useless useless skrev:
Laddar man hemma varje natt efter normal pendling (5-10 mil) räcker det med 2-3 kW.
Elen är billigare mitt på dagen nu.

Zevv Zevv skrev:
Så här svarar AI:
"Ja, mat är generellt sett billigare att köpa i södra Sverige jämfört med norra Sverige, där matpriserna tenderar att vara högre. De billigaste matpriserna återfinns ofta i södra och västra delarna av landet, till exempel i områden som Skaraborg eller Södra Älvsborg, medan de dyraste priserna finns i de norra delarna som Norrbotten eller Västerbotten.
Här är några punkter som förklarar varför:
Geografiska skillnader: Priserna varierar beroende på geografisk plats i Sverige.
Undersökningar bekräftar detta: PRO (Pensionärernas Riksorganisation) genomför årliga prisundersökningar som visar att maten är billigast i södra eller västra Sverige och dyrast i norra Sverige.
Faktorer som påverkar priser: Prisnivån i en region påverkas av olika faktorer som kan bidra till att göra maten dyrare i norr, till exempel transportkostnader och lokal efterfrågan. "

Jag har dock inte undersökt det. Men det är väl inte konstigt om priset varierar i landet beroende på ex. transportkostnader?
Priset är inte DYRT, priset är HÖGT. Ungefär som - termometern är HÖG, hahaha...

S StefanMJ skrev:
Priset är inte DYRT, priset är HÖGT. Ungefär som - termometern är HÖG, hahaha...
AI är ju stendumt, eftersom det bara gissar och klipper ihop alla dumheter som vi apor har matat in förut 😆

• Gilla
useless
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Dock kan upphängningen av mätdonet fallera medan tempen går ner och då har vi att göra med en fallande termometer, liksom temperatur.

Fairlane
S StefanMJ skrev:
Om man har timpris kan den vara det, sen förutsätter det ju också att man kan ladda då för att det ska ha något värde.

Det som ifrågasattes var dock att det drog 11 kW att ladda bilen och att effektavgiften därför blev hög. Man kan ladda ned 11 kW, men också med lägre effekt.

S StefanMJ skrev:
Fast då är inte bilen hemma.

Fairlane Fairlane skrev:
Ladda elbil hemma tar inte ca 11 kW. Det kan ta, men man kan också ladda med lägre effekt.
81,25 kr har exempelvis Ellevio, men där räknar man också halva effekten under natten så laddar du med 11kW då så räknas det som 5,5 kW.

Många har inte infört effektavgift ännu, så får är den noll kronor. Jag håller dock med dig om att kostnaden för själva elen inte är den stora delen.
Fairlane
Man kan ladda bilen med 1 fas, ca 2;3 kW, men då hinner inte bilen bli färdig laddad till nästa dag. Man kan baka, tvätta, bada i spa badet på natten inklusive göra ett bastubad. Vem tror du gör det, när man har barn eller andra? Du har inte förstått vad jag menar, strömmen kommer inte att räcka på natten, även om du betalar för hälften, med alla aktiviter som skall göras för att spara pengar. Har du 20 A huvudsäkring kan du endast ta ut ca 13 kW, sedan går proppen. Laddar du bilen med 11 kW har du endast 2 kW kvar. Sätt på ugnen, eller diskmaskin, tvättmaskin, så går säkringen oavsett halva priset. Hur skall du varma huset, varmvattnet som behövs? En värmepump som behövs för att värma upphuset tar lätt 7 kW en vinterdag. Då har du 6 kW kvar för ladda bilen, tvätta, laga mat, Spabad, bastu osv. Så glöm att du inte får effektavgift. Den utgår alltid från de 3 högsta timmarna utspridd i månaden. Glöm inte att Sverige inte har el brist de exporterade el alla dagar utom 3 dagar -10 dagar per år. Sverige är Europas största el exportör. Felet är att det inte ännu byggt ut elledningar, bytt till nyare effektivare elkomponenter i stamledningar osv, tänk på Skellefteå kraft som nu bygger ut till effektivare vattenkraft. Det kommer att ge dubbel effekt. Det skulle även Vattenfall och övriga kunnat göra. Orsaken till det är att vinsten till ägarna lockar mer än omsorg om kunderna. Egentligen är detta ett EU beslut om effektavgifter som skall verkställas år 2027. Sverige skall alltid vara duktigast i klassen och det är orsaken, inte elbrist.

E Sören Carlsson skrev:
Fairlane
Man kan ladda bilen med 1 fas, ca 2;3 kW, men då hinner inte bilen bli färdig laddad till nästa dag. Man kan baka, tvätta, bada i spa badet på natten inklusive göra ett bastubad. Vem tror du gör det, när man har barn eller andra? Du har inte förstått vad jag menar, strömmen kommer inte att räcka på natten, även om du betalar för hälften, med alla aktiviter som skall göras för att spara pengar. Har du 20 A huvudsäkring kan du endast ta ut ca 13 kW, sedan går proppen. Laddar du bilen med 11 kW har du endast 2 kW kvar. Sätt på ugnen, eller diskmaskin, tvättmaskin, så går säkringen oavsett halva priset. Hur skall du varma huset, varmvattnet som behövs? En värmepump som behövs för att värma upphuset tar lätt 7 kW en vinterdag. Då har du 6 kW kvar för ladda bilen, tvätta, laga mat, Spabad, bastu osv. Så glöm att du inte får effektavgift. Den utgår alltid från de 3 högsta timmarna utspridd i månaden. Glöm inte att Sverige inte har el brist de exporterade el alla dagar utom 3 dagar -10 dagar per år. Sverige är Europas största el exportör. Felet är att det inte ännu byggt ut elledningar, bytt till nyare effektivare elkomponenter i stamledningar osv, tänk på Skellefteå kraft som nu bygger ut till effektivare vattenkraft. Det kommer att ge dubbel effekt. Det skulle även Vattenfall och övriga kunnat göra. Orsaken till det är att vinsten till ägarna lockar mer än omsorg om kunderna. Egentligen är detta ett EU beslut om effektavgifter som skall verkställas år 2027. Sverige skall alltid vara duktigast i klassen och det är orsaken, inte elbrist.
Hur långt kör du varje dag om du måste ladda med 11 kW hela natten? 11 kW i 6 timmar räcker till 30 mils körning. Det är nog inte många som vardagspendlar i närheten av den sträckan.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E Sören Carlsson skrev:
Fairlane
Man kan ladda bilen med 1 fas, ca 2;3 kW, men då hinner inte bilen bli färdig laddad till nästa dag.
Det beror väl på hur mycket man behöver ladda ned, dvs hur långt man kört?
2,3 kW räcker till cirka en mils körning (normalt mer, men vi kan räkna hög förbrukning). Kan du då ladda 8 timmar så räcker det för de flesta. Men sen kan man ju välja att köra 3x6A istället för 3x16A. Då laddar du "2 mil i timmen".
E Sören Carlsson skrev:
Man kan baka, tvätta, bada i spa badet på natten inklusive göra ett bastubad. Vem tror du gör det, när man har barn eller andra?
Nu blandar du in saker som jag inte kommenterade, men ok, hur mycket drar SPA-badet när du badar? Mitt påverkas väldigt lite faktiskt. Man måste ju inte värma vattnet samtidigt...
E Sören Carlsson skrev:
Du har inte förstått vad jag menar, strömmen kommer inte att räcka på natten, även om du betalar för hälften, med alla aktiviter som skall göras för att spara pengar. Har du 20 A huvudsäkring kan du endast ta ut ca 13 kW, sedan går proppen.
14 kW snarare, men ok. Man måste ju faktiskt inte ladda bilen med maxeffekt, samtidigt som man badar bastu och lagar mat med alla plattor på max.
E Sören Carlsson skrev:
Laddar du bilen med 11 kW har du endast 2 kW kvar. Sätt på ugnen, eller diskmaskin, tvättmaskin, så går säkringen oavsett halva priset. Hur skall du varma huset, varmvattnet som behövs?
Kanske dumt att ladda med 11 kW då?
E Sören Carlsson skrev:
En värmepump som behövs för att värma upphuset tar lätt 7 kW en vinterdag. Då har du 6 kW kvar för ladda bilen, tvätta, laga mat, Spabad, bastu osv. Så glöm att du inte får effektavgift.
Jag har väl aldrig påstått att jag inte får effektavgift? Tvärtom har jag i tråd efter tråd sagt att man får det, men att man kan styra hur hög till viss del.
E Sören Carlsson skrev:
Den utgår alltid från de 3 högsta timmarna utspridd i månaden.
Fel, olika bolag kan ha olika modeller.
E Sören Carlsson skrev:
Glöm inte att Sverige inte har el brist de exporterade el alla dagar utom 3 dagar -10 dagar per år. Sverige är Europas största el exportör.
Du får gärna visa var jag påstått något annat så kan jag korrigera...nja,
E Sören Carlsson skrev:
Felet är att det inte ännu byggt ut elledningar, bytt till nyare effektivare elkomponenter i stamledningar osv, tänk på Skellefteå kraft som nu bygger ut till effektivare vattenkraft. Det kommer att ge dubbel effekt. Det skulle även Vattenfall och övriga kunnat göra. Orsaken till det är att vinsten till ägarna lockar mer än omsorg om kunderna. Egentligen är detta ett EU beslut om effektavgifter som skall verkställas år 2027. Sverige skall alltid vara duktigast i klassen och det är orsaken, inte elbrist.
Nja, inte helt rätt. Innan effektavgifterna infördes så kunde du inte heller ladda bilen med 11 kW och köra bastun och laga mat etc. Säkringen gick då också så det har inget med varandra att göra.

Jag antar att du har Ellevio med tanke på sitt påstående om 3 dagar, har du även tittat på de delar där man då sänkt priset eller tittar du bara på höjningen? Du är väl medveten om att bolagen totalt inte får höja sina intäkter med effektavgiften?

• Gilla
  • Älska
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror väl på hur mycket man behöver ladda ned, dvs hur långt man kört?
2,3 kW räcker till cirka en mils körning (normalt mer, men vi kan räkna hög förbrukning). Kan du då ladda 8 timmar så räcker det för de flesta. Men sen kan man ju välja att köra 3x6A istället för 3x16A. Då laddar du "2 mil i timmen".

Nu blandar du in saker som jag inte kommenterade, men ok, hur mycket drar SPA-badet när du badar? Mitt påverkas väldigt lite faktiskt. Man måste ju inte värma vattnet samtidigt...

14 kW snarare, men ok. Man måste ju faktiskt inte ladda bilen med maxeffekt, samtidigt som man badar bastu och lagar mat med alla plattor på max.

Kanske dumt att ladda med 11 kW då?

Jag har väl aldrig påstått att jag inte får effektavgift? Tvärtom har jag i tråd efter tråd sagt att man får det, men att man kan styra hur hög till viss del.

Fel, olika bolag kan ha olika modeller.

Du får gärna visa var jag påstått något annat så kan jag korrigera...nja,

Nja, inte helt rätt. Innan effektavgifterna infördes så kunde du inte heller ladda bilen med 11 kW och köra bastun och laga mat etc. Säkringen gick då också så det har inget med varandra att göra.

Jag antar att du har Ellevio med tanke på sitt påstående om 3 dagar, har du även tittat på de delar där man då sänkt priset eller tittar du bara på höjningen? Du är väl medveten om att bolagen totalt inte får höja sina intäkter med effektavgiften?
Ursäkta, men du kan inte välja elbolag. Det är alltid nätägaren som du betalar effektavgift till. Tom Energimyndigheterna har erkänt att de givit för generösa villkor till elbolagen. Det finns ingenstans i lagen att de inte får tjäna pengar men det är inte tanken, det är skillnad, allt beroende på när de har effekt brist, därför skiljer sig prissättningen åt mellan elbolagen. Du tror väl inte att bolagen inte har marginal till priset som vi får betala? Om inte skulle ju de riskera att förlora. Detta skall ändras 2029, till inte så generösa villkor som nuvarande enligt Energimyndigheten. Detta kommer ju framgå när deras bokslut blir offentliga. Varför Energimyndigheten inte ändrar omgående är en gåta, eftersom effektavgiften enligt EU inte börjar gälla innan 2027. Varför tror du elbolagen gör detta nu, eftersom inte det behövs? Nu beror vilket Spabad du har men mitt har flera olika pumpar och varje pump är på mellan 2 till 3 kW. Det innebär att går de samtidigt blir det höga spänningstoppar med många kW. Jag kör över 3000 mil per år, och laddar ca 6000- 6500 kW per år till bilen. Vintertid tar bilen upp till 2,6 kW, sommartid ca 1,8 kW per mil. Allt beroende på utetemperatur. Jag behövde inte göra allt på natten utan sprida ut användningen under dagen. Vem badar bastu tar ett Spabad på en förmiddag, Det görs efter arbetet samma med ladda bilen, det görs när man kommer hem. Dessutom vill inte försäkringsbolagen att du kör tvättmaskin, diskmaskin när du inte är hemma för ev vatten läckage. Du har din uppfattning och jag min, framtiden får visa. Ha en fin dag och avslutar härmed mina kommentarer.

Du skrev:

E Sören Carlsson skrev:
Så glöm att du inte får effektavgift. Den utgår alltid från de 3 högsta timmarna utspridd i månaden.
Men det stämmer ju bara för några enstaka nätbolag, så påståendet att effektavgiften alltid utgår från de 3 högsta timmarna är fel.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du skrev:

Men det stämmer ju bara för några enstaka nätbolag, så påståendet att effektavgiften alltid utgår från de 3 högsta timmarna är fel.
Då har inte ditt elbolag infört effektavgifter. Det behövs inte införas innan 2026 12 31. År 2027 är en EU lag som då träder in. Var glad för ditt elbolag ännu inte infört det.

Fairlane Fairlane skrev:
Om man har timpris kan den vara det, sen förutsätter det ju också att man kan ladda då för att det ska ha något värde.

Det som ifrågasattes var dock att det drog 11 kW att ladda bilen och att effektavgiften därför blev hög. Man kan ladda ned 11 kW, men också med lägre effekt.
? Hur laddar man ner med mindre effekt ifall man laddar / använder elprodukter med 11 kW förbrukning? Vänligen förklara, tack.

E Sören Carlsson skrev:
? Hur laddar man ner med mindre effekt ifall man laddar / använder elprodukter med 11 kW förbrukning? Vänligen förklara, tack.
Du har ingen elbil va? Man kan ställa in laddningsströmmen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E Sören Carlsson skrev:
Då har inte ditt elbolag infört effektavgifter. Det behövs inte införas innan 2026 12 31. År 2027 är en EU lag som då träder in. Var glad för ditt elbolag ännu inte infört det.
Det står ingenstans i reglerna från EU att man ska utgå ifrån de tre högsta timmarna per månad. Det är upp till varje nätbolag att implementera en modell som löser uppgiften. Bara för att just ditt nätbolag gör så betyder det inte att det är facit.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.