57 155 läst ·
422 svar
57k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Ställer man laddaren på 6A med trefas så får man 230*3*6=6 kWuseless skrev:
Lösningen är att ställa ned laddaren till enfas och 10A, då får man 230*10=2,3 kW
Kan man inte styra effekten på ett bra sätt så får man styra tiden, exempelvis genom att ladda 00:30 till 01:30 och sedan igen 02:30 till 03:30 osv. Då har man halverat effekten per timme.
Ingen blir kidnappad till att ladda med 11 kW och därmed tvingad in i hög effekttariff, det är ett personligt val att ladda med 11 kW.
Så här svarar AI:Satsuki skrev:
Vi kanske ska ändra priser på mat, bränsle och annat som produceras eller importeras till Sverige via hamnar i Sydsverige och lägga på en avståndsavgift/överföringsavgift så ju längre upp i Sverige det ska. Om havregrynen kostar 20 kr i Skåne kan de ju kosta 25 i Umeå? Socker kan ju kosta 25kr i Skåne där vi producerar det, så kan det kosta 50 i Elområde 1 (som spotpriset just nu, ungefär dubbelt så dyrt i Elområde 4 som i område 1) där det inte växer sockerbetor…
Ja, viss ironi men en inte helt oväsentlig jämförelse…
Och nej, det hade inte varit rättvist men det kanske kunde täcka lite förbättring och underhåll av infrastruktur mellan norra och södra Sverige… varför ska el vara särbehandlat?
"Ja, mat är generellt sett billigare att köpa i södra Sverige jämfört med norra Sverige, där matpriserna tenderar att vara högre. De billigaste matpriserna återfinns ofta i södra och västra delarna av landet, till exempel i områden som Skaraborg eller Södra Älvsborg, medan de dyraste priserna finns i de norra delarna som Norrbotten eller Västerbotten.
Här är några punkter som förklarar varför:
Geografiska skillnader: Priserna varierar beroende på geografisk plats i Sverige.
Undersökningar bekräftar detta: PRO (Pensionärernas Riksorganisation) genomför årliga prisundersökningar som visar att maten är billigast i södra eller västra Sverige och dyrast i norra Sverige.
Faktorer som påverkar priser: Prisnivån i en region påverkas av olika faktorer som kan bidra till att göra maten dyrare i norr, till exempel transportkostnader och lokal efterfrågan. "
Jag har dock inte undersökt det. Men det är väl inte konstigt om priset varierar i landet beroende på ex. transportkostnader?
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Du vet att det är mot forumregler att klistra in AI svar?Zevv skrev:
Så här svarar AI:
"Ja, mat är generellt sett billigare att köpa i södra Sverige jämfört med norra Sverige, där matpriserna tenderar att vara högre. De billigaste matpriserna återfinns ofta i södra och västra delarna av landet, till exempel i områden som Skaraborg eller Södra Älvsborg, medan de dyraste priserna finns i de norra delarna som Norrbotten eller Västerbotten.
Här är några punkter som förklarar varför:
Geografiska skillnader: Priserna varierar beroende på geografisk plats i Sverige.
Undersökningar bekräftar detta: PRO (Pensionärernas Riksorganisation) genomför årliga prisundersökningar som visar att maten är billigast i södra eller västra Sverige och dyrast i norra Sverige.
Faktorer som påverkar priser: Prisnivån i en region påverkas av olika faktorer som kan bidra till att göra maten dyrare i norr, till exempel transportkostnader och lokal efterfrågan. "
Jag har dock inte undersökt det. Men det är väl inte konstigt om priset varierar i landet beroende på ex. transportkostnader?
Ajdå, det visste jag inte, fy på mig.Satsuki skrev:
Men jag skrev samtidigt "Så här svarar AI", så det är inte direkt så att jag inte informerar om det. Dock tycker jag det besvarar det du pratade om att matpriser skulle kunna vara olika på olika platser i landet.
När det gäller AI-svar så bör det ju finnas en viss tolerans rörande detta, så länge som det är tydligt att det är från en AI och så länge man bygger vidare sitt eget resonemang utifrån detta. Men i grunden är det bra att inte tillåta AI-svar hur som helst.Satsuki skrev:
I detta fallet kan man ju konstatera att AIn har rätt, det vet jag iom att jag kollat upp dessa saker tidigare utan assistans från AI. Fraktkostnader styr till stor del priserna, det gäller exempelvis tyngre varor på Byggmax:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag upptäckte dock att även Ronneby och Lidköping (m.fl.) tillhör "Norrland" numera, Byggmax tar numera ut mer pengar för alla utanför de större städerna. I Norrland är det bara Umeå och Sundsvall som får det lägre priset (inte ens Gävle kommer undan). Så de har ändrat strategi sedan jag kollade på detta senast. Dock så är ju Örebro en mindre stad än Gävle och de får det lägre priset. Logiken är svår att se. Köping ligger mellan Västerås och Örebro längs med den misstänkta fraktvägen, men där är plintarna dyrare än i Västerås och Örebro.
Det känns som att Byggmax har justerat sin strategi ytterligare och använder vissa av de större städerna som skyltfönster för priserna, för logiken med fraktkostnaderna håller bara delvis numera.
Har en CTC Electronic för golvvärmen (ca. 30 år gammal) och en Nibe Compact (ca. 10 år gammal) för tappvattnet. Boyta 125kvm + sammanbyggt garage (med radiatorer) på ca. 45kvm.A AndersbcD skrev:
En bättre värmekälla skulle göra betydligt större skillnad än ett bättre elavtal. En luftvärmepump på ett strategiskt ställe i huset och en i garaget skulle nog nära på halvera förbrukningen och betala igen sig på 4-5 år.U Uno Mögel skrev:
Får tänka på vilken temperatur och förbrukning man har i garaget bara. Värmer man upp det till 15-20 grader eller så är det en sak, håller man det straxt över nollan bara kan det vara svårare att räkna hem en värmepump.
För egen del ligger jag i den andra kategorin, jag förbrukar ca 1MWh på uppvärmningen av garaget årligen. Även med en halvering av förbrukningen är det inte självklart att räkna hem en värmepump.
Å andra sidan kan man med viss förbättring av förbrukningen som bonus hålla lite högre temperatur.
För egen del ligger jag i den andra kategorin, jag förbrukar ca 1MWh på uppvärmningen av garaget årligen. Även med en halvering av förbrukningen är det inte självklart att räkna hem en värmepump.
Å andra sidan kan man med viss förbättring av förbrukningen som bonus hålla lite högre temperatur.
Kan man såklart tycka men jag tolkar reglerna som nolltolerans och personligen tycker jag det är vettigt.pacman42 skrev:
5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.
Jag mår bra av högt elpris under sommarhalvåret. Högre elpris, högre intäkt från solcellerna. Intäkten täcker vinterräkningarna fram till mars månad samt betalar bränslet till elbilen, som laddas enbart vid timmar med lågt elpris.
På bifogad bild är de gula staplarna timförsäljning av el, den gula linjen är elpriset. Högre elpris högre intäkt, lågt elpris laddas bil (räcker med att göra det lördag & söndag). Har batteri som laddas och gör att ingen el behöver köpas under de ”mörka” timmarna.
På bifogad bild är de gula staplarna timförsäljning av el, den gula linjen är elpriset. Högre elpris högre intäkt, lågt elpris laddas bil (räcker med att göra det lördag & söndag). Har batteri som laddas och gör att ingen el behöver köpas under de ”mörka” timmarna.
AI svar med en lång upprapning av text är inte roligt att läsa eller titta på.Alfredo skrev:
Kan man såklart tycka men jag tolkar reglerna som nolltolerans och personligen tycker jag det är vettigt.
5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.
Jag kan tycka att de är bra "googlingshjälp" men texten kan vara fabulerad och länkarna kanske inte alls bekräftar den fabulerade texten. 😳
Provade en gång att göra ett hustaksexempel med 2-3 uppföljnings frågor/rättningar. Svaret fick då inte plats i ett inlägg.
Redigerat:
Chattbottarna är ju gissningsmaskiner. Inte faktabanker eller sökmotorer.blackarrow skrev:
AI svar med en lång upprapning av text är inte roligt att läsa eller titta på.
Jag kan tycka att de är bra "googlingshjälp" men texten kan vara fabulerad och länkarna kanske inte alls bekräftar den fabulerade texten. 😳
Provade en gång att göra ett hustaksexempel med 2-3 uppföljnings frågor/rättningar. Svaret fick då inte plats i ett inlägg.
Men det räcker gott att forumägarna här har ställt upp regler om att det inte ska användas så kör vi på det 😁