1 572 läst ·
41 svar
2k läst
41 svar
Dags att reformera bostadsrätten?
Hur skulle det kunna se ut i en bostadsrättsförening?C cpalm skrev:Bra fråga, men det finns ju ganska många exempel i samhället på slutna sällskap där inte vem som helst är välkommen. Jag tänker att urvalet ändå följer någon sorts demokratisk process och att de grundläggande kriterierna är definierade inom föreningen. Rent praktiskt innebär det naturligtvis att en sådan bostadsrätt inte kan överlåtas fritt.
Problemet är att priserna på nyproduktion blir bara högre och högre, man måste göra en vist för att kunna skjuta till mer pengar.S Stugrenoverare skrev:
Sen har vi den yngre generationen.
Sen är jag inte så säker på att bostadsrätten är en bra boendeform i de flesta lägen som det var förr.
Man köper rätten att bo i en förening med lån som man själv påverkas av och oftast inte kan påverka.
Sen har alla ett eget lån och kostnader.
Sen förstår jag inte varför många föreningar inte har Kollektiv elavtal där folk måste teckna egna abonnemang med månadsavgift.
Samt inte debiterar för vattenförbrukning.
Renoverare
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Ja pga att vi har 2-3 stora byggföretag som dominerar marknaden med för liten konkurens.A A-Man_08 skrev:
Kostar pengar att införa i gamla hus.A A-Man_08 skrev:
Vi införde och alla tjänar på detta men finns ändå folk som klagar för dom vill välja själv. Klagar på tvångsanslutning och storebrosmentalitet!
Jag förstår att folk gnäller på elen.S Stugrenoverare skrev:
Oavsett vilket abonnemang jag skulle välja så blir det billigare än att ta ett eget med alla fasta avgifter.
Hitills har vi bara haft 1-2 personer som inte vill betala för internet med det bottnar i att dom någon knappt använder internet i huvudtaget.
Dock inga fler case då vi fick ned avgiften för fiber och till 73kr. Mån
Har som sagt inte något komplett genomtänkt förslag eller direkt exempel. Gissar att en sådan konstruktion skulle vara svår att få till som en formell bostadsrättsförening med dagens lagstiftning. Å andra sidan, finns det inte några BRF-kollektiv som kanske fungerar på liknande sätt?A A-Man_08 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
EN av finesserna med bostadsrättslagen är att den ger en relativt vädefinierad "ägarrätt", med ett starkt skydd för melemmens rättigheter. Det är en förutsättning för möjligheten att låna med bostadsrätten som säkerhet. De äldre föreningsformerna "bostadsförening" tillät inskräkningar i medlemmarnas ägarrätt. Vilket i sin tur gör det omöjligt att låna med bostaden som säkerhet. Banken vågar inte lita på att de kan sälja en sådan pant vid behov.C cpalm skrev:
Nu har det iofs, uppstått lite specialvarianter, mest uppenbara inskränkningen är väl seniorföreningar där man inte kan bli medlem om man är yngre än ex. 55 år. Jag är lite förvånad över att en sådan inskränkning är tillåten. Det borde öppna för andra särintressen. Ex. krav på samtidigt medlemskap i ett visst parti, eller viss bridgeklubb osv. Och ännu mer förvånad över att någon friviliigt söker sig till en sådan förening.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Njej, tanken med dessa senior brf föreningar är oftast inte att vara istället för ett äldreboende med den personaltäthet som finns där. Utan det är en boendeform där man, när man börjar bli äldre, men fortfarande inte har några speciella åldersproblem bosätter sig med grannar i liknande livssituation.
Jag tycker att ju äldre jag blir desto viktigare känns det att bo "i livet" ha barnfamiljer i närheten, uppskattar barnskrik, skrattande från lekplatser, ungdomar som skrålar på lördag kväll osv. Att medvetet bosätta mig i en miljö där alla bara väntar på att bli riktigt gamla och dö skulle kännas oerhört deprimerande.
Och på samma sätt uppskattade jag när jag var yngre (förbi högskoleåldern) att bo med grannar i varierande livssituation. När jag var 26 år, låg jag på sjukhus efter en blindtarmsoperation med komplikationer, fick penicelindropp i två veckor. Jag hade en 87 åring som granne i sjukhussalen, det var fantastiskt att lyssna på hans berättelser om Stockholm när han var ung, även om jag gled in och ur medvetslöshet under första veckan.
Jag tycker att ju äldre jag blir desto viktigare känns det att bo "i livet" ha barnfamiljer i närheten, uppskattar barnskrik, skrattande från lekplatser, ungdomar som skrålar på lördag kväll osv. Att medvetet bosätta mig i en miljö där alla bara väntar på att bli riktigt gamla och dö skulle kännas oerhört deprimerande.
Och på samma sätt uppskattade jag när jag var yngre (förbi högskoleåldern) att bo med grannar i varierande livssituation. När jag var 26 år, låg jag på sjukhus efter en blindtarmsoperation med komplikationer, fick penicelindropp i två veckor. Jag hade en 87 åring som granne i sjukhussalen, det var fantastiskt att lyssna på hans berättelser om Stockholm när han var ung, även om jag gled in och ur medvetslöshet under första veckan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Men nu brukar det väl inte vara så att alla där sitter och väntar på att dö utan tvärtom brukar det finnas ett rikt föreningsliv och man gör saker tillsammans, alltså snarare passa på och lev medan det går. Många pensionärer kan ju bli väldigt isolerade, om de bor kvar ensamma i en bostad anpassad för en familj och där alla runt omkring är borta hela dagarna. Men naturligtvis är det inte så att alla bostadsformer passar alla.H hempularen skrev:
Aha, inser ju att de inte är några vårdhem, men trodde ändå att de var inrättade för målgruppens behov på något sätt.H hempularen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Det är nog vanligt att det finns större gemensamma allmänna ytor, lite mer tillgänglighetsanpassning (inga trösklar, dörrklockor som kan anslutas till en lampa, dörröppnare på portar etc.)C cpalm skrev:
T.ex.: https://www.bonum.se/om-bonum/
Klicka här för att svara