58 555 läst ·
422 svar
59k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
jo, det var jagNissens skrev:
En gång. Anser du det som mycket?Nissens skrev:
Korrekt.Nissens skrev:
Visst får man veta det. Men ingen som har frågat.Nissens skrev:
Ja, tyvärr.Nissens skrev:
A alfista skrev:
HejA alfista skrev:Det du skriver är självklarheter för mig, jag har sagt samma sak och kan inte se att något jag skrivit i denna tråd skulle peka i annan riktning så jag vet inte vad du vill uppnå med att rikta det mot mig.
Men du kanske har siffror på hur mycket högre avgifter Svenska Kraftnät tagit ut av nätägarna för att klara av upprustning till följd av ökad utlandshandel m m och hur det påverkat nätfakturan för oss kunder? För det var det frågan handlade om.
Det är väl bra om vi är överens även om jag nog missförstod din syftning
Köp andelar i kooperativet vindel https://www.svef.nu/bli-medlemU Uno Mögel skrev:Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Fast pris i de andelar du köper.
Hej alfistaA alfista skrev:Det du skriver är självklarheter för mig, jag har sagt samma sak och kan inte se att något jag skrivit i denna tråd skulle peka i annan riktning så jag vet inte vad du vill uppnå med att rikta det mot mig.
Men du kanske har siffror på hur mycket högre avgifter Svenska Kraftnät tagit ut av nätägarna för att klara av upprustning till följd av ökad utlandshandel m m och hur det påverkat nätfakturan för oss kunder? För det var det frågan handlade om.
Kan det möjligen vara detta, gällande avgifter, du avsåg med din fråga?
Under rubriken;
”Beslutad transmissionsnätstariff och avgifter för balansansvariga parter 2025”
https://www.svk.se/press-och-nyhete...och-avgifter-for-balansansvariga-parter-2025/
Så kan vi bland annat läsa; ”Avgifter för balansansvariga parter
Svenska kraftnäts styrelse beslutade även om avgifterna för balansansvariga parter.
Grundavgiften höjs från 1,60 euro per MWh till 2,00 euro per MWh, vilket motsvarar en höjning med cirka 25 procent, en höjning som är lägre än vad som tidigare kommunicerats. Övriga avgifter lämnas oförändrade.
Avgiftsnivåerna för 2025 blir därmed:
- Grundavgift: 2,00 euro per MWh.
- Obalansavgift: 1,150 euro per MWh.
- Veckoavgift: 30 euro per vecka.
Effektreservsavgiften baseras på balansansvarigas parters avräknade förbrukning och tas endast ut under perioden 16 november till och med 15 mars under vardagar klockan 06.00-22.00.”
Eller var det något annat?
Det är nog du som bör läsa på...P PeHeland skrev:
Pyramidspel – Wikipedia https://share.google/tSfjZzx3n2g00niVe
Du skriver att du bor i ett välisolerat hus och är ensam men ändå gör du av med 20000kwh. Det måste vara ett stort hus i så fall. Jag bor i Jämtland i ett mindre trähus från 1800-talet och har kvar de gamla handblåsta fönstren förutom i en utbyggnad där det är normal isolering till skillnad från ett par rum där det är något slags mjuka fiberplattor på insidan som sattes dit på 50-talet. Annars brädor utanpå timret. Jag gör av med 11-120000 kwh/år och har upp till 24 grader inne. Satte i ny lvp för 3 år sedan, en Daikin, inte så billig men lönar sig då den värmer hela huset förutom att jag har en elradiator i badrummet och en längst in i vardagsrummet som stödjer på då värmen från lvp inte riktigt når in dit och jag dessutom har min datorplats där. Hade tidigare i 14 år en ivt nordic converter som funkade mest lika bra . Men det måste vara en lvp som är gjord för nordiskt klimat. Hade tidigare bara elradiatorer men trots att det bara var fritidshus då och inte användes alla rum och ingen utbyggnad blev elen så väldigt dyr något år då så jag tog snabbt beslut att installera lvp. Förstår inte sörlänningar som påstår att de har lvp men ändå måste köra elradiatorer. Först när temperaturen går ner i under 25 minus sätter jag ett elelement under pumpinnerdelen för att hjälpa den med avfrostning och få upp mer värmen bättre.U Uno Mögel skrev:Tycker du det är kännbart!? Jag tittade just på vad elen kostade för mig under 2024 och det motsvarade drygt 10% av min inkomst som pensionär, dessutom ensamboende. Lägger man till de kraftigt ökade kostnaderna för t.ex. vatten och sophämtning så blir det en dryg årskostnad att bära. Det finns ju en hel del annat också i ett hushåll som kostar och stadigt ökar. Man kan ju undra vart allt är på väg?
Jag anser i alla fall att det är ett förbaskat uselt system vi har i Sverige idag med dessa orättvisa elkostnader baserade på vart man bor.
Moderna vedpannor är effektivare än braskaminer, och ger ifrån sig ganska rena rökgaser. Finns miljögodkända vedpannor, tillåtna att användas i tätorter.D Dilato skrev:
Må så vara men det måste vara ett försvinnande litet antal hushåll i tätort som har tillgång till billig ved och plats att lagra den.S StefanMJ skrev:
Det var ju braskaminen jag tänkte på i första hand, den som jag kommenterade.
Det gäller att jobba aktivt med att förändra beteende och utföra åtgärder som ger en kunskap om elbehov och den egna förbrukningen. För ett är säkert, elkostnader kommer alltid öka… om du ersätter elkostnad med ett lån kan det göras åtgärder dom minskar elbehovet.U Uno Mögel skrev:Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Vi har fortfarande minusgrader här i norr medans ni sätter potatisen i söder. Tro mig, vi har höga elräkningar i norr vi med. Och vi tycker lika illa om elbolagen som ni sörlänningar.U Uno Mögel skrev: