15 643 läst ·
59 svar
16k läst
59 svar
Dags för en bra laser
Jag har för mig att någon här på forumet hade en grön laser och att det var bättre än en klassisk röd, men att den inte var så bra utomhus som man kunde hoppas. 10-15 meter med tunna linjer i dagsljus utan mottagare ser jag som mycket svårt. Vojma nämner också något om att kostnaden för instrumentet har betydelse. Då ser jag ingen rimlig lösning på problemet.
Edit: Det var Masses:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93497-laserpass-roed-groen.html
Edit: Det var Masses:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93497-laserpass-roed-groen.html
Redigerat:
Varför börjar du prata osäkerhet nu ???Tigger skrev:
Nyss skrev du "felet".
I detta exempel kan felet vara max 0,5mm för mycket, eller 0,5mm för litet, det kan också vara 0 = exakt (fel = 0mm).
Sorry jag som är morgon trött. Begreppsförvirring från min sida
Toleransvidden, eller som jag skrev osäkerheten, är i fallet med PCL 20 på 10 meters avstånd 10 mm.
Toleransvidden är skillnaden mellan minsta tillåtna tolerans och största tillåtna tolerans. Alltså skillnaden mellan -0,5 och +0,5.
Största mätfelet är skillnaden mellan basmåttet och största toleransen. dvs. 0,5 Så vojma har helt rätt.
Toleransvidden, eller som jag skrev osäkerheten, är i fallet med PCL 20 på 10 meters avstånd 10 mm.
Toleransvidden är skillnaden mellan minsta tillåtna tolerans och största tillåtna tolerans. Alltså skillnaden mellan -0,5 och +0,5.
Största mätfelet är skillnaden mellan basmåttet och största toleransen. dvs. 0,5 Så vojma har helt rätt.
Ja - osäkerheten blir 10 mm men felet blir bara 5 mm och eftersom det då inte spelar någon roll om det lutar upp eller ner så... tja... vad säger man...???Tigger skrev:
EDIT Hann inte se att det fanns fler inlägg på kommande sidor varför min kommentar blev helt onödig...
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Skaffade en leica lino l2 med mottagare från england, tyvärr gick låsspaken av (där en skruv är idragen i plasten. Den är inne för reparation, och vet inte hur det går med det.
Så jag kan i dagsläget inte rekommedera någon att köpa en sådan.
det är en krysslaser självnivellerande med ett fel på +-1mm på 5m
bortsett från spaken så har den fungerat mycket bra
är väl kanske inte så bra att använda utomhus om det regnar (definitivt inte mottagaren)
http://www.proffsmagasinet.se/linjelaser-mottagare/leica-lino-korslaser-med-mottagare.html
Så jag kan i dagsläget inte rekommedera någon att köpa en sådan.
det är en krysslaser självnivellerande med ett fel på +-1mm på 5m
bortsett från spaken så har den fungerat mycket bra
är väl kanske inte så bra att använda utomhus om det regnar (definitivt inte mottagaren)
http://www.proffsmagasinet.se/linjelaser-mottagare/leica-lino-korslaser-med-mottagare.html
En punktlaser är ett bra komplemen då dom syns i dagsljus med till motsats till en linjelaser, man kan ju vrida och markera ut punkter där an behöver och sedan ta kritsnöret eller rätskivan
Jag har en sån här:http://www.geonik.se/?artnr=bl003
En sån här:http://www.davidwhite.com/Laser_tools/48M2XLE.html
..och en sån här: http://www.geonik.se/?artnr=se002
..och är mycket nöjd med dem (alla är CST/bergervarianter), ILMXT är min favorit, de andra två köpte jag ihop för kaffepengar på tradera, var egentligen bara ute efter mottagaren... men nu "behöver" jag tydligen två samtidigt ibland? :wow:
Är det lite mulet ute så ser man linjen om man skuggar ytan lite. Annars funkar mottagaren funkar ypperligt utomhus och visar helt rätt (har kollat när det blir lite skumt). En vanligt takstötta från biltema funkar fint inne eftersom det följer med ett löjligt starkt magnetfäste till lasrarna.d^_^b
En sån här:http://www.davidwhite.com/Laser_tools/48M2XLE.html
..och en sån här: http://www.geonik.se/?artnr=se002
..och är mycket nöjd med dem (alla är CST/bergervarianter), ILMXT är min favorit, de andra två köpte jag ihop för kaffepengar på tradera, var egentligen bara ute efter mottagaren... men nu "behöver" jag tydligen två samtidigt ibland? :wow:
Produkter som diskuteras: "takstötta"
Takstötta 1,6-2,9 meter Wolfcraft
Vid enmansjobb eller jobb med större skivor
479 kr inkl moms
Läs mer
Hur är det med Blå Bosch? Någon som har erfarenhet av GLL2-80?
Från alla svar jag fått har jag kommit fram till att kryss, mottagare och 180 grader är de saker som känns lättast att läsa sig till och inse jag vill ha. Men att förstå om laserlinjen är smal går inte via internet...
--- Mats ----
Från alla svar jag fått har jag kommit fram till att kryss, mottagare och 180 grader är de saker som känns lättast att läsa sig till och inse jag vill ha. Men att förstå om laserlinjen är smal går inte via internet...
--- Mats ----
Mats om du kan vänta till v6 så kan du få låna mina 2 lasrar och jämföra. Jag är på semester den veckan och lapar sol söder om ekvatorn...
Har dessa 2:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93497-laserpass-roed-groen.html
Har dessa 2:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93497-laserpass-roed-groen.html
Hittade till slut en serie Fatmax. Det visar sig att det skiljer i utbud mellan länder på deras webbsida, och så snart jag gick till UK hittade jag mycket. Om CL54 är en av dem du har erfarenhet av är jag mycket intresserad. Har lidit med denna fråga länge, ända sedan jag insåg att en tusenlapp inte ger mig ens i närheten av vad jag trodde.Tossegubbe skrev:
Så huvudfrågan: CL54, har du erfarenhet av den eller kan säga att den är god nog? Kan man ställa den i vinkel (följa trappräcket) eller stänger den då av sig?
Tanke så här långt: Ett kryss räcker långt. Faktum är att jag tror jag kan göra allt med ett kryss, så Bosch PCL 20 kändes länge rätt. Men Matttias laser får det att vattnas överallt utom kring plånboken. Sedan insåg jag att om jag funderar på de tre senaste tillfällen jag använt eller önskat jag använt en laser, och det jag ser som nästa tillfälle, vill jag ha ett kryss med 180 graders linje (så jag kan rikta krysset mot skärningen till det 45 gradiga taket från ungefär mitten av rummet och med hänsyn till hela taket, och ta ut lodlinjen vinkelrätt mot brytpunkten (huset är från 58, ingenting är helt rakt och helt vinkelrätt, en direkt lodlinje kan se sned ut trots att den är perfekt, och tvinga mig att anpassa mot takkanten). Då var jag ända uppe i bosch gll 2-50 eller 80. Det är mycket pengar för ett kryss, och jag kan ändå inte använda den i automatläget (men den räcker till, jag kan lösa alla problem). Så en vertikal linje som slår i hela taket är intressant på en nivellerad laser. Mattias laser har...
Och geo-fennel, 55 plus, men vi är även då uppe i hutlösa pengar. Stanley (egentligen CTS/Berger) (numera uppköpta av Bosch...) har en CL54 som innehåller allting för halva priset. Inte grön laser, men:
1. Jag använder en laser där plus minus en eller två millimeter ingår redan via specen. Skulle jag drabbas av 2 mm till på grund av tjocklek på strålen är det ingen katastrof, det är ändå bättre än alla försök med 45 grader sågade mdfer och fastsatta vattenpass på mdfen.
2. Det som är viktigast är nivellering, kryss, lod, och till det gör inte tjockleken så mycket på linjen, näst viktigast är vinkel, och det är en vinkel mot ett golv, en vägg, eller ett tak, som bryter mer än lasern rimligen skapar osäkerhet genom att bli tjockare än på en riktigt bra laser.
--- Mats ----
Hej,Masses skrev:
Det var ett bra erbjudande. Men som alla vet som ett par gånger gjort något utan att köpa verktyget och till slut insett att "inte en gång till" så är viljan att vänta olidligt liten...
Har jag tur finns det positiva omdömen om Fatmaxen, och då slår jag till på den och får saken ur världen innan jag slitit ut google.
Har jag däremot inte lyckats till dess är jag jätteglad om erbjudandet står kvar, för då är jag i en sådan där våndans långbänk...
--- Mats ---
Ställde ju samma fråga en bit upp och frånvaron av svar tolkar jag som att den är för ny och ingen har hunnit köpa den än.Mats Bengtsson skrev:
Sugen på att göra ett försök på den så ev blir det beställning
// Mats
Om det blir en väldigt lång långbänk till slutet på april så kan du få testa min. Jag kommer att vara i skåne 23-25:e april. Då hinner du spara lite först också!Mats Bengtsson skrev:Hej,
Det var ett bra erbjudande. Men som alla vet som ett par gånger gjort något utan att köpa verktyget och till slut insett att "inte en gång till" så är viljan att vänta olidligt liten...
Har jag tur finns det positiva omdömen om Fatmaxen, och då slår jag till på den och får saken ur världen innan jag slitit ut google.
Har jag däremot inte lyckats till dess är jag jätteglad om erbjudandet står kvar, för då är jag i en sådan där våndans långbänk...
--- Mats ---
Tack för erbjudandet, men jag misstänker att din är lika farlig som att låna hem en Kapex över helgen.mattiasp skrev:
Har jag förstått det rätt att du bara har toppkryss och kryss fram trots alla linjer?
--- Mats ---