Jag väntar fortfarande på familjeveckan Maggan lovade hösten 2018.

Försöker komma på vad de uppnådde under tiden men gav upp.

Skönt att de inte satt denna period med miljöpartiet för då hade väl dieseln kostat 32-35 kronor och inflationen varit något en miljöpartist inte ens kunnat cyklat ifrån.

• Gilla
Grod4n och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag väntar fortfarande på familjeveckan Maggan lovade hösten 2018.

Försöker komma på vad de uppnådde under tiden men gav upp.

Skönt att de inte satt denna period med miljöpartiet för då hade väl dieseln kostat 32-35 kronor och inflationen varit något en miljöpartist inte ens kunnat cyklat ifrån.
Jag väntar fortfarande på Europas lägsta arbetslöshet som Löfven lovade. Men den kanske kommer samtidigt som vinsten det innebär att inte ha några gränser. Det vill säga lite längre fram.

• Gilla
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag väntar fortfarande på Europas lägsta arbetslöshet som Löfven lovade. Men den kanske kommer samtidigt som vinsten det innebär att inte ha några gränser. Det vill säga lite längre fram.
Han som var sån dålig svetsare som kollegorna sågade totalt så han blev statsminister istället.
Vilka minnen.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
MultiMan
S Sir Duke skrev:
Var det verkligen ett par hundra miljarder? Och bara till populistiska vallöften? Vilka då?
Jag hade fått för mig att största delen är till upprustningen av försvaret, både civilt och militärt.

Pengar fanns dock inte att ens indexeringssäkra assistansersättningen, enligt tidigare löften. Blott en punkt där man försämrat för redan svaga grupper. Jag fick som jag skrivit om tidigare 5000 kr mindre i bostadstillägg per år, trots exakt samma boende, utan någon egentlig motivering annat än att det tydligen blivit billigare att bo enligt nuvarande styre. Jag tror de är rätt ensamma om den analysen.

Även om jag stöder upprustningen kan Tidö glömma min röst i höst.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag hade fått för mig att största delen är till upprustningen av försvaret, både civilt och militärt.

Pengar fanns dock inte att ens indexeringssäkra assistansersättningen, enligt tidigare löften. Blott en punkt där man försämrat för redan svaga grupper. Jag fick som jag skrivit om tidigare 5000 kr mindre i bostadstillägg per år, trots exakt samma boende, utan någon egentlig motivering annat än att det tydligen blivit billigare att bo enligt nuvarande styre. Jag tror de är rätt ensamma om den analysen.

Samtidigt finns ju poster som har obegränsad budget. Migration till exempel, att ett väldigt annorlunda land ska rädda resten av världen. Och följdkostnader för icke-integration och kriminalitet. Samt alla bidrag som är kopplade till kravlöshet. I vilket annat land på jorden tror ni man kan ha som karriär att gå på SFI i 10 år?

Det spelar ingen roll om experimentet så kostade 10000000 miljarder, vi skulle skära i resten av offentliga utgifter samt höja skatterna så att slantarna kom fram. Låna till vansinnet är givetvis inte heller något problem.

The road to hell is paved with good intentions...

Nu blir det V och Mp som får styra i minst 4 år. Kanske lika bra att dödsstöten kommer fort, det är ju ändå oundvikligt.

Nej jag är absolut inte SD men herregud varför måste S ta hjälp av extrempartier och fortsätta med samma huvudlösa experiment som inte funkat tidigare här eller någon annanstans? Vi har haft högersossar länge nu (Löfven, Maggan, Damberg med flera) men tyvärr leker de helst med vänstern.

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
D
MultiMan MultiMan skrev:

Jag såg just en tidöreklamskylt för min region som jag skrattade högt åt, texten lovar mer och bättre vård, utan att höja skatten (det är de som styr nu), de som ser detta och ändå röstar på tidö... jaja

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag såg just en tidöreklamskylt för min region som jag skrattade högt åt, texten lovar mer och bättre vård, utan att höja skatten (det är de som styr nu), de som ser detta och ändå röstar på tidö... jaja
Samtidigt styr vänstern i exempelvis Stockholm och där har resurserna till vården också krympt. Jag har kollegor som gnäller vid kaffet och säger "Usch tänk på att rösta rätt i höst", de fattar inte att det är vänstern och inte Tidö som är ansvariga för försämringen. Så är det nog med många väljare, det finns ett primitivt narrativ och många tänker inte själva.

Fairlane
S Sir Duke skrev:
Nej jag är absolut inte SD men herregud varför måste S ta hjälp av extrempartier och fortsätta med samma huvudlösa experiment som inte funkat tidigare här eller någon annanstans? Vi har haft högersossar länge nu (Löfven, Maggan, Damberg med flera) men tyvärr leker de helst med vänstern.
Man kan vända på det, varför ska borgarna ta hjälp av ett extremparti (eller nästan försöka bli det)?

Nej, jag är inte vänster, men S sträcker ut en hand till M, som spottar på den och skrämmer med vänsterpartiet. Nu leds ju M av den "vuxne i rummet" så det kan låta märkligt, men så ser det ut.

Jag är en högerlutande väljare som inte tycker det är rimligt att utvisa tonåringar som bott i Sverige hela sitt liv, som inte tycker det är rimligt att skicka mutpengar till Somalia, som inte tycker det är rimligt att statsministerparet spenderar skattepengar som de vore privata och som inte gillar övervakning av privatpersoner, som inte gillar att regeringen beslutar emot expertkunskap etc så är det inte helt lätt. S är inte mycket bättre vad gäller tonårsutvisningarna (lite, man var iallafall beredd och ändra sig) och lika usla när det gäller massövervakning. Valet är inte lätt med de förutsättningarna.

Det blev ett politiskt svar på ett politiskt inlägg, men det är ju lite löjligt att vägra samarbeten och sen klaga på att motparten samarbetar med någon annan istället då.

• Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Sir Duke skrev:
Var det verkligen ett par hundra miljarder? Och bara till populistiska vallöften? Vilka då?
Hah ... där kom du på mig. :)
Jag killgissade ju bara, får jag erkänna.
Jag försöker, med viss trötthet ibland, följa med på vad som händer genom att läsa på olika ställen, lyssna på radio osv.
Så siffran var helt enkelt bara en ryggradskänsla, det har varit 10 miljarder hit, 25 miljarder dit, och ytterligare 18 miljarder till det osv osv, på vad jag upplever som rätt uppenbara röstköp inför det stundande valet, vad allt blir totalt har jag alltså inte koll på.

Men jag antar att du har, så du får gärna komma med lite fakta (fakta är bra!);
Hur många hundra miljarder har tidö-regeringen tillsammans med kontrollcentralen, lagt ut som röstfiske?

Går det att dela upp i vad som är finansierat och vad som måste lånas till, och om det redan är infört eller om det är framtida löften så vore det ju väldigt fint presenterat....

Själv nöjer jag med att jag ser trenden.
Och någon skrev om S föräldravecka - JA, det var också en exakt sådan grej, lika illa som tidölagets alla tilltag just nu. Bara det att tidö kör ju inte bara en, utan en hel räcka med idiotier.
Jag är förövrigt glad att den där föräldraveckan bara begravdes och försvann.

Brutna vallöften har vi sett förr, många gånger.
(Sen är min åsikt att tidölaget har levererat väldigt bra på sina vallöften (-tyvärr, då många inte är bra för Sverige))

Redigerat:
M Myckling skrev:
Har läst att en delförklaring till de höga priserna just nu ska vara låg fyllnadsgrad i våra vattenmagasin. Kollade på energiföretagens hemsida och där fragår att det iendast är ca 35 % fyllnadsgrad i SE1 och ca 62 % i SE2. Passerade i helgen ett stort magasin i SE2 och det var bräddfyllt så då måste det innebära att det på andra håll är riktigt låga nivåer.
D daVinci skrev:
Som man kan se i rapporten så är fyllnadsgraden strax under medel. Så på så vis är det ganska normalt. Men så har vi 3 nedstängda kärnreaktorer. Gamla saker som går sönder ofta, och kan ta lång tid att reparera. Och de lär ge onda aningar hos de som handlar teminskontrakt på nasdaq. Sedan är gaspriserna höga vilket påverkar elpris i en del exportmarknader. Och det lär driva upp terminskontrakten.

Det är vattenkraften som bestämmer prisnivån i Sverige. Och dom lär titta på terminspriserna när dom försöker optimera intäkterna, och lägger buden på levererad effekt.

Dvs låga elpriser nu lär kräva att magasinen är fyllda lite mer, att kärnreaktorerna är reparerade, och gaspriserna blir lägre. Helst också att EU-politruckerna sänker priserna på utsläppsrätter.

Zodde får väl rätta mig om jag har fel.
Problemet är inte fyllnadsgraden i magasinen utan den hydrologiska balansen.

Dvs det finns rimligt gott om vatten i dammarna nu, men i mark och snötäcke är det lite, vilket gör att framtida tillrinning förväntas bli låg.

Från https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/hydrologisk-balans-en-nyckel-i-det-nordiska-elsystemet :

Årets läge sticker ut

I år är utgångsläget svagare än vanligt. Efter en längre period med torrt väder under årets första månader är den hydrologiska balansen betydligt försvagad. Enligt Markus Skönby ligger både snömängd och markbundet vatten på de lägsta nivåerna som observerats de senaste tio åren.
Vi får helt enkelt önska norrlänningarna en riktigt dålig sommar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag gör allt för att hjälpa till.
Jag förbrukar nästan ingen extern el alls numera, så jag lämnar lite vatten kvar i dammarna!

Redigerat:
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Om en kvart har vi ett elpris över 2 kr/kWh exklusive moms i SE3. Udda tid, men det blåser dåligt.
Men tur i eländet att solen lyste riktigt bra idag.
60kWh producerade mina paneler.
ca 15kWh laddade bilen, och ungefär samma mängd användes i huset, detta då till ett värde av 2-3 kr/kWh = ca 75 kr, sen såldes resten, mest under den dyraste tiden, dvs minst 50 kr.
Jag betalade av minst 1/4-dels panel idag.

• Gilla
  • Wow
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan vända på det, varför ska borgarna ta hjälp av ett extremparti (eller nästan försöka bli det)?

Nej, jag är inte vänster, men S sträcker ut en hand till M, som spottar på den och skrämmer med vänsterpartiet. Nu leds ju M av den "vuxne i rummet" så det kan låta märkligt, men så ser det ut.

Jag är en högerlutande väljare som inte tycker det är rimligt att utvisa tonåringar som bott i Sverige hela sitt liv, som inte tycker det är rimligt att skicka mutpengar till Somalia, som inte tycker det är rimligt att statsministerparet spenderar skattepengar som de vore privata och som inte gillar övervakning av privatpersoner, som inte gillar att regeringen beslutar emot expertkunskap etc så är det inte helt lätt. S är inte mycket bättre vad gäller tonårsutvisningarna (lite, man var iallafall beredd och ändra sig) och lika usla när det gäller massövervakning. Valet är inte lätt med de förutsättningarna.

Det blev ett politiskt svar på ett politiskt inlägg, men det är ju lite löjligt att vägra samarbeten och sen klaga på att motparten samarbetar med någon annan istället då.
En reflektion är att jag gjort ett antal valkompasser nu, nyfikenhet, och jag kan inte förstå hur någon kan svara tvärtom, det är ju ren ondska eller dumhet på andra kanten.

Som du är inne på har politiken verkligen flyttat sig dramatiskt, inte konstigt att de som behållit sitt förnuft och sin linje uppfattas som radikala.

MultiMan MultiMan skrev:

Boende har för många blivit lägre sista åren.
2023-2024 var det folk som hade stundtals 5-5,5 % på bolånen och nu 2025-2026 har det sjunkit under 3% för att ligga på ca 2,7% just nu.

De pengarna folk har över har de kunnat investerats på god avkastning eller amorterat på huset.

Dieseln kostade 27kr när vi gick till val sist. Var nere på 16kr innan Iran och ligger väl nu på 18-19kr

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gör allt för att hjälpa till.
Jag förbrukar nästan ingen extern el alls numera, så jag lämnar lite vatten kvar i dammarna!
Borde inte alla som kan leverera, vilja leverera vid dessa finfina priser inkl. vattenkraften? 🧐

Utom KKV då, de har den goda smaken att avstå och låta er andra tjäna en hacka….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.