Magnus E K
Mer väderberoende elproduktion leder till större prisvariationer.

O O skrev:
Det är den som först påstår något som skall visa att påståendet är rätt.
Och du påstod. Framgick tydligt av det jag citerade.

Så var visar du nu att ditt påstende är giltigt?

Jag ser bara att du försöker smita undan.

O O skrev:
Det är uppenbart för de som vet att alla inte begriper detta.
Så det du skriver är uppenbart, går inte att visa giltigheten för.

Det är något du sett i uppenbarelseboken då. Eller när du tagit LSD.

P Peter787 skrev:
Den typen av socialdemokrater finns inte längre i dagens parti, de har flyttat högerut, sett i dagens politiska karta.
Du är ju född i onödan! Vi finns!
Och vi var och har aldrig varit på den högra skalan. Att bygga ett land som alla har råd att bo och leva har aldrig varit en fråga för den högra sidan.

• Wow
  • Haha
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Så kärnkraft leder till större prisvariationer.
Du har ju inte en susning om vad du pratar om. Det är precis tvärtom.

S Snikholt skrev:
Du har ju inte en susning om vad du pratar om. Det är precis tvärtom.
Du ser ingen brist i att jag förklarat logiken bakom de större prisvariationerna. Och du kommer med blinda avfärdanden.

Det är inget vidare bra stöd för att du vet vad du pratar om.

Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Många i SE1 är nog väldigt glada över kabeln till Finland.

Men majoriteten är ju sossar där uppe så det är väl bra att de får ett uppvaknande.
Spelar inte roll om man är sosse eller inte, men det var ett hån till dem i SE4 när de hade örespriser där uppe och folk i SE3/4 hade knappt har råd med räkningen.

Så nu kommer det klagas vilket leder till att regering måste ta action. Finns ingenting som säger att man inte kan säga ifrån EU regler, likt vad Polen gör.

S
D daVinci skrev:
Du ser ingen brist i att jag förklarat logiken bakom de större prisvariationerna. Och du kommer med blinda avfärdanden.

Hur bör jag angripa det då tycker du?
Du har ju så fundamentalt fel…

D daVinci skrev:

Problemet ligger i att man har väder beroende el tillverkning, vatten/vind och sol.

Kärnkraft gör inte så att priset varierar utan det är över producering som gör att priserna går ned/upp.

Varför är elpriserna dyra? Det saknas planerbar elektricitet, det blåser inte, solen finns inte samt att vatten magasineras är låga, det behöver inte vara kärnkraft det kan vara pumpbatterier. Men i den takten som man vill elektrifiera samhället som också är bullshit, för batterier är ett utav det smutsigaste att tillverka (annan diskussion)

Så behövs kärnkraft/planerbar energi, annars hur ska ni ladda era bilar? Och ha värme? Det finns något som heter energifattigdom även i Sverige, vi är ett utav de länderna som har högst levnadskostnader i Europa, kombination med kallt väder som kräver att det är billig el.

S S0L0 skrev:
Kärnkraft gör inte så att priset varierar
Men varför då inte visa var min logik gick fel?

Detta är andra inlägget med ett blint avfärdande.

S Snikholt skrev:
Hur bör jag angripa det då tycker du?
Angripa??
Du behvöer väl inte angripa något. Bara visa var logiken inte håller.

S Snikholt skrev:
Du har ju så fundamentalt fel…
Och kan du inte det så bör du begrunda att det kanske inte är jag om har fundamentalt fel.

Det här handlar inte om hur det känns i hela kroppen. Koppla bort det.

D daVinci skrev:
Men varför då inte visa var min logik gick fel?

Detta är andra inlägget med ett blint avfärdande.
När det finns överproduktion av el särskilt mycket vind och sol blir spotpriset lågt ibland till och med negativt.

Just nu februari 2026 är elen dyr i stora delar av Europa eftersom produktionen inte räcker till vid hög efterfrågan. Det beror främst på låg vindkraftsproduktion kombinerat med att flera länder behöver importera el. Detta driver upp priserna på den gemensamma europeiska elmarknaden.

Finland låg exempelvis runt –2 500 många timmar i år

Problemet uppstår så här så här, när det blåser mycket är elproduktionen hög särskilt från vindkraft och spotpriset blir lågt ibland nära noll eller negativt eftersom alla vindkraftverk producerar maximalt.

När det inte blåser ( dunkelflaute) och samtidigt är hög efterfrågan vid kallt väder så
uppstår det elbrist i stora delar av Europa. Då blir det den dyra sista kilowatten ofta från gas, koleller oljekraftverk som sätter priset för all el under den timmen på den europeiska marknaden.

Detta kallas marginalprissättning alla kraftverk som producerar under timmen får samma pris som det dyraste kraftverk som behövdes för att täcka efterfrågan.

Kärnkraft är inte billigt men inte lika dyrt som kol eller olja med alla avgifter som blir pga miljöskatten EU håller på med. Tillsammans med att vi inte har Nordstream ledningarna längre vilket gör gasen dyr (gaspriset sätter priset ganska snabbt på elen pga att halva EU behöver den för att värma upp huset och få el)

I kontrollrummet som är ifrån svenska kraftnät fanns en karta som visade exporten men den fungerar inte så vill du lära dig får du googla på tex. på Electricity Maps där man kan följa elproduktion och priser i realtid.

Kollar man på en LCC kalkyl så vinner oftast kärnkraften, pga att du bygger en byggnad och den håller så länge 60-70år ca, vindsnurrorna börjar redan falla samman.

Redigerat:
S S0L0 skrev:
När det finns överproduktion av el särskilt mycket vind och sol blir spotpriset lågt ibland till och med negativt.

Just nu februari 2026 är elen dyr i stora delar av Europa eftersom produktionen inte räcker till vid hög efterfrågan. Det beror främst på låg vindkraftsproduktion kombinerat med att flera länder behöver importera el. Detta driver upp priserna på den gemensamma europeiska elmarknaden.

Finland låg exempelvis runt –2 500 många timmar i år

Problemet uppstår så här så här, när det blåser mycket är elproduktionen hög särskilt från vindkraft och spotpriset blir lågt ibland nära noll eller negativt eftersom alla vindkraftverk producerar maximalt.

När det inte blåser ( dunkelflaute) och samtidigt är hög efterfrågan vid kallt väder så
uppstår det elbrist i stora delar av Europa. Då blir det den dyra sista kilowatten ofta från gas, koleller oljekraftverk som sätter priset för all el under den timmen på den europeiska marknaden.

Detta kallas marginalprissättning alla kraftverk som producerar under timmen får samma pris som det dyraste kraftverk som behövdes för att täcka efterfrågan.

Kärnkraft är inte billigt men inte lika dyrt som kol eller olja med alla avgifter som blir pga miljöskatten EU håller på med. Tillsammans med att vi inte har Nordstream ledningarna längre vilket gör gasen dyr (gaspriset sätter priset ganska snabbt på elen pga att halva EU behöver den för att värma upp huset och få el)

I kontrollrummet som är ifrån svenska kraftnät fanns en karta som visade exporten men den fungerar inte så vill du lära dig får du googla på tex. på Electricity Maps där man kan följa elproduktion och priser i realtid.

Kollar man på en LCC kalkyl så vinner oftast kärnkraften, pga att du bygger en byggnad och den håller så länge 60-70år ca, vindsnurrorna börjar redan falla samman.
Jaha, man nu skriver du om allt möjligt annat som INTE har med det du skulle göra.

Påståendet var att jag har fel i att kärnkraft leder till stora prisvariationer.
Jag har visat varför det blir så. För att rättfärdiga ditt påstående om att jag har fel bör du visa VAR min logik inte gäller.

Där har du levererat exakt 0.

Om du inte ser vart det går fel för mig så bör du ju inte påstå att jag har fel.

D daVinci skrev:
Jaha, man nu skriver du om allt möjligt annat som INTE har med det du skulle göra.

Påståendet var att jag har fel i att kärnkraft leder till stora prisvariationer.
Jag har visat varför det blir så. För att rättfärdiga ditt påstående om att jag har fel bör du visa VAR min logik inte gäller.

Där har du levererat exakt 0.

Om du inte ser vart det går fel för mig så bör du ju inte påstå att jag har fel.
Jag rättar inte din logik utan förklarar för dig hur marknaden och el fungerar.

1. Vindkraft på land: 32 öre per kWh
  2. Solel, stora parker: 43 öre per kWh
  3. Kraftvärme, avfall: 48,5 öre per kWh
  4. Vattenkraft, ny station: 52 öre per kWh
  5. Vindkraft till havs: 53 öre per kWh
  6. Kraftvärme, skogsflis: 55 öre per kWh
  7. Kärnkraft: 56 öre per kWh
  8. Solel, små villasystem: 79 öre per kWh

Svensk Vindenergi redovisar detta, sen beror det på hur man subventionerar olika kraftslag, skulle man ge fördel till kärnkraft är den billigare. Man ändrade detta och straff beskattade den, därför det inte var lönsamt driva.

Ställ frågan till dig själv? Är det billigare att ha svängningar med gasen i bilen mycket i bilen eller ha jämn gas? Du kan inte säga att kärnkraft skapar svängningar när den är en planerbar energi som hjälper alla andra hålla jämn gas

Redigerat:
S S0L0 skrev:
Jag rättar inte din logik utan kärnkraft är generellt lite dyrare än vindkraft.

1. Vindkraft på land: 32 öre per kWh
  2. Solel, stora parker: 43 öre per kWh
  3. Kraftvärme, avfall: 48,5 öre per kWh
  4. Vattenkraft, ny station: 52 öre per kWh
  5. Vindkraft till havs: 53 öre per kWh
  6. Kraftvärme, skogsflis: 55 öre per kWh
  7. Kärnkraft: 56 öre per kWh
  8. Solel, små villasystem: 79 öre per kWh

Svensk Vindenergi redovisar detta, sen beror det på hur man subventionerar olika kraftslag, skulle man ge fördel till kärnkraft är den billigare. Man ändrade detta och straff beskattade den, därför det inte var lönsamt driva.
Har du länk till det du klippte in..?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.