Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Som man såg på den sista bilden så blev det en liten nisch över toastolen också. Den kommer bli belyst precis som den andra, men det orkar jag inte skriva om ikväll! Såhär blev ett ljus-test i den större nischen iallafall. Det kommer bli så jäkla bra!!

[bild]
Snyggt jobbat. Får man fråga vilken ledlist du använder i dusch nischen? Är ute efter en till mitt bygge.

• Gilla
Sjöbondens och 1 till
  • Laddar…
E elkverno skrev:
Snyggt jobbat. Får man fråga vilken ledlist du använder i dusch nischen? Är ute efter en till mitt bygge.
Ja, det får man!

Listen är från Xcen.se och är deras IP62-kapslade variant:

https://www.xcen.se/led-tejp-15wm-ip62

Profilen den sitter i är denna

https://www.xcen.se/aluprofil-trekant

Den är vinklad mot väggen och går vända i två olika vinklar.

Kombinera med lämplig transformator så är det bara att koppla ihop. Busenkelt! Xcen har faktiskt vettiga priset på sina transformatorer så jag köpte en som passade där också.

• Gilla
Daniel Dimitriev
  • Laddar…
Ja, det får man!

Listen är från Xcen.se och är deras IP62-kapslade variant:

[länk]

Profilen den sitter i är denna

[länk]

Den är vinklad mot väggen och går vända i två olika vinklar.

Kombinera med lämplig transformator så är det bara att koppla ihop. Busenkelt! Xcen har faktiskt vettiga priset på sina transformatorer så jag köpte en som passade där också.
Grymt, det där blir det ju! Kör du 2700 eller 3000 K? Tack så mycket för länkarna :ok:

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
E elkverno skrev:
Grymt, det där blir det ju! Kör du 2700 eller 3000 K? Tack så mycket för länkarna :ok:
Min sambo tycker om varmt ljus så det blev 2700, men i min smak hade jag inte haft något emot lite kallare ljus. Spottarna i taket blir däremot 3000k.

Lite av samma diskussioner även här :-) Men det blir kanon, ordern är lagd :ok:

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Ser ut att bli ett fantastiskt badrum! Är själv intresserad av en nisch med infälld led-list i kommande badrum. Hur löser du genomföringen så att det blir säkert ur ett fuktperspektiv och hur byter man listen om den skulle paja?

J JockeHX skrev:
Ser ut att bli ett fantastiskt badrum! Är själv intresserad av en nisch med infälld led-list i kommande badrum. Hur löser du genomföringen så att det blir säkert ur ett fuktperspektiv och hur byter man listen om den skulle paja?
Tack! Ja, jag tror också det kommer bli bra!

Jag har släppt ner ett rör i motsatt hörn från duschen som jag har en marchett runt. Man kommer åt hålet bakom plattan så det går att dra ur sladden om det behövs. Listen sitter med fyra clips, men den satt inte så bra som jag hoppats så jag la lite lim på dem (Tec7), men den går att dra ner om man vill.

Jag kan ta ett par bilder imorgon!

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Nu har jag kollat upp det och det verkar som det ska läggas luftigt, annars fanns tydligen risk för ”återsvällning”. Jag har testat att gå på det ikväll och det känns väldigt stabilt! Eftersom vi ska gjuta över till helgen har jag också primat ytan!
La nyligen eps och såg då GVKs video bla, har för mig det var, där dom säger att det inte ska packas, utan mer eller mindra bara läggas ut.

• Gilla
Zorro2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar lite över hur du tänkte och gjorde kring de inbyggda skåpen? Pratade du med någon på Lip om det? Såg i en äldre tråd en diskussion om det var Ok att montera skåp för inbyggnad i vägg direkt mot tätskiktet, men det var delade meningar kring det för några år sedan. Diskussionen gick något i stil med att hur vet man att tätskiktet klarar en annan miljö än under fix och kakel under en längre tid och att det ev. var konstruerat för det och inte vara öppet mot annat material (såsom träskåpet).

4 4väggarochtak skrev:
Jag undrar lite över hur du tänkte och gjorde kring de inbyggda skåpen? Pratade du med någon på Lip om det? Såg i en äldre tråd en diskussion om det var Ok att montera skåp för inbyggnad i vägg direkt mot tätskiktet, men det var delade meningar kring det för några år sedan. Diskussionen gick något i stil med att hur vet man att tätskiktet klarar en annan miljö än under fix och kakel under en längre tid och att det ev. var konstruerat för det och inte vara öppet mot annat material (såsom träskåpet).
Ursäkta det sena svaret! :p

Jag kan inte tänka mig att det skulle innebära några problem. Visst skåpen är monterade mot tätskiktet men det är en distans mellan skåpsryggen och väggen som dessutom är ventilerad, och om det mot förväntan skulle vara dåligt så är placeringen av skåpet långt ifrån något vatten och dessutom på badrummets högsta punkt. Men på din fråga om jag pratat med Lip om detta så är svaret nej!

Så uppdateringarna på projektet har varit få under en ganska lång tid. Kanske eftersom jag är slutkört efter ett långt och krävande projekt, eller bara undanträngt när man insett att det faktiskt är klart! Dessutom sedan ett tag tillbaka…

Allt sammantaget blev det ganska precis så som vi tänkte oss, men arbetet har varit hårt och intensivt men även lärorikt och intressant då man fått sätta sig in i både nya arbetssätt och branchregler. Vi har gjort allt förutom plattsättning och elarbetet själv och just plattsättningen ångrar jag inte att vi tog hjälp med.

Det är många lärdomar och tankar som kommit sedan min sista uppdateringen och jag ska försöka beskriva detta så gott det går. Eventuellt blir det en beskrivning av ett litet sidoprojekt också!

Men såhär ser badrummet ut idag! :love:

Man i arbetskläder blandar byggmaterial i blå hink i outredd toalett under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
Ojdå, det va inte den bilden jag tänkte på :crysmile:

Modern badrum med neutrala färger, släta ytor, trädetaljer och svart metallglasdusch.
Skapa konto

Modernt badrum, stenplattor, rund spegel, trädetaljer, svarta metallramar, handdukar.
Skapa konto

Modernt badrum med trädetaljer, kakel, glasduschväggar och svart beslag.
Skapa konto

Sådär ja! (y)

• Gilla
  • Älska
  • Wow
kakeljanne och 23 till
  • Laddar…
Snyggt! bra jobbat, ni har ju ett resultat som ni ser ut att kunna vara väldigt stolta över =)

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Riktigt, riktigt snyggt! Och framförallt bra jobbat. Din tråd och dina bilder åker in i arkivet för inspiration till kommande eget badrum i källaren!

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Tack för de fina kommentarerna!

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.