58 555 läst ·
422 svar
59k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Så är det, men de hade kanske varit ännu rikare om de inte gjort så många dyra satsningar som misslyckas. De har gjort bra satsningar också, deras aktier i ChargeAmps verkar ju gå bra. Likaså deras satsning på elbilsladdning tillsammans med OKQ8.M Myckling skrev:
Jag misstänker dock att deras satsning på Lisebergs nya attraktion "Kraftverket" mest är en reklamgrej och inte heller kostar så mycket pengar... 🤔
Såvitt jag känner till har inte de avgifter som belastar elnätsbolagen påverkats nämnvärt på sistone. Det som dragit iväg, och där internationell elhandel inverkar, är flaskhalsavgifter men de betalar vi väl in via elhandelsbolagen och lär ju knappast driva nätbolagens fasta avgifter.P Peter787 skrev:
De måste förstärka sina nät, ersätta luftledningar med markledningar etc., tror du det är gratis ?A alfista skrev:
P Peter787 skrev:
Hej alfistaA alfista skrev:
De senaste åren har vi elanvändare agerat på många sätt som innebutit en förändrad användning av elnätet genom t.ex. timpriser, elbilsladdning, solceller etc.
Denna förändring har, i olika utsträckning, krävt olika insatser (förändringar/ombyggnationer) i elnäten.
Med bl.a. effektavgifterna försöker man nu hålla nere kostnadsökningarna för de insatser som gjorts och behöver göras framöver.
Är helt med på det, har heller aldrig påstått motsatsen. Jag var lite otydlig, ditt påstående gällde att elnätsfakturan påverkats av att Svenska Kraftnät av politiker tvingats öka sina investeringar. Kan inte se några belägg för att Svenska Kraftnät tagit ut nämnvärt högre avgifter av nätägarna som i sin tur skulle motivera de höjningar vi sett på främst fasta avgifter.P Peter787 skrev:
Det du skriver är självklarheter för mig, jag har sagt samma sak och kan inte se att något jag skrivit i denna tråd skulle peka i annan riktning så jag vet inte vad du vill uppnå med att rikta det mot mig.M Martin Lundmark skrev:
Men du kanske har siffror på hur mycket högre avgifter Svenska Kraftnät tagit ut av nätägarna för att klara av upprustning till följd av ökad utlandshandel m m och hur det påverkat nätfakturan för oss kunder? För det var det frågan handlade om.
Nä, det var väl inte du som skrev mess #239 då. Det snackades mycket om ”snål lösning” etc. Men du har rätt i att det är inte mycket till kalkyl. Man får ju inte veta något om vad elen kostar dig. Men det är sannolikt en hel del per kWh.H he-peter skrev: