39 864 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Hehe... har oxel och bokved liggande torr. Kom även över ek, med det är inte kapat och klyven än. Men jag brukar elda den sämsta veden först. 😉F fribygg skrev:
Vet ej om jag vågar elda rönn. 😬
Precis. Ur en ekonomisk synpunkt är det inte alls konstigt att unga tänker så..D Dilato skrev:
..tills de fyller 40 och tänker att spara pengar hela livet inte känns så meningsfullt.
OT: kommer fimbullvintern har du nog inget val.. men nu med vanlig februari kyla duger det ju gott att elda den "sämre" vedenH he-peter skrev:
Nu blir jag uppriktigt nyfiken, förvånad och även ärligt talat lite bedrövad (och jag visar gärna upp min okunskap om bidrags-Sverige).MultiMan skrev:
Januari räkning tar 27% av min nettoinkomst. Jag har 15C inne för att minska skadorna på ekonomin.
Nuvarande regering via pensionsmyndigheten sänkte mitt bostadstillägg till i år med över 10% med motiveringen att det det kommer bli billigare boendekostnader 2026. Jag har genom det 450kr mindre per månad än förra året. Det gjorde inte det bättre direkt.
Detta är ingen kritik emot dig personligen utan systemet i stort - men...
Finns det alltså möjlighet att i Sverige 2026 få bostadsbidrag/tillägg för att kunna ha råd att bo i villa?
Redigerat:
Det lär väl märkas om vi kan genomföra ett nytt välstånsdsskapande stort kärnprogram eller om miljöpupparna och kvartals kapitalisterna bedömmer att det är för svårt eller dyrtP Peter787 skrev:
Javisst, men det heter inte "bostadsbidrag" och innebär såvitt jag förstår att man knappt får ha några andra tillgångar än boendet.U Uppner skrev:
Först konfiskerar man människors pengar för gigantiska projekt och sedan förstör man alltihop. Så även idag med vindkraft, Northvolt och Stegra. Att kärnkraften råkade vara användbar var nog en slump och inte alls något krav.F fribygg skrev:
Generellt gör jag inte speciellt mycket, men just idag så stängde jag faktiskt av värmepumpen, sitter ensam hemma och arbetar, eldar lite kaminen under dagen också (behövs egentligen inte, betongplattan håller mycket värme och det blir varmare ute under dagen och till nästa natt, plattan har fått smaka på framledningstemp baserad på senaste nattens temp, så den är aningens överladdad).B Boende45 skrev:
Men det var första gången denna vinter (troligen enda). Normalt sett förändrar vi ingenting i hushållet efter vad elpriserna är (förutom elbilsladdning). Jag har ställt kurvan för framledningstemp lite flackt, så att det är trevlig temp inomhus ner tills ungefär nollgradigt utomhus, så länge så orkar pumpen ge både värme och varmvatten utan eltillskott.
Men där någonstans så börjar det kännas en anings kyligt, så att man öht ska bli sugen på att tända en brasa, och sen blir det lite värre ju kallare det blir utomhus, och vi eldar mer i braskaminen av automatik, det brukar trots det aldrig bli mer än en m3 ved/år ändå.
Det och att låta elbilen ladda när det är billigt är i princip det enda vi gör, vi håller aldrig på och fånar oss över när en tvätt eller diskmaskin ska startas eller maten ska lagas. Och styrning av laddning av bilen sker året om, även när elpriset bara är några ören eller minuspriser - den ska alltid laddas när det är relativt billigt, eller när solpanelerna ger något.
Redigerat:
Orättvist inlägg!I Incinerator skrev:
Ni i södern har det så mycket bättre.
Båtar i skärgården, fina stugor, ständiga bubbelpartyn i solen, fina bilar och tjänar också mångdubbelt mer, på kontorsarbeten i kostym och mysiga miljöer, än vad vi någonsin kan drömma om här uppe i norr.
Här uppe i norr sliter vi i skogen för inga pengar alls, det är mörkt och kallt, och när det inte är mörkt och kallt, då är det så jäkla mycket mygg att det inte går att vara ute överhuvudtaget.
Vi får hålla igång våra risiga bilar som någon sörlänning har lurat på oss, för det var det enda som det lilla överskottet vi hade i plånboken räckte till.
Men den bilen ska vi köra långt, ofta mer än 100 mil, för att hitta närmaste lanthandel där vi kan köpa mjölk med utgånget datum till överpris.
Det lägre elpriset var den enda lilla, lilla ljusglimt vi hade i livet, och det knöt samman familjer och skapade fina gemenskaper, och det pratades varmt om det vill alla högtider.
Men.....nu är även det borta.....det sista unset av glädje....