Fairlane
M Malin Ståhl1 skrev:
Vet du va installera en kamin ,den bästa investeringen vi gjort .en kostnad i början men sen behöver vi inte någon värme på elementen den värmer i stort sett hela huset👍
Fast det förutsätter ju att man har tillgång till ved...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Finns väl en risk för det, men å andra sidan, om ingen satsar framåt kommer man heller ingenstans.
Visst är det bra med de som vågar, men jag ser gärna att man håller inne med de offentliga medlen. Skellefteå Kraft är helägt av Skellefteå kommun. Varje gång de misslyckas med något är det kommunens invånare som belastas. Några exempel:
- de var stor delägare i SEKAB
- de har en stor vindkraftpark i Blaiken som gör betydande förluster
- de var delägare i Northvolt...

P
A alfista skrev:
Det har dock inget att göra med att fasta avgifter blir en relativt sett större del av totalkostnaden för den med låga rörliga avgifter. Det är ren matematik. Om vi hypotetiskt antar att kostnaderna för elhandel (som ju i första hand är en rörlig kostnad) varit lägre med bibehållen kärnkraft och ingen vindkraft så hade ju de fasta avgifterna för nätet relativt sett varit ännu högre.
Du ska kanske läsa och förstå hela inlägget, speciellt det andra stycket som påverkar elnätskostnaden:

"Sen kom Svenska kraftnät plötsligt på att vårt elnät behövde bättras på, för att politikerna sagt 'ja och ammen' till EUs politik om tvingande internationell elhandel."

Tilläggas bör att då svenska politiker valt att ha relativt småskalig elproduktion baserad på sol och vind, krävs ett utökat elnät till dessa mindre produktionsenheter, vilket naturligtvis kostar mer än att ha kraftigare nät (vilket vi redan hade) till ett färre antal större produktionsenheter.

Nissens Nissens skrev:
Tja, om man räknar högt med 1 höjning i veckan blir det i månaden:
2kWh x 4 = 8kWh/mån

8kWh x 2kr = 16kr i månaden.

Det är vad en slät kopp kaffe kostar på stan.

Med effekttariff blir det krångligare (kanske)
Aha jag missade att höjningen bara drog 2 kW.

Ja det var effekttaxan jag tänkte på. Men nattetid har väl de flesta halv avgift så det slår inte så hårt.

Klart man ska behålla legionellakörningen om man har ett system som behöver det.

Grattis också till så billigt kaffe på stan!

• Haha
Nissens
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är ved billigare än el till en värmepump?
För att kalkylen kamineldning ska gå ihop behöver man ha tillgång till gratis eller väldigt billig ved. Man kan inte svänga förbi macken efter jobbet och köpa en påse ved, det blir dyrare än att köra värmepumpen ja.

Vi installerade kamin och ser det som ett tillskott för att värmepumpen ska slippa brygga varmvatten med elpatron när det kommer en köldknäpp. Det blir skön värme men mest i vardagsrummet där kaminen står.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Aha jag missade att höjningen bara drog 2 kW.
Nej, den drog 2 kWh. Om det var under två klocktimmar så bidrar det bara med 1 kW till effekttaxeberäkningen.

S Sir Duke skrev:
För att kalkylen kamineldning ska gå ihop behöver man ha tillgång till gratis eller väldigt billig ved. Man kan inte svänga förbi macken efter jobbet och köpa en påse ved, det blir dyrare än att köra värmepumpen ja.

Vi installerade kamin och ser det som ett tillskott för att värmepumpen ska slippa brygga varmvatten med elpatron när det kommer en köldknäpp. Det blir skön värme men mest i vardagsrummet där kaminen står.
Ja, jag har också kamin och "gratis" ved. Men räknar man ihop alla kostnader och värderar den tid man lägger ner på det så är det långt ifrån gratis.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Från 1/1-26 sänks elskatten i Danmark från 72,7 till 0,8 öre.
Motsvarande 1,2 öre i svenska pengar låter inte allt för betungande, något liknande skulle sitta fint även här men vi ska nog inte hoppas på för mycket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du har ju bara bytt energibärare från el till ved, du förbrukar nog lika mycket energi ändå.
Om alla skulle värma med ved, vilken luftkvalitet tror du vi skulle ha?
Nja, personen hade ju tilläggsisolerat och bytt fönster också, det har förmodligen bidragit till en besparing vad gäller tillförd energi.

pacman42 pacman42 skrev:
Visst är det bra med de som vågar, men jag ser gärna att man håller inne med de offentliga medlen. Skellefteå Kraft är helägt av Skellefteå kommun. Varje gång de misslyckas med något är det kommunens invånare som belastas. Några exempel:
Så är det absolut, man ska vara försiktig med det offentligas pengar.
Men även kommuner måste ha framtidstro och våga satsa ibland.
För att vara tydlig, jag har ingen insikt i om just den här satsningen kommer vara bra eller inte, framför bara åsikten att även det offentliga ibland måste vara offensiva trots att det kan visa sig vara fel beslut med efterkloka ögon.

Nissens
S Sir Duke skrev:

Att köpa ved på macken, eller i 40 literssäckar överhuvudtaget är dålig ekonomi.

Har inte räknat på det, men brukar köpa typ 4 kbm vartannat år för typ 1ksek per kbm.

Har inte tänkt så mycket ekonomi, det är mest myset jag är ute efter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, den drog 2 kWh. Om det var under två klocktimmar så bidrar det bara med 1 kW till effekttaxeberäkningen.
Det angavs mängden 2 kWh under 1 timme vilket ger effekten 2 kW.

Men det är flera som skriver och ger sina siffror så det kan ha gällt någon annans exempel.

Edit: Inlägg #115. Men andra kan givetvis ha andra program för värmepumpen samt olika förutsättningar i övrigt.

Redigerat:
S StefanMJ skrev:
Hur många Ampere är vintersäkringen på?
Säkring av priset på vintern, därav mina ””

pacman42 pacman42 skrev:
I sak håller jag med dig men just Skellefteås invånare märker nog inte så mycket av detta. Skellefteå är en av Sveriges rikaste kommuner med mest eget kapital per invånare, just tack vare Skellefteå Kraft.

E El oso skrev:
Vi eldar en hel del och jsg funderar en luft-luft-värmepump flr stt kunna minska eldningen men har inte kommit till skott med det än..
Vi kör med LLVP, braskamin och solceller (inget batteri).

Väldigt snål lösning. Nere på 3.500 kwh inköpt el.

Kan verkligen rekommendera LLVP. Den kör vi på fläkt läge, när braskaminen är igång. Då sprider den värmen bra i hela huset.

Har vi överskottsel, kör vi LLVP. Som Du skriver, har kunnat reducera eldning mycket. Är hu även en miljöaspekt.

Nissens
H he-peter skrev:
Vi kör med LLVP, braskamin och solceller (inget batteri).

Väldigt snål lösning. Nere på 3.500 kwh inköpt el.
Förutom solpanelerna är det ju en ”snål lösning”. Det tar lång tid att få tillbaka den investeringen, om man får det alls.
H he-peter skrev:
Kan verkligen rekommendera LLVP. Den kör vi på fläkt läge, när braskaminen är igång. Då sprider den värmen bra i hela huset.

Har vi överskottsel, kör vi LLVP. Som Du skriver, har kunnat reducera eldning mycket. Är hu även en miljöaspekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.