Dagenda närmar sig sitt slut. Kommer hamnar på ca 65,- kr allt inklusive. (el och pellets). Sålde även lite överskott, då vi inte har batteri.

Bara med värmepump, utan solceller och utan pellets hade vi hamnat på 115 kr för heldagen.

I Incinerator skrev:
Bara man klipper kabeln till danskarna först, tyvärr så går det inte att bygga på samma plats men troligen ganska nära så att man kan dra nytta av den befintliga infrastrukturen för elleveranserna.
Ringals är det enda rimliga just nu. Kanske förstärka ledningen söderut med en sjökabel till Barsebäck?

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Fairlane
I Incinerator skrev:
Rödgrönaröran såg till att våra reaktorer stängdes och med dessa i drift så hade vi sluppit de fula jävla propellrarna överallt!
Dels så finns det ju väljare i Söder som röstade på både S och MP, dels kunde man minskar problemen genom att tillåta vindkraft, som man gjort i norr. Att påstå att man inte har det minsta ansvar för problemen är att verkligen blunda för sitt egen ansvar.

• Gilla
KTMLarsen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Dels så finns det ju väljare i Söder som röstade på både S och MP, dels kunde man minskar problemen genom att tillåta vindkraft, som man gjort i norr. Att påstå att man inte har det minsta ansvar för problemen är att verkligen blunda för sitt egen ansvar.
Nu upprepar jag detta igen: Det finns tillstånd till att uppföra runt 400 vindsnurror till som inte har utnyttjats. Man har mest troligt inte börjat bygga för att de inte lönar sig att bygga (man har inte ordnat finansiering för dessa byggen). Dessa vindkraftverk motsvarar en halvt till en reaktor i maxkapacitet. Sedan levererar de inte så mycket i verkligheten dock. Särskilt inte nu när det blåser dåligt.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Nu upprepar jag detta igen: Det finns tillstånd till att uppföra runt 400 vindsnurror till som inte har utnyttjats.
Ja du har upprepat det rätt många ggr nu.
Men var är dessa lokaliserade?

Har du hittat någon lista någonstans, eller jobbar du på rätt myndighet?
Finns det t.ex. någon länk?

Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Nu upprepar jag detta igen: Det finns tillstånd till att uppföra runt 400 vindsnurror till som inte har utnyttjats. Man har mest troligt inte börjat bygga för att de inte lönar sig att bygga (man har inte ordnat finansiering för dessa byggen). Dessa vindkraftverk motsvarar en halvt till en reaktor i maxkapacitet. Sedan levererar de inte så mycket i verkligheten dock. Särskilt inte nu när det blåser dåligt.
Men många har också nekats, ellerhur?

Just nu skulle de inte hjälpa mycket, men under andra delar av året när priset varit högt skulle de nog gjort det.

Men det jag framförallt reagerar på är det här tramset om att det inte finns något ansvar alls i söder. Allt är S fel och MPs. De som röstade på dessa partier i söder då? Representanter från dessa partier som sitter i riksdagen, som kommer från södra delarna av landet? Bara för att riksdagen ligger i Stockholm så är det inte bara Stockholmare som sitter i riksdagen, vilket många verkar tro.

Sen tycker jag personligen också att nedläggningen av fungerande verk var fel, men jag ser också ett ansvar hos till exempel M som inte sträckte ut en hand när de såg vad som var på gång.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du har upprepat det rätt många ggr nu.
Men var är dessa lokaliserade?

Vindkraftbranschen är hårt pressad, närmast inga nya investeringar att vänta i närtid. Googla.

Fairlane
Robert63 Robert63 skrev:
Vindkraftbranschen är hårt pressad, närmast inga nya investeringar att vänta i närtid. Googla.
Jag googlade lite och de första träffarna jag fick var att Region Skåne satsade på vindkraft.

Istället för att uppmana till att googla kan du kanske ge några länkar?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lite allvar också, eftersom jag ändå jobbar hemifrån så kan jag tulla på vedförrådet. Med morgondagens elpriser så lönar det sig rätt bra att elda i kaminen. Särskilt som veden är gratis (förutom blod, svett och tårar - jag tar i snitt ned ett träd om året på tomten, de växer som ogräs).
Sågar du ner och eldar upp kolsänkan? Skäms på dig. 😇

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Robert63 Robert63 skrev:
Hur många länkar vill du ha? [länk]
Det var en bra länk, tack för den. Från artikeln:

I södra Sverige, där elproduktionen i stället är för liten och elpriserna betydligt högre, skulle det vara lättare att räkna hem en vindkraftinvestering.

– Men där är det svårare att bygga, att få tillstånd. Kommunerna säger nej och landytan är begränsad, säger han.

Det verkar ju nästan som att artikeln antyder att det ekonomiskt skulle gå att bygga i söder, men det är svårare att få tillstånd...

I
Rabbithole Rabbithole skrev:
Ringals är det enda rimliga just nu. Kanske förstärka ledningen söderut med en sjökabel till Barsebäck?
Det är ett vettigt alternativ men att få Svenska Kraftnät att bygga några överföringskablar betyder att de måste jobba och släppa till pengar vilket de inte verkar gilla, en sjökabel är dessutom lite risk med tanke på snedseglarna som roar sej med att slita av kablar med sina ankare.
Ett alternativ är att sätta några SMR i närheten av det gamla Barsebäcksverket så blir det inte så kostsamt med kablarna.

I
Fairlane Fairlane skrev:
Det var en bra länk, tack för den. Från artikeln:

I södra Sverige, där elproduktionen i stället är för liten och elpriserna betydligt högre, skulle det vara lättare att räkna hem en vindkraftinvestering.

– Men där är det svårare att bygga, att få tillstånd. Kommunerna säger nej och landytan är begränsad, säger han.

Det verkar ju nästan som att artikeln antyder att det ekonomiskt skulle gå att bygga i söder, men det är svårare att få tillstånd...
Hur många vindkraftverk har ni i Stockholms län?

I
Fairlane Fairlane skrev:
En del av dessa väljare har svurit en del över stängningen av reaktorer.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan kolla på vindbrukskollen. Bara att välja beviljade under vindkraftverk, eller "LST Havsbaserad vindkraft - tillståndsansökan beviljad" om du vill titta på havsvind.

Vill man veta hur mycket det är totalt så har Green Power Sweden statistik. Ca 3,5 GW tillståndsgivet i SE3 och SE4, men då är det mesta havsvind. Ca 500 MW är landbaserat.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.