S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv kommer jag att hjälpa till med fyllningen av vattenmagasinen, nu har solcellerna gett hela dagsbehovet varje dag i över en månads tid, och batteriet ser till att jag inte behöver köpa på natten heller.
Så jag hjälper till med magasinuppfyllnaden så gott det går.

Detta kommer ju att räcka framåt september, sen kommer jag sakta få börja köpa lite mer allteftersom vintermörkret kommer närmare.
Men då har jag dragit mitt strå till stacken - ni kan tacka mig nu, om nu vill :D :D
Du plockar russin ur kakan och vill ha beröm? 🙂

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Hur menar du där??
Jag har läst på Byggahusforum att solelen bara genereras när elen inte kostar något. Finns en hel tråd om det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/solceller-ger-bara-strom-vid-laga-elpriser.552530/
Har dom fel? I så fall måste du gå dit och rätta dom.

Att plocka russinen ur kakan måste väl vara att producera el när den är som dyrast?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Jag bidrar inte till att sänka nivån i magasinen.
Det tänkte jag skulle glädja bitterhetsakademin, som verkade orolig.

Om många fler gjorde som jag, tror du att läget i magasinen skulle förvärras eller förbättras?

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag bidrar inte till att sänka nivån i magasinen.
Det tänkte jag skulle glädja bitterhetsakademin, som verkade orolig.

Om många fler gjorde som jag, tror du att läget i magasinen skulle förvärras eller förbättras?
Inte så säker på att det gör någon värst skillnad, nej det är riktigt.

Det du inte förbrukar går väl på export istället.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Hur menar du där??
Jag har läst på Byggahusforum att solelen bara genereras när elen inte kostar något. Finns en hel tråd om det.
[länk]
Har dom fel? I så fall måste du gå dit och rätta dom.

Att plocka russinen ur kakan måste väl vara att producera el när den är som dyrast?
Uppfattade @Mikael_L s inlägg som spelad självgodhet med humoristiskt inslag, och svarade därefter.

Han har en poäng, men det är på dagis-nivå.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv kommer jag att hjälpa till med fyllningen av vattenmagasinen, nu har solcellerna gett hela dagsbehovet varje dag i över en månads tid, och batteriet ser till att jag inte behöver köpa på natten heller.
Så jag hjälper till med magasinuppfyllnaden så gott det går.

Detta kommer ju att räcka framåt september, sen kommer jag sakta få börja köpa lite mer allteftersom vintermörkret kommer närmare.
Men då har jag dragit mitt strå till stacken - ni kan tacka mig nu, om nu vill :D :D
Jaja, det är till att vara kaxig, för att direkt få skitmackan tillbaka i fejset.😌💩🍞😝
😔😉🤪🙃
Idag har solcellerna producerat 4,5 kWh, dvs inte ens hälften av husets behov, kanske 1/4 eller 1/3 typ.
Och alltså noll till bilen, dagens väder sög, med jämngrått, mörkgrått, regnigt, hela dagen, och solcellerna gav 10% av vad jag fick till exempel i helgen.

Imorgon ser det ut att bli samma skräpväder.

Skulle jag ha gått offgrid hade jag alltså behövt starta elverket, elda i kaminen eller vad nu backupen skulle varit. Laddat bilen fullt på vägen hem, och laddat över till husbatteriet ... ?

Och batteri för bara 2 dagars behov, ehhh skitadyrt - funkar inte ...

• Gilla
  • Haha
Kluffe och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Idag toppar elen på nästan två kronor i elområde 3 och enligt artikeln i Dagens Industri kommer vi att få räkna med mycket höga priser framöver, vi ligger nu nära priserna i andra europeiska länder med dyr gas och kolkraft i energiproduktion som påverkas av Irankriget. Det är bara att hoppa på en rejält regnig sommar i norr så vattenmagasinen fylls.
Det är vattenkraften som bestämmer elpriset. Så alla får gnugga händerna över hur mycket Vattenfall tjänar.

Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaja, det är till att vara kaxig, för att direkt få skitmackan tillbaka i fejset.😌💩🍞😝
😔😉🤪🙃
Idag har solcellerna producerat 4,5 kWh, dvs inte ens hälften av husets behov, kanske 1/4 eller 1/3 typ.
Och alltså noll till bilen, dagens väder sög, med jämngrått, mörkgrått, regnigt, hela dagen, och solcellerna gav 10% av vad jag fick till exempel i helgen.

Imorgon ser det ut att bli samma skräpväder.

Skulle jag ha gått offgrid hade jag alltså behövt starta elverket, elda i kaminen eller vad nu backupen skulle varit. Laddat bilen fullt på vägen hem, och laddat över till husbatteriet ... ?

Och batteri för bara 2 dagars behov, ehhh skitadyrt - funkar inte ...
Men utan regn blir det missväxt och hungersnöd, så man får fundera över vad som är viktigast.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Men utan regn blir det missväxt och hungersnöd, så man får fundera över vad som är viktigast.
Det viktigaste är nog att inte lägga ner baskraften. El ska inte vara en lyxvara. Det ska vara en självklarhet. Pålitlig, tillgänglig och prisvärd.

S Snikholt skrev:
Inte så säker på att det gör någon värst skillnad, nej det är riktigt.

Det du inte förbrukar går väl på export istället.
Nu gör det ingen större skillnad då vattendomarna styr hur mycket vatten som skall passera dammarna. Är det dåligt med vatten ett år så kommer det ta längre tid för vattenkraften att fylla dessa.

Vill man göra nytta för att spara vatten i dammarna så skall man se till att förbrukningen följer produktionen, så att inte vattenkraften behöver reglera variationen, men detta gäller ju enbart när vattendomarna inte tvingar fram att man släpper vatten ändå, dvs i praktiken på vintern.

Det som också gör skillnad är istället om man kan konsumera extra mycket de somrar då det finns gott om vatten, det skulle ju annars bara gå till spillo.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu gör det ingen större skillnad då vattendomarna styr hur mycket vatten som skall passera dammarna. Är det dåligt med vatten ett år så kommer det ta längre tid för vattenkraften att fylla dessa.

Vill man göra nytta för att spara vatten i dammarna så skall man se till att förbrukningen följer produktionen, så att inte vattenkraften behöver reglera variationen, men detta gäller ju enbart när vattendomarna inte tvingar fram att man släpper vatten ändå, dvs i praktiken på vintern.

Det som också gör skillnad är istället om man kan konsumera extra mycket de somrar då det finns gott om vatten, det skulle ju annars bara gå till spillo.
Vattendomar är viktiga för folk med bryggor m.m efter älvar och dylikt och det märkes rätt tydligt i ljusnan för ett par årsedan när en sjö steg okontrollerat medans den som låg inåt älven där det var begränsningar hålls sig inom rätt nivå men den borde höjas för att reserven ska bli större.

S Sir Duke skrev:
Det viktigaste är nog att inte lägga ner baskraften. El ska inte vara en lyxvara. Det ska vara en självklarhet. Pålitlig, tillgänglig och prisvärd.
Och eftersom du säger så så betyder det att DU tar på dig att ordna den saken.

D daVinci skrev:
Och eftersom du säger så så betyder det att DU tar på dig att ordna den saken.
Nej det ordnade sossarna för 60 år sedan.

De hade inte behövt göra så mycket nu mer än att låta bli att sabotera det vi hade.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Rätt, men ta över? Menar du köpa eller mera åt exproprieringshållet?
Köpa till kostnaden av byggnader/maskiner kanske typ som när man privatiserar och kapitalister köper våra offentliga bolag för småpotatis. Samma sak fast andra hållet.

Om en kvart har vi ett elpris över 2 kr/kWh exklusive moms i SE3. Udda tid, men det blåser dåligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.