39 875 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Ebba Busch lät kritisk till förslaget men i vanlig ordning kommer Sverige att vika sig , underdånigare politiker än de svenska får man leta efter. Går förslaget igenom står det klart att politikerna inte arbetar för svenskarnas intressen.I Incinerator skrev:Lite humor i det hela, ni kom det på nyheterna att EU anser att alla länder ska betala 25% av sina flaskhalsavgifter till gemensamma projekt i EU, jag vågar nästan garantera att inga av dessa "gemensamma" projekt kommer att finnas i Sverige.
Det kommer troligen att leda till högre flaskhalsavgifter för oss i Sverige.
Låt varje land lösa sina egna elnät är min åsikt.
Medianlönen i Sverige är nära 40 000.B Boende45 skrev:Elfakturan för januari har precis landat i Kivra eller den fysiska brevlådan och den blir en chock för många, speciellt de som inte har koll.
Både förbrukning och det rörliga elpriset ökade för de flesta som bor i hus och har någon form av eluppvärmning i januari.
En tredjedel in i februari och så här långt är både priset och kylan ännu värre än för januari!
I morgon 10 februari går dygnspriset för el över 2 kr / kWh för samtliga fyra elområden.
Det har inte hänt på över 2 år och kylan ska enligt experterna hålla i sig flera veckor till.
Hur parerar ni det här?
Ni som har kvartspriser bör inte ladda bilen öht i morgon och det blir smörgåsar till middag?
Vi som har rörligt elpris, månadsmedel, får det inte mycket roligare.
Risken är stor för alla att februaris elräkning blir ännu högre än januaris.
Två personer, nära 80 000 per månad.
Skulle vi inte klara av lite högt pris på det viktigaste vi har i livet förutom mat?
Ladda elbilen...jo jag tackar.
Är vi verkligen ett gnällande folk?
Svenska politiker har någon idé om att vi svenska skattebetalare ska följa och betala för de regler som större delen av EU skiter i, trist för oss som betalar statlig skatt.B Bitterhetsakademin skrev:
Redigerat:
Det finns förtidspensionärer som får ut under tolv tusen i månaden, då är gnället mer berättigat.R Ryzen skrev:
Men det finns också sjukskrivna, arbetslösa, sk fattigpensionärer och ensamstående hur vill du hjälpa dem?🤔R Ryzen skrev:
Jag bor i ensamhushåll, kan jag få lite eltillskott från flerpersonershushållen då kanske?R Ryzen skrev:
Min pension är bara några hundra kr mer än för tjugo år sedan , medan försörjningsstöd för nysvenskar höjts enligt kostnadsutvecklingen. Därmed är invandrare okänsliga för elpriet.I Incinerator skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Jag brukar förstå vad du menar i dina inlägg och tycka att du i mångt o mycket har kloka svar. Men här går jag bet. Menar du verkligen att de som är 80+ inte ska ha råd att värma upp sin bostad? Visst ju äldre man blir ju mer kostar viss sjukvård och omvårdnad om man behöver det. Men här talar vi om människor som i stor grad har betalat skatt för att bygga upp samhället. Betalat för att barn i samhället ska ha det bra. Att bara ses som tärande utan att se vad människor bidragit med är från min synvinkel inte ok.🤔pacman42 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Med den logiken skulle man kunna säga att det hade varit bra om ingen fått några barn de senaste 20 åren, tänk vad pengar vi sparat på barnomsorg och grundskola, pengar vi kunde lagt på pensionärer...B Bitterhetsakademin skrev:
Jag försökte vara cynisk.M Mrs November skrev:Jag brukar förstå vad du menar i dina inlägg och tycka att du i mångt o mycket har kloka svar. Men här går jag bet. Menar du verkligen att de som är 80+ inte ska ha råd att värma upp sin bostad? Visst ju äldre man blir ju mer kostar viss sjukvård och omvårdnad om man behöver det. Men här talar vi om människor som i stor grad har betalat skatt för att bygga upp samhället. Betalat för att barn i samhället ska ha det bra. Att bara ses som tärande utan att se vad människor bidragit med är från min synvinkel inte ok.🤔