58 555 läst ·
422 svar
59k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Det finns nätbolag som infört effektavgift men som har valt en annan modell för att beräkna den.E Sören Carlsson skrev:
Telge baserar exempelvis sin effektavgift på den enskilt högsta toppen varje månad. (Min fetning.)
Telge Näts prismodell innebär att du betalar en effektavgift kl. 7-20 helgfria vardagar mellan den 1 november och 31 mars. Detta kallas för höglasttid. Under kvällar, nätter och helger vintertid är det låglasttid. Övriga delen av året är det låglasttid dygnet runt. Effektavgiften baseras på den timme i månaden när du använt som mest el, din så kallade effekttopp.
Vem har påstått att du kan välja nätägare, det man kan välja är elhandlare.E Sören Carlsson skrev:
De har kommenterat att de inte har haft möjlighet/fått/kunnat dra åt svångremmen hårdare. De har försökt och fått backning.E Sören Carlsson skrev:
Intäktsramarna sätts för en period åt gången, nästa period börjar 2028, först då kan de sätta andra ramar.E Sören Carlsson skrev:
Varför inte? Som sagt, att nätföretagen ändrar kostnadsberäkningsmodell innebär inte att de får ta ut mer pengar från kundkollektivet. Det här leder alltså inte till ökade intäkter för nätbolagen.E Sören Carlsson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Har du använt en kupévärmare någon gång? De har ofta en knapp eller ett vred för att ställa vilken effekt man vill använda. Svårare än så är det inte.E Sören Carlsson skrev:
Du skrev också att man inte skulle hinna ladda tillräckligt om man inte laddade med full effekt. Med Ellevio som jag gissar att du har så kan du räkna med halv effektavgift* mellan 22 och 06, dvs 8 timmar. Då kan du ladda 88 kWh (minus lite förluster), vilket räcker någonstans mellan 30 och 55 mil beroende på bil och yttre förhållanden. Väldigt få behöver fylla på så mycket varje natt.
Oavsett om man infört effektavgift eller inte så kommer säkringen lösa om man drar mer än säkringen tål.
Det är jag medveten om, men på samma sätt som det sätt Ellevio valt att implementera på är inte det enda möjliga.E Sören Carlsson skrev:
Tyvärr får jag känslan av att du inte satt dig in i det hela och killgissar.
* avgiften är inte hälften, utan effekten varje timme delas med två innan man ser om dwt blir det högsta timmen eller inte. Tyvärr har jag läst att somliga tror att om man förbrukar 3 kW konstant under dagtid och 4 kW under natten så kommer 4 vara högst och så delar man det med 2 och går dagens värde till 2, vilket såklart inte är korrekt. Väldigt många har dålig koll, men uttalar sig tvärsäkert ändå.
Öhhh, kW är effekt, menar du kWh, energi?Fairlane skrev:
Hur laddar man då med 11 kW, då laddas bilen med färre kW än 11? Det innebär att det är längre tid att ladda bilen och den blir inte fulladdad. Allt beror ju på hur utkört batteriet är när bilen ställs på laddning. Man kan ladda med 3 kW, men lycka till med körningen nästa gång, ifall du skall köra iväg på morgonen. Kan nämna för dig att jag kör ca 3500 mil per år med många långresor. Har haft elbil i drygt 3 år, så jag kan detta med laddning och körsträcka, sommartid o vintertid.useless skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Konstig fråga. Laddar man med 11 kW så laddar man med 11 kW.E Sören Carlsson skrev:
Det vi (jag) reagerade på var ditt påstående "Ladda bil hemma tar ca 11 kW", vilket helt enkelt är fel. Det är möjligt att ladda med den effekten, men även med mer eller mindre.
De två meningarna går ju inte ihop. Kommer du hem med ett tomt batteri så blir den inte fulladdad nej, men kommer du hem med 80% så blir det fulladdat.E Sören Carlsson skrev:
Då har man väl fått i runt 24 kWh om man kör låglasttid. Bör räcka 8-16 mil beroende på bil och yttre förhållanden. Normalbilisten kör cirka 5 mil en dag så det låter görbart, även om man började ladda från noll. Man kan ju även öka till 6,9 kW (3x10A istället för 3x16A) så har man nog fullt nästan jämnt, eller köra 3x6A (cirka 4 kW) så får du i drygt 30 kWh även om du bara kör låglasttimmarna (under förutsättning att du har Ellevio alltså)E Sören Carlsson skrev:
Dvs 3 ggr mer än genomsnittsbilisten, vilket kanske kan påverka?E Sören Carlsson skrev:
Även då så snittar du 10 mil om dagen och bör klara dig även med de 3 kW som du skrev "lycka till med".
Kommer du hem med nästan tomt och ska iväg på långkörning dagen efter så får du kanske ladda med 11 kW om du bara kör låglasttid, men i övrigt bör det vara görbart med mindre
Körsträcka hanterar du säkert, och du kan säkert ladda, men när du skriver "Hur laddar man ner med mindre effekt ifall man laddar / använder elprodukter med 11 kW förbrukning?" så låter det verkligen inte som att du förstått att man kan ladda med lägre effekt.E Sören Carlsson skrev:
Sen hade du väl inte helt koll på effektavgiften, vilket gör att det blir fel när man säger att det är på ett visst vis.
Oavsett så tror jag inte din verklighet och TS stämmer så väl. Jag gissar att TS inte kör 3500 mil om året i en elbil.
Kommentarerna är så dumma, så de är inte lönt att svara. Ha en fin dag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Tråden om nytt elavtal kom snabbt att handla om EV och laddning. Detta bör vara den i särklass största elförbrukaren i ett hem. Varmvatten och uppvämning är som det är och "konstant" för flertalet, medan elbil, bastu och uppvärmt utomhusbad är inte vad alla har. För billaddningen ramlar det in på säkringar, tider och effekter men själva batteriet - denna dyrbara, komplexa apparat i den "underhållsfria" bilen - måste skötas exakt som tillverkaren föreskriver. Dessa regler tar inga som helst hänsyn till nationella elprisavtal. Ifall jag ägde en batteribil skulle jag ladda den på ett schema som bilen bestämmer (BMS), inte bry mig om ifall jag kan spara hundra spänn här och var. Ett för tidigt batteribyte vore en ekonomisk katastrof för många.useless skrev:
Värme och varmvatten är nog klart större för många hushåll.H hovapettson skrev:Tråden om nytt elavtal kom snabbt att handla om EV och laddning. Detta bör vara den i särklass största elförbrukaren i ett hem. Varmvatten och uppvämning är som det är och "konstant" för flertalet, medan elbil, bastu och uppvärmt utomhusbad är inte vad alla har. För billaddningen ramlar det in på säkringar, tider och effekter men själva batteriet - denna dyrbara, komplexa apparat i den "underhållsfria" bilen - måste skötas exakt som tillverkaren föreskriver. Dessa regler tar inga som helst hänsyn till nationella elprisavtal. Ifall jag ägde en batteribil skulle jag ladda den på ett schema som bilen bestämmer (BMS), inte bry mig om ifall jag kan spara hundra spänn här och var. Ett för tidigt batteribyte vore en ekonomisk katastrof för många.
Och vad gör det att den är relativt konstant? Med (ofta ganska) små medel är det inte omöjligt att styra den (mer eller mindre) till tider när elen är billig, eller när effektavgiften är lägre, eller båda beroende på hur dessa sammanfaller.
Hur måste batteriet skötas enligt tillverkaren som påverkar laddningen? Jag har mycket svårt att se att en tillverkare ska skriva in i garantivillkoren att bilen måste laddas mellan 17 och 18 varje dag exempelvis. Eller vad menar du med "ett schema som bilen bestämmer"?