Jättefranskan
Mycket intressant och inspirerande tråd att läsa!
Bra jobbat! :D(y)

• Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
Det finns många lösningar i vårt nya badrum som är lite ”extra” och som varit intressanta att göra, och många av dessa (t ex inbyggda blandare, väggnära brunn, flytt av avlopp, väggar, nischer mm) har jag beskrivit ganska detaljerat tror jag. Men en sak som blev väldigt bra och tillkom mellan mina sista uppdateringar är vårt tvättställ/handfat, men det har jag inte skrivit något om. :thinking:

Modernt badrum med rund spegel, mässingsdetaljer, undermonterad handfat och svart herringbone kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ändras nu, men jag tänkte lägga det som en egen liten projekttråd eftersom det projektet i sig kanske kan vara intressant för andra. Jag kommer därför länka till den tråden här! (y)

https://www.byggahus.se/forum/threads/projektbeskrivning-platsbyggd-tvaettstaell-handfat.478578/

Redigerat:
  • Gilla
Frunihuset20 och 5 till
  • Laddar…
Wow, grymt jobbat, blev otroligt bra. Det har varit kul att följa. Stort tack.

S
4 4väggarochtak skrev:
Jag undrar lite över hur du tänkte och gjorde kring de inbyggda skåpen? Pratade du med någon på Lip om det? Såg i en äldre tråd en diskussion om det var Ok att montera skåp för inbyggnad i vägg direkt mot tätskiktet, men det var delade meningar kring det för några år sedan. Diskussionen gick något i stil med att hur vet man att tätskiktet klarar en annan miljö än under fix och kakel under en längre tid och att det ev. var konstruerat för det och inte vara öppet mot annat material (såsom träskåpet).
Du kan ju fundera lite hur man gör med tätskiktet när man har vägghängd toalett. Då sätter man inte kakel på tätskiktet .

K
S sinuslinus skrev:
Du kan ju fundera lite hur man gör med tätskiktet när man har vägghängd toalett. Då sätter man inte kakel på tätskiktet .
Jo det är ganska vanligt faktiskt, att plattsättaren kaklar hela badrummet som vanligt och sedan monterar fixturen och sedan wedi (eller motsvarande) skivor utan på fixturen och sedan kaklar in dom. Samma gäller om det är klinker på golvet... Så det blir lite "spill" och lite kakel och klinker som inte syns.

S
K kniv skrev:
Jo det är ganska vanligt faktiskt, att plattsättaren kaklar hela badrummet som vanligt och sedan monterar fixturen och sedan wedi (eller motsvarande) skivor utan på fixturen och sedan kaklar in dom. Samma gäller om det är klinker på golvet... Så det blir lite "spill" och lite kakel och klinker som inte syns.
Jag tror det är lika vanligt att man inte kaklar i nischen där fixturen står.
Klinker måste man lägga under fixturen dock.

K
S sinuslinus skrev:
Jag tror det är lika vanligt att man inte kaklar i nischen där fixturen står.
Klinker måste man lägga under fixturen dock.
Jo absolut. Men du sa att man inte sätter upp kakel, och jag ville bara nyansera bilden av att det är vanligt att det görs. Men det går ju också bra att inte sätta kakel bakom fixturen, båda varianterna funkar.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Hur gjorde du med ledlisten i nischen? Du har inte detaljbilder på den installationen? :)
Jag tror jag såg en flexslang som stack ut på någon bild? räcker det med tätskicksmanchett mot röret för att få det tätt nog? IP-klassad ledlist eller sitter den i tät aluprofil eller liknande?

Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Inte mycket nytt, men skvallerröret till väggboxen är klart iallafall! Och de nya reglarna mellan de gamla cc600mm -> cc300mm. OK!

Och en grovstädning på det! Idag blir det mer småpill innan väggarna ska stängas!

[bild]
En annan fråga också, vilka dimensioner blev det på nischen och vilken höjd från golvet hamna den på?

pokasd pokasd skrev:
Hur gjorde du med ledlisten i nischen? Du har inte detaljbilder på den installationen? :)
Jag tror jag såg en flexslang som stack ut på någon bild? räcker det med tätskicksmanchett mot röret för att få det tätt nog? IP-klassad ledlist eller sitter den i tät aluprofil eller liknande?
Hej,

Jag kan beskriva lite och skicka blider senare. Det stämmer, det kommer ner en flexslang i bortre hörnet. Den är tätad med en manschett men jag är ganska säker på att man inte bör sätta flexslang längre, utan att man bör använda ett vp-rör eller liknande. Men jag satte den där avsiktligt och långt från vatten och dessutom uppifrån, så jag tvivlar starkt på att jag kommer uppleva en fuktskada just där. Listen sitter i en profil som är fastlimmad i taket på nischen, så den går faktiskt att byta ut om det skulle behövas. Den är klassad för utomhusbruk men inte utsatt för direkt vatten, men inte heller extremt känslig. Att välja en helt kapslad lösning blir betydligt dyrare samt att det begränsar antalet varianter (ljusstyrka, färg osv) som finns, så det ville jag undvika. Jag kan kolla upp exakt IP-klassning på listen.

Överhänget som döljer och skyddar listen är inget konstigare än samma fuktsäkra skivor som användes för att klä in toalettfixturen. Jag limmade ihop ett antal för att få höjden jag behövde för att ljuset skulle bli rätt. Sedan limmade jag fast dem i taket på nischen i höjd med väggen och plattsättaren kaklade in det. Perfekt! Jag har inte ångrat den lösningen!

• Gilla
pokasd
  • Laddar…
Här ser man lite när plattsättaren höll på. I vänstra hörnet ser man skymten av de två lager skivor som tillsammans med plattan utgör höjden på överhänget.

• Pågående kakelsättning i badrum med isoleringsskivor, arbetslampor och byggmaterial. Oavslutade väggar och golv.
    Skapa konto
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Led-listerna är IP62-klassade, 2700 extra varmvit & 15W/m.

De är köpta på Xcen.se

Jag har faktiskt förberett för en list till tvättstället och det sitter den inkaklad alu-profil där redan nu, men ingen list. Vi får se om jag sätter in den framöver?!

• En inomhusfontän med mörkt kakel, kopparrör och rinnande vatten, ser ny och modern ut.
    Skapa konto
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Hej,

Jag kan beskriva lite och skicka blider senare. Det stämmer, det kommer ner en flexslang i bortre hörnet. Den är tätad med en manschett men jag är ganska säker på att man inte bör sätta flexslang längre, utan att man bör använda ett vp-rör eller liknande. Men jag satte den där avsiktligt och långt från vatten och dessutom uppifrån, så jag tvivlar starkt på att jag kommer uppleva en fuktskada just där. Listen sitter i en profil som är fastlimmad i taket på nischen, så den går faktiskt att byta ut om det skulle behövas. Den är klassad för utomhusbruk men inte utsatt för direkt vatten, men inte heller extremt känslig. Att välja en helt kapslad lösning blir betydligt dyrare samt att det begränsar antalet varianter (ljusstyrka, färg osv) som finns, så det ville jag undvika. Jag kan kolla upp exakt IP-klassning på listen.

Överhänget som döljer och skyddar listen är inget konstigare än samma fuktsäkra skivor som användes för att klä in toalettfixturen. Jag limmade ihop ett antal för att få höjden jag behövde för att ljuset skulle bli rätt. Sedan limmade jag fast dem i taket på nischen i höjd med väggen och plattsättaren kaklade in det. Perfekt! Jag har inte ångrat den lösningen!
Gick det enkelt att få dit en manschett till röret för ledlisten? På bilderna ser det ut som slangen går ut rätt nära kanterna. Att få dit tätskiktet i vinkeln bakom ser ut att varit lite klurig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.