den skulle vara ifall tidigare bensinpris rådde. Men de ökade producentpriserna ger ju också ökade momsintäkter på bensinen, vilket åtminstone delvis kompenserar för den minskade punktskatten (åtminstone för den första sänkningen som gjordes). Samt att övriga nordbor vid gränserna åker till Sverige för att tanka, vilket ju är en jackpot för den svenska statskassan (om än inte för de svenska klimat-räkenskaperna).

Så är det egentligen rimligt att påstå att kostnaden för sänkningen av punktskatter för bränsle är dessa miljarder? Om man är miljöpartist, så självklart, men för övriga? Socialdemokraterna drev ju även de på för att sänka bensinskatten om jag minns rätt?

Med elskatt kan man ju i och för sig föra liknande resonemang som ovan. Oavsett, om man tex ska privatleasa en bil i tre år så blir totalkostnaden redan nu ofta likvärdig eller lägre för en elbil jämfört med fossilbil (givet att man kan ladda den hemma vid tillfällen då elpriset är lägre), så incitamenten att gå över till elbil för de som har en reell möjlighet finns ju redan där

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tar denna stenen och sular rakt in i glashuset.

Kompenserar man för ökad medellön och för att snittförbrukningen har minskat så borde bensinen kosta nästan 30kr/l för att vara i samma nivå som 1995.
Bensinen är mao snorbillig nu..

Eller längtar man tillbaka till åttiotalet ska priset upp till 35kr/ liter.

• Gilla
djac
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Eller längtar man tillbaka till åttiotalet ska priset upp till 35kr/ liter.
Ja allt har blivit dyrare. Allt var bättre på 80-talet.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.