Mattiasp laser är som nämnts väldigt fin. Framför allt var linjerna ruskigt tunna. Jag har själv en Geofennel FL40-3 med vertikal, horisontell, kors samt 90-graders vertikallinje. Den har även pulsfunktion och borde fungera med billigare mottagare. Lasern kostade typ 1700 spänn utan stativ. Vet inte hur den presterar mot andrar lasrar, köpte den på rekommendation av en kompis som hade testat Tamoliners laser i samma prisklass och lämnat tillbaka den för att den var usel.
 
phl skrev:
Mattiasp laser är som nämnts väldigt fin. Framför allt var linjerna ruskigt tunna. Jag har själv en Geofennel FL40-3 med vertikal, horisontell, kors samt 90-graders vertikallinje. Den har även pulsfunktion och borde fungera med billigare mottagare. Lasern kostade typ 1700 spänn utan stativ. Vet inte hur den presterar mot andrar lasrar, köpte den på rekommendation av en kompis som hade testat Tamoliners laser i samma prisklass och lämnat tillbaka den för att den var usel.
Det här var svårt, trodde inte lasrar var så dyra. dessutom trodde jag man kunde få ut två parallella linjer förutom krysslinjerna.

Var köpte du din?

--- Mats ---
 
Jag köpte faktiskt min på Hornbach. De har den endast i beställningssortimentet och säljs då under namnet Danderydspasset FL40-3 men det är en Geofennel utan någon som helst branding. Hade jag inte fått den rekommenderad hade jag nog inte köpt den, är lite anti att behöva betala handpenning när jag köper småsaker.

Har inte fått tummen ur att köpa ett bra stativ men jag såg att Jula hade ett stativ som var kombinerat stativ och golv/tak-stötta för 700-800kr. Ett sådant lurar jag nog på. Är du intresserad av att testa lasern kan du låna min, jag använder inte den så där vansinnigt ofta.
 
Mats Bengtsson skrev:
Var köpte du din?

--- Mats ---
Jag har en likadan köpt hos Swedol där den kallas LINJELASER FL-40 3-LINER TOPCON. Köpte i paket med stativet GOLV/TAKSTATIV KS-3 TOPCON.

Lasern är bra men stativet hade jag nog inte köpt separat. Funkar iofs helt ok men man måste klämma fast det mellan golv och tak vilket inte alltid är möjligt. Använder ett fotostativ för det mesta istället.

Köpte mottagare i efterhand som jag fick skickat från en mkt trevlig firma i Göteborg:
http://www.thifab.com/

Har bara bra erfarenheter av Swedeol men när det gäller laser så är nog Thifab några strå vassared^_^b Och mottagaren blev billigare från Thifab trots att frakt tillkom.

Fanns 2 mottagare att välja på har jag för mig. Den ena hade ingen display men var inte mkt billigare så det var ett lätt val att köpa den med display. Har för mig att den kostade 12-1300kr.
 
Redigerat:
En Bosch PCL 20 får man för 1324 inklusive frakt från Toolab. Den saknar den verikala linjen åt sidan, men i övrigt så har jag fått uppfattningen att den är kompetent, och i sammanhanget inte farligt dyr heller. Denna kanske kan vara något?
 
thobjo skrev:
En Bosch PCL 20 får man för 1324 inklusive frakt från Toolab. Den saknar den verikala linjen åt sidan, men i övrigt så har jag fått uppfattningen att den är kompetent, och i sammanhanget inte farligt dyr heller. Denna kanske kan vara något?
Internationellt sett åxå ett gott pris. Annars brukar lasrar kosta typ 2-3ggr så mycket i Sverige jmf med tex US
 
Precis införskaffat en PCL 20 med stativ och väggstativ. Har bara testat den än så länge och inte använt den "skarpt", men jag uppfattar det som fullt tillräckligt kompetent för mina behov. Nu ligger de behoven mest inomhus och jag har inget projekt där jag ska anlägga stora plana ytor i starkt solljus.

Jag la helt enkelt handen på hjärtat och frågade mig själv ärligt om jag jag hade behov av en laser som var mer noggrann än +- 0,5 mm/m Det ger alltså ett fel på max 10 mm över 10 meter eller 0,057 grader. Svaret blev såklart nej, men eftersom jag gillar prylar som har en viss kvalitet så blev PCL 20 med kryss och lodfunktion ett bra och prisvärt alternativ för mig.
För att få lite perspektiv på det där med noggrannheten så kan man filosofera över det faktum att 0.5 mm motsvarar tjockleken på en normal stiftpenna. Men själv använder jag mest en trubbig byggpenna när jag håller på....
 
Mikael_L
Tigger skrev:
...Jag la helt enkelt handen på hjärtat och frågade mig själv ärligt om jag jag hade behov av en laser som var mer noggrann än +- 0,5 mm/m Det ger alltså ett fel på max 10 mm över 10 meter eller 0,057 grader...
Mja, det ger väl ett fel på max 5mm på tio meter...? ;)

Men jag håller med dig, för allmänt byggande måste det räcka gott. Inget badrumsfall blir lidande av denna onoggranhet.
Kolla även ByggAMA's regler för godkänd ojämnhet och lutning på golv, så ser man att lasern överglänser godkänd byggstandard.

Det kan inte heller finnas en människa som med ögonen kan upptäcka att kaklet, köksinredningen eller fönstren lutar med så här litet.
 
+- gör att det kan slå 5 mm åt båda hållen 5 + 5 = 10mm d^_^b
 
Intressant tråd som ligger i linje (:)) med mina önskemål inför sommaren.Dock så är jag i behov av en hyffsat ljusstark linjelaser då jag oftast jobbar utomhus (fasadbyten, verandabyggen mm).Någon som har några råd på en laser som ger tunna linjer över 10-15 meter och som klarar dagsljus. Priset har förståss en roll i det hela åxå.
 
Tigger skrev:
+- gör att det kan slå 5 mm åt båda hållen 5 + 5 = 10mm d^_^b
Ja - men den slår ju max 5 mm åt ETT håll.
 
vojma skrev:
Intressant tråd som ligger i linje (:)) med mina önskemål inför sommaren.Dock så är jag i behov av en hyffsat ljusstark linjelaser då jag oftast jobbar utomhus (fasadbyten, verandabyggen mm).Någon som har några råd på en laser som ger tunna linjer över 10-15 meter och som klarar dagsljus. Priset har förståss en roll i det hela åxå.
Du måste ha ett instrument med mottagare. Alternativet är att använda lasern på kvällen för att sätta ut referenspunkter som du kan mäta från på dagen när du inte kan använda lasern utomhus. Något instrument som klarar att projicera en synlig linje i dagsljus på lite avstånd går inte att åstadkomma på laglig väg, eftersom lasereffekten är begränsad enligt regler och normer.
 
Vojma du vet ju inte vilket håll den slår åt vilket gör att osäkerheten bli 10 mm.

Om man på en ritning anger måttet som 20 ± 0,5 så innebär det ju att måttet tillåts vara allt från 19,5 till 20,5 osäkerheten blir alltså 1 mm i detta fall.
 
Går det inte att faktiskt arbeta utomhus med korslasers med grönt laser? En del bygglasrar är väl åtminstone klass 2 om inte till och med 2M?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.