M Myckling skrev:
I sak håller jag med dig men just Skellefteås invånare märker nog inte så mycket av detta. Skellefteå är en av Sveriges rikaste kommuner med mest eget kapital per invånare, just tack vare Skellefteå Kraft.
Så är det, men de hade kanske varit ännu rikare om de inte gjort så många dyra satsningar som misslyckas. De har gjort bra satsningar också, deras aktier i ChargeAmps verkar ju gå bra. Likaså deras satsning på elbilsladdning tillsammans med OKQ8.

Jag misstänker dock att deras satsning på Lisebergs nya attraktion "Kraftverket" mest är en reklamgrej och inte heller kostar så mycket pengar... 🤔

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du ska kanske läsa och förstå hela inlägget, speciellt det andra stycket som påverkar elnätskostnaden:

"Sen kom Svenska kraftnät plötsligt på att vårt elnät behövde bättras på, för att politikerna sagt 'ja och ammen' till EUs politik om tvingande internationell elhandel."
Såvitt jag känner till har inte de avgifter som belastar elnätsbolagen påverkats nämnvärt på sistone. Det som dragit iväg, och där internationell elhandel inverkar, är flaskhalsavgifter men de betalar vi väl in via elhandelsbolagen och lär ju knappast driva nätbolagens fasta avgifter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Förutom solpanelerna är det ju en ”snål lösning”. Det tar lång tid att få tillbaka den investeringen, om man får det alls.
Paneler köpt för 300 sek/stk.
Inverter 3.000 sek.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Inverter 3.000 sek.
Låter bra! Men Nissens sa väl att solpaneler INTE är snålt. Det var de andra uppvärmningsformerna som var oekonomiska.

• Wow
Nissens
  • Laddar…
Nissens
H he-peter skrev:
Inverter 3.000 sek.
Har du bara en panel och en inverter? Inga fästen? Kablage? Montering? Fler paneler?

Priserna indikerar oavsett inte premium…

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Har du bara en panel och en inverter? Inga fästen? Kablage? Montering? Fler paneler?

Priserna indikerar oavsett inte premium…
Installerat 73kWp installerat, ca 36kWp inte installerat än.

Ok, tack! Då köpte jag nog fel grejer.

Nissens
H he-peter skrev:
Installerat 73kWp installerat, ca 36kWp inte installerat än.
Ok, jag förstår att du inte vill skylta med kalkylen.
H he-peter skrev:
Ok, tack! Då köpte jag nog fel grejer.
Det vet jag inget om, men du missade att ta med prylarna i din fina elkalkyl. 😊

Nissens Nissens skrev:
Ok, jag förstår att du inte vill skylta med kalkylen.

Det vet jag inget om, men du missade att ta med prylarna i din fina elkalkyl. 😊
Vilken elkalkyl ?

P
A alfista skrev:
Såvitt jag känner till har inte de avgifter som belastar elnätsbolagen påverkats nämnvärt på sistone. Det som dragit iväg, och där internationell elhandel inverkar, är flaskhalsavgifter men de betalar vi väl in via elhandelsbolagen och lär ju knappast driva nätbolagens fasta avgifter.
De måste förstärka sina nät, ersätta luftledningar med markledningar etc., tror du det är gratis ?

P Peter787 skrev:
De måste förstärka sina nät, ersätta luftledningar med markledningar etc., tror du det är gratis ?
A alfista skrev:
Hej alfista
De senaste åren har vi elanvändare agerat på många sätt som innebutit en förändrad användning av elnätet genom t.ex. timpriser, elbilsladdning, solceller etc.

Denna förändring har, i olika utsträckning, krävt olika insatser (förändringar/ombyggnationer) i elnäten.

Med bl.a. effektavgifterna försöker man nu hålla nere kostnadsökningarna för de insatser som gjorts och behöver göras framöver.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Nissens
H he-peter skrev:
Vilken elkalkyl ?
Bra fråga, du ville ju visa vad din el kostar dig, men du hade ju tydligen inte med alla kostnaderna.

Nissens Nissens skrev:
Bra fråga, du ville ju visa vad din el kostar dig, men du hade ju tydligen inte med alla kostnaderna.
När, eller till vem ville jag visa min elkostnad?

Vet inte vad du pratar om.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Är helt med på det, har heller aldrig påstått motsatsen. Jag var lite otydlig, ditt påstående gällde att elnätsfakturan påverkats av att Svenska Kraftnät av politiker tvingats öka sina investeringar. Kan inte se några belägg för att Svenska Kraftnät tagit ut nämnvärt högre avgifter av nätägarna som i sin tur skulle motivera de höjningar vi sett på främst fasta avgifter.

M Martin Lundmark skrev:
Med bl.a. effektavgifterna försöker man nu hålla nere kostnadsökningarna för de insatser som gjorts och behöver göras framöver.
Det du skriver är självklarheter för mig, jag har sagt samma sak och kan inte se att något jag skrivit i denna tråd skulle peka i annan riktning så jag vet inte vad du vill uppnå med att rikta det mot mig.

Men du kanske har siffror på hur mycket högre avgifter Svenska Kraftnät tagit ut av nätägarna för att klara av upprustning till följd av ökad utlandshandel m m och hur det påverkat nätfakturan för oss kunder? För det var det frågan handlade om.

Nissens
H he-peter skrev:
När, eller till vem ville jag visa min elkostnad?

Vet inte vad du pratar om.
Nä, det var väl inte du som skrev mess #239 då. Det snackades mycket om ”snål lösning” etc. Men du har rätt i att det är inte mycket till kalkyl. Man får ju inte veta något om vad elen kostar dig. Men det är sannolikt en hel del per kWh.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.