57 166 läst ·
422 svar
57k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Ja, som TS får jag säga att tråden snabbt spårade ur och ej kom att handla så mycket om vilket elavtal man bör välja nu när det är dags att göra ett val. Jag har varken bastu, pool eller elbil så dom parametrarna faller bort helt i mitt fall. Jag får helt enkelt gå på magkänsla.H hovapettson skrev:Tråden om nytt elavtal kom snabbt att handla om EV och laddning. Detta bör vara den i särklass största elförbrukaren i ett hem. Varmvatten och uppvämning är som det är och "konstant" för flertalet, medan elbil, bastu och uppvärmt utomhusbad är inte vad alla har. För billaddningen ramlar det in på säkringar, tider och effekter men själva batteriet - denna dyrbara, komplexa apparat i den "underhållsfria" bilen - måste skötas exakt som tillverkaren föreskriver. Dessa regler tar inga som helst hänsyn till nationella elprisavtal. Ifall jag ägde en batteribil skulle jag ladda den på ett schema som bilen bestämmer (BMS), inte bry mig om ifall jag kan spara hundra spänn här och var. Ett för tidigt batteribyte vore en ekonomisk katastrof för många.
Men du missförstodd mig: Batterier bör vanligen laddas till 80%(?) efter en stor urladdning osv. Inte sant? Då vill jag inte vänta 7 h till att strömmen kostar lite mindre. Det var min tanke där. Batteriet kostar mycket mer än bilen i de flesta fall. Måste skötas som "ett lindebarn" för att inte degenerera i förtid.tveksamt skrev:
Värme och varmvatten är nog klart större för många hushåll.
Och vad gör det att den är relativt konstant? Med (ofta ganska) små medel är det inte omöjligt att styra den (mer eller mindre) till tider när elen är billig, eller när effektavgiften är lägre, eller båda beroende på hur dessa sammanfaller.
Hur måste batteriet skötas enligt tillverkaren som påverkar laddningen? Jag har mycket svårt att se att en tillverkare ska skriva in i garantivillkoren att bilen måste laddas mellan 17 och 18 varje dag exempelvis. Eller vad menar du med "ett schema som bilen bestämmer"?
Det är ju svårt att ge specifika tips kring någons ekonomi när man inte känner till varken dig eller övriga detaljer, men ska man ge generella tips är det väl som så:U Uno Mögel skrev:
Rörligt är ofta billigare än fast pris, om man inte har lite tur. Av den enkla anledningen att de som tar fram de fasta priserna från elhandlarna jobbar med detta. Ska du vinna på fast pris ska du alltså slå dem på att förutspå vilka priser som kommer. Det är inte omöjligt, och ibland kommer helt oplanerade händelser som galningar i Ryssland och hjälper till.
Till det rörliga priset kommer osäkerheten över att man inte vet vad man ska betala förrän räkningen kommer. Hur man värderar den beror på hur man är som person och hur ens ekonomiska situation ser ut. Kan man hantera att räkningen plötsligt blir dubbelt så dyr som man förväntar sig med att rycka på axlarna åt beloppet (man får förstås fortfarande bli upprörd över hur mycket det faktiskt kostar) och bara betala så är det bra så.
Måste man avstå från nya kläder till ungarna, spara in på maten eller något annat drastiskt om det kommer en lite oväntat hög utgift så kanske man bör välja fast pris istället, även om det är lite dyrare.
Ligger man i den kategorin som väljer rörligt kan man dessutom fundera över timpris.
Är ens förbrukning dyrare eller billigare än snittet, dvs. ligger ens förbrukning nu (eller kan man i framtiden styra den) så att den generellt ligger på billigare tid än övriga kundkollektivet? I så fall bör man välja timpris.
De kunder med rörligt pris som har har billigare förbrukning än snittet subventionerar de som har dyrare förbrukning än snittet.
Hur ens historiska förbrukning ser ut kan man ladda ner från sin nätägare med upplösning per timme. Då kan man också använda sig av timpriskollen för att få en uppskattning av vad det hade kostat en om man haft timpris, det kan man sedan jämföra med vad man faktiskt betalade med rörligt pris (eller enkelt räkna själv genom att slå upp historiska elpriser från valfri leverantörs hemsida, dock ska man vara medveten om att det kan vara tillägg på det rena historiska elpriset*).
Så räkna på vad du har haft, vad det hade givit dig med det ena eller det andra och fundera över vad du kan påverka så slipper du gå på magkänsla utan kan ta ett informerat beslut.
*som anekdotiskt exempel så kan jag nämna historiska elpriser från Skellefteå Kraft där de anger följande "Det rörliga elpriset är angivet i öre/kWh exklusive elcertifikatsavgift, moms och påslag.". När jag hade rörligt avtal med dem var det specificerade priset per kWh 6,6 öre högre än dessa priser, alltså elcertifikatsavgift och påslag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Nåja riktigt så känsliga är inte batterierna i elbilar. Det finns rätt mycket statistik nu och folk kör snabbladdare till 100%, man laddar till 100% man låter batteriet stå längre perioder med lite laddning etc. 7 timmars väntan på en laddning kan du nog räkna som helt försumbar.H hovapettson skrev:Men du missförstodd mig: Batterier bör vanligen laddas till 80%(?) efter en stor urladdning osv. Inte sant? Då vill jag inte vänta 7 h till att strömmen kostar lite mindre. Det var min tanke där. Batteriet kostar mycket mer än bilen i de flesta fall. Måste skötas som "ett lindebarn" för att inte degenerera i förtid.
Hoppas du har rätt. Har dock fruktansvärt dålig erfarenhet från mobiler... Dyrt och besvärligt.Fairlane skrev:
Säg att du kommer hem med 0.1% batteri kvar enligt bilen kl 17 en vardag.H hovapettson skrev:Men du missförstodd mig: Batterier bör vanligen laddas till 80%(?) efter en stor urladdning osv. Inte sant? Då vill jag inte vänta 7 h till att strömmen kostar lite mindre. Det var min tanke där. Batteriet kostar mycket mer än bilen i de flesta fall. Måste skötas som "ett lindebarn" för att inte degenerera i förtid.
Om du då känner dig orolig för batterihälsan om du låter bilen stå så till kl 01 när priset blir lägre (och effektavgiften är halverad) så koppla in bilen och ladda med låg effekt under någon timme.
Säg att du laddar med 3x6A i två timmar mellan 17 och 19, då har du fått i ungefär 8 kWh, eller 10-20% av en normal elbils batteri. Eller ta en timme till om det känns som en mer lagom nivå. Då kan du sedan slå av laddningen och vänta in billigare elpriser och/eller annan avgift på effekttaxan för att sedan kräma på med vilken effektnivå du nu känner är lagom.
Det här är ju dock saker som BMSen ska hantera redan från start. Dvs. visar bilens mätare att du har 0% batteri kvar så har du någonstans kring 10% kvar i batteriet, som finns där just för att batteriet inte ska ta skada.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Tillverkarna lägger inte riktigt samma energi på att bevara ett batteri i en telefon som folk ändå byter ut och skrotar efter ett par - tre år och som mer eller mindre ses som förbrukningsvaror som på bilbatterier kanske..H hovapettson skrev:
Låtom oss hoppas att det fungerar. (Hörde på Aktuellt om batteiet till en BMW som kostade 240 000 att byta...)tveksamt skrev:
Säg att du kommer hem med 0.1% batteri kvar enligt bilen kl 17 en vardag.
Om du då känner dig orolig för batterihälsan om du låter bilen stå så till kl 01 när priset blir lägre (och effektavgiften är halverad) så koppla in bilen och ladda med låg effekt under någon timme.
Säg att du laddar med 3x6A i två timmar mellan 17 och 19, då har du fått i ungefär 8 kWh, eller 10-20% av en normal elbils batteri. Eller ta en timme till om det känns som en mer lagom nivå. Då kan du sedan slå av laddningen och vänta in billigare elpriser och/eller annan avgift på effekttaxan för att sedan kräma på med vilken effektnivå du nu känner är lagom.
Det här är ju dock saker som BMSen ska hantera redan från start. Dvs. visar bilens mätare att du har 0% batteri kvar så har du någonstans kring 10% kvar i batteriet, som finns där just för att batteriet inte ska ta skada.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Som tveksamt är inne på så är rörligt normalt billigare i längden, om man kan leva med svängningarna. ur ekonomisk synvinkel spelar det nog inte så stor roll vilket bolag du tecknar avtal med, så välj ett som verkar bra.U Uno Mögel skrev:
Det du verkligen kan tjäna pengar på är att göra något åt din hiskeliga förbrukning. Jag bor också i SE3, Stockholm och låg lite högre än du gör i förbrukning, men då har jag några kvm till och framförallt en pool på runt 10 kubikmeter, värmd även vintertid, och en tonåring som duschar... Jag lät installera en luft/vattenvärmepump istället för elpannan i oktober 2024 och har fram tills nu ungefär halverat förbrukningen mot samma 11-månadersperiod året innan och poolen är inte kopplad till denna. Lite skiljer såklart år från år pga väder etc, men det är givet att du kan spara pengar på en eller två värmepumpar.
För oss stofiler är en mobiltelefon som bäst efter ca fem år. 😉tveksamt skrev:
Och jag har hört om dieselbilar som börjat brinna på motorvägen, det betyder inte att jag oroar mig för det när jag är ute och kör eller när jag byter bilH hovapettson skrev:
Det finns alltid måndagsexemplar och prylar som blir misshandlade å det grövsta, de speglar inte verkligheten för gemene man.
Absolut, risken finns alltid att jag får ett exemplar som inte fixade att stå med låg laddning i några timmar, men den är väldigt liten.
Jodå, jag vet, min nuvarande mobil är 6 år och jag ser ingen större anledning att byta den än. Men jag är fortfarande väldigt övertygad om att energin som läggs ned på att optimera batteriet i den är ganska långt ifrån det som läggs på att optimera BMSen i en ny Skoda/Tesla/BMW/Zeekr/etc. 🙃H hovapettson skrev:
Det är snarare så att man bör undvika att ladda mer än 80% till vardags. Om man laddar till 50, 72 eller 80% innan man stänger av laddaren spelar ingen större roll.H hovapettson skrev:Men du missförstodd mig: Batterier bör vanligen laddas till 80%(?) efter en stor urladdning osv. Inte sant? Då vill jag inte vänta 7 h till att strömmen kostar lite mindre. Det var min tanke där. Batteriet kostar mycket mer än bilen i de flesta fall. Måste skötas som "ett lindebarn" för att inte degenerera i förtid.
Var inte ledsen. Du är i gott sällskap med många många andra här på forumet som genom åren visat att de helt saknar grundläggande förståelse för skillnaden mellan effekt och (mängd) energi. 😉 Men de flesta kan lära sig om de vill.E Sören Carlsson skrev: