Håller på o renoverar mitt badrum och har lagt in golvärme.
Då skall jag ju naturligtvis ha jordefelsbrytare.
Tycker ni jag skall ha en ensam jordefelsbrytare till badrummet eller skall jag kosta på mig installation av jordfelsbrytare på hela huset. Huset är byggt -73 och tidigare ägare har inte grejat med elen i huset överhuvudtaget.
Det kanske är bra förutsättningar för en smärtfri och felsökningsfri installation ?
Sen har jag i verkstaden ca 6st 380V uttag av den gamla modellen. Dessa måste jag väl oxå byta eftersom de gamla handskarna har gemensam nolla och jord ? Eller ?

De gamla handskarna ska inte ha gemensam nolla och jord. Det är väl 4-stift??

Självklart skall du sätta JFB på hela huset. Blir det felsökning så ska du vara tacksam för att du hittar potentiellt farliga fel. :)

De gamla platta handskarna är livsfarliga :eek: och belagda med försäljningsförbud sedan flera år, så dem skall du givetvis också byta.

finns ju 3-stifts också..
jordfelsbrytare kan du ju installera ändå, 3-stiftshandskar har ingen nolla, bara 3fas+jord, och det är om du kopplar in en 230v apparat mellan fas och jord i en sån handske som JFBN kommer att lösa, vilket är helt riktigt för jorden ska inte agera nolla.
handskarna bör iallfall bytas, men ta JFB installationen först, det är högre prio.

Fotografen skrev:
De gamla handskarna ska inte ha gemensam nolla och jord. Det är väl 4-stift??
Jo där är fyra stift på de handskarna. Så de funkar även om jag kopplar in en JFB ?
Får bli som ni säger...JFB på hela huset alternativt två JFB(Kyl o frys separerad).
Sen så fort som möjligt byta alla föråldrade 3 fas uttag.

verktygsgurun skrev:
Jo där är fyra stift på de handskarna. Så de funkar även om jag kopplar in en JFB ?
Får bli som ni säger...JFB på hela huset alternativt två JFB(Kyl o frys separerad).
Sen så fort som möjligt byta alla föråldrade 3 fas uttag.

På JFB:n som du har till kyl/frys rekomenderar jag att du lägger med en del av belysningen i huset så att du snabbt upptäcker om du fått något jordfel.

mycke_nu skrev:
De gamla platta handskarna är livsfarliga :eek: och belagda med försäljningsförbud sedan flera år, så dem skall du givetvis också byta.
Och då pratar vi många år. Rensade källaren idag och upptäckte en gammal fin handske; den fick flytta till återvinningsstationen.

verktygsgurun skrev:
Jo, dom funkar med jfb och det som finns får användas men byte rekommenderas, de har sina säkerhetsbrister.

Det är nästan ingen prisskillnad på att sätta en 4pol JFB på hela centralen, mot att sätta en 2pol på badrumsmatningen.. Exklusive ev. felsökning då! Jag röstar också på att sätta på hela centralen.

Jag tackar för alla tips ! Smart att sätta lite mer än kyl o frys på en JFB.
Mina gamla 3 fas handskar är i plast som tur är men skall bytas ändå.
Det blir inte många hundralappar för nya trefas-uttag så jag när jag kollade priser.
Det blir JFB på hela huset o nya tre-fas uttag, elektriker är beställd !!

Mikael_L
verktygsgurun skrev:
Mina gamla 3 fas handskar är i plast som tur är men skall bytas ändå.
Det blir inte många hundralappar för nya trefas-uttag så jag när jag kollade priser.
Tänk på att det måste vara femledare fram till trefashandskarna.
CEEE, ska anslutas med både nolla och skyddsjord !

Mikael_L: De finns moderna 3-fas uttag som ej behöver nolla. tex E:1952418

Om du bara skall ansluta motorer osv och ej vill dra om kabel kan du sätta sådana uttag.

Mikael_L
Visst borde jag skrivit cee 416 eller 432.
Ett "vanligt" uttag tog jag bara för givet. :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.