Claes Sörmland
SRs Godmorgon världen funderar på om bostadsrättsformen ställer för höga krav på juridisk kompetens, tidinsats och socialt spel för att den ska vara funktionell i dagens samhälle. Särskilt i ljuset av att bostadsrätten har exploderat som boendeform sen 90-talet med 1 miljon bostadsrätter i dag och att bostadsrätten ofta är den största finansiella tillgången som ägaren sitter på.

Några punkter som kommer upp:

- Att engagera sig i föreningen innebär att man får en massa klagomål och ovett från sina grannar (som man inte känner). Det är alltså förknippat med sociala straff.
- Grannarna vill ha service och förstår inte vad det innebär att bo i en kollektiv boendeform.
- Det är juridiskt och ekonomiskt komplext i nivå med en kommunal nämnd att sitta i styrelsen men de boende saknar den kunskapen.
- De flesta vill inte lägga så mycket tid på styrelsearbete som kanske krävs.
- De höga värdena på bostadsrätterna skapar grogrund för konflikter.

https://www.sverigesradio.se/artikel/sa-engagerar-du-dig-i-bostadsrattsforeningens-styrelse

Dags för reform eller kan Sverige hanka sig vidare med bostadsrättsföreningar ännu en tid?

• Gilla
klimt och 4 till
  • Laddar…
Vad är alternativet?
Hur gör man det bättre?

Jag tror spontant att i takt med att vi blivit mer individualistiska så har intresset och engagemanget i föreningar, oavsett typ, gått nedåt.

RoTe
Ägolägenheter finns ju redan som alternativ och det är ju något som är vanligt utomlands som jag förstår det.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är alternativet? Hur gör man det bättre?
Professionalisering antar jag man menar. Eller mer åt ägarlägenhetsupplägget.

Som ledamot i en större BRF kan jag bara bekräfta problematiken.

Tanken hos gemene medlem om att det är ett "kollektivt boende", där man själv är en del i ett större sammanhang är nästintill fullständigt obefintlig.
Undantagen är det äldre gardet och vissa eldsjälar.

Vi började för några år sen att kräva ett "informationsmöte" med alla som köpt lägenhet innan styrelsen godkände medlemskapet, det upplever vi i styrelsen faktiskt haft viss effekt på engagemanget.

Men vi ligger runt 40-45% deltagande på årsstämmorna, det anser vi i styrelsen är på tok för lågt.

• Gilla
klimt och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Professionalisering antar jag man menar. Eller mer åt ägarlägenhetsupplägget.
Jo, men hur blir det bättre?
Där behövs ändå någon form av förening för att hantera det gemensamma.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Tror det är svårt att komma runt det. Att förvaltningen leds av lekmän är med ett fåtal undantag i praktiken ett marginellt problem. Den stora utmaningen är bristen på engagemang. Det jag kan tänka mig är att föreningen skulle kunna vara mer selektiv med vilka som släpps in, i likhet med t.ex. kolonilottföreningar. Men det är väl inte riktigt politiskt korrekt.

• Gilla
Gulketchup
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Men vi ligger runt 40-45% deltagande på årsstämmorna, det anser vi i styrelsen är på tok för lågt.
Det tror jag är ovanligt högt. Bra jobbat!

Det där med obligatoriskt informationsmöte för blivande medlemmar är en lysande ide. Tyvärr tror jag inte att det skulle vara ett giltigt skäl att neka medlemskap för att någon vägrar gå på info möte.

När det gäller "gnäll" från styrelseledamöter om att medlemmar inte tar ansvaret på allvar, att det blir för mycket jobb för styrelsen osv. Så menar jag att det är väl bara att lägga ut mer av arbetet på förvaltningsbolag. Göra det mer profesionaliserat. Lite av skälen i föreningen försvinner, det blir avsevärt dyrare. Men styrlelsen kan i stort sett bara sitta och attestera fakturorna från förvaltningsbolaget, resten sköter bolaget.

Redigerat:
H hempularen skrev:
Så menar jag att det är väl bara att lägga ut mer av arbetet på förvaltningsbolag. Göra det mer profesionaliserat. Lite av skälen i föreningen försvinner, det blir avsevärt dyrare. Men styrlelsen kan i stort sett bara sitta och attestera fakturorna från förvaltningsbolaget, resten sköter bolaget.
Mmm, kan så vara, men resultatet blir avsevärt sämre och dyrare.

Jag upplever "förvaltaren" som enbart en extra mellanhand att föda. De är där i precis samma syfte som hantverkarna/entreprenörer som anlitas, nämligen att krama ur högst möjliga summa ur kunden, och göra minsta möjliga arbete på kortaste tiden för att maximera sin vinst.

En engagerad, välfungerande och aktiv styrelse med bred kompetens och livserfarenhet är enligt mig rent avgörande för en välmående BRF.
Detta tror jag dock knappt någon tar minsta hänsyn till när de köper lägenhet.
Jag skjuter från höften o påstår att mer än hälften av alla BRF medlemmar tänker på månadsavgiften som "hyran".....

• Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
En engagerad, välfungerande och aktiv styrelse med bred kompetens och livserfarenhet är enligt mig rent avgörande för en välmående BRF.
Det håller jag med om. Men om det nu inte ågr att sätta ihop en sådan styrelse, så blir ju alternativet att låta proffs sköta föreningen. Dyrt, och kanske dåligt.

H hempularen skrev:
Det håller jag med om. Men om det nu inte ågr att sätta ihop en sådan styrelse, så blir ju alternativet att låta proffs sköta föreningen. Dyrt, och kanske dåligt.
Då kan man ju lika gärna ombilda skiten till hyresrätter? Men det vill ju ingen givetvis...

K Kasken skrev:
Och jag tycker det låter väldigt bra.

C
K Kasken skrev:
Mmm, kan så vara, men resultatet blir avsevärt sämre och dyrare.
Jo, det är ju också det som driver BRF-styrelser att i stor utsträckning välja självförvaltning, inte sällan med styrelseledamöterna själva som utförare.

Samtidigt måste man komma ihåg att uppdraget formellt sett innebär att man är just en styrelse och inte fastighetsskötare eller projektkontor. Min upplevelse är att många styrelser nöter ut sig själva genom att ta på sig för mycket. Oftast självpåtaget i god anda, men har man inte tid eller förmåga att också leverera leder det till stress, ineffektivitet och en känsla att att uppdraget är mer krävande än vad det egentligen är.

Viktigt med en bra balans där, och att försöka delegera fotarbete till frivilliga medlemmar utanför styrelsen.

• Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kanske reformeras bostadsrättsföreningarna automatiskt över tid?

På 90-talet kanske kassören satt med bokföringen men det gör knappast kassören längre. Budgeten kommer som ett färdigt förslag från samma ekonomiska förvaltare. Lägenhets- och medlemsförteckningarna lär de flesta föreningar redan ha flyttat över på samma förvaltare och är inte längre sekreterarens jobb. Underhållsplanen sköts av ett konsultbolag o s v.

Och det är inte ens säkert revisorerna är ideella idag, t o m det köps in som tjänster, en så grundläggande funktion som ju borde vara medlemsförankrad kan man tycka. Riskfyllt med ett luftlandsatt proffs som inte alls tittar på verksamheten i föreningen utan bara den rätt oviktiga bokföringen.

Vad gäller fastighetsförvaltningen har säkert de flesta större föreningar flyttat över det löpande på parkeringsplatsfördelning och städning av gemensamma lokaler på entreprenörer. Många har teknisk förvaltare ("vaktmästeri"). Försäkringsbolagen tar ett allt större ansvar vid vattenläckor, till den grad att folk tror att de inte själva har något ansvar alls. De brukar blå förvånade eller förbannade när de inser att de själva sitter med ansvaret i trådar här på BH.

Så mi spaning är att reformeringen sker organiskt och automatiskt. När folk inte vill eller kan fixa med huset själv flyttas det över på konsulter och entreprenörer.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
En självförvaltningsform bygger ju på - självförvaltning...
Så vad är meningen med den om det man vill ha en kommersiellt färdigpackad produkt utan eget engagemang? För det finns redan en bostadsform som kallas hyresrätt.

Problemet är att den bostadsbrist och ekonomiskt krävande bostadsmarknad som finns idag sorterar boende efter socioekonomiska kriterier till var man bor. Istället för att det är de som har intresset för självförvaltande som kommer till de självförvaltande boendeformerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.