68 105 läst ·
232 svar
68k läst
232 svar
Dags att bygga badrum!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Väggen valde jag sen att klä in med Jackon-skivor. Svindyra men smidiga att jobba med, dessutom färdiga för plattsättning. Dessa har jag skruv-limmat med Tec-7 för att ytterligare styva upp konstruktionen. Resultatet blev kanon!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Som man såg på den sista bilden så blev det en liten nisch över toastolen också. Den kommer bli belyst precis som den andra, men det orkar jag inte skriva om ikväll! Såhär blev ett ljus-test i den större nischen iallafall. Det kommer bli så jäkla bra!!
Logga in
Skapa konto
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Ang klinkers under fixturen så övervägde jag faktiskt det, men då hade jag behövt ta hit plattsättaren i två omgångar. Det jag gjorde va att se till att det var bra lutning från insida vägg och utåt, samt att jag gjöt en liten brunn under fixturen (syns dock ej på bild) med ett skvallerrör utåt, så eventuellt läckage kommer synas och inget vatten blir stående inne i väggen.T tank77 skrev:
Fallet kommer duga gott, t o m plattsättaren som är här nu sa att det duger fint och ingen anledning att höja mer. Fallet är fördelat på 1,2m som är avståndet fram till duschväggen, så det ska väldigt mycket till om vattnet tar sig upp dit utan att hinna rinna undan. Vi får se, men fallet är inom det godkända spannet!
Redigerat:
Ska bli så spännande att se slutresultatet!! 
Snyggt jobbat, jobbar själv med vårt egna badrum med Kiilto. Så här i efterhand önskar jag att jag valt LIP istället då man kan sätta hela tätskiktet i ett svep och sedan börja med plattsättning. Med Kiilto måste man med deras M1000 lim plattsätta ytan mellan 12 timmar efter tätskikt men inte senare än 72 timmar. Vilket innebär att man måste sätta tex en vägg i taget följt av kakling, om man inte är redigt snabb då - för så snabb är då inte jag.
Jag kör och Kiilto, men jag valde K2 istället, då är det inte lika bråttom att kalla efter.N nochl skrev:Snyggt jobbat, jobbar själv med vårt egna badrum med Kiilto. Så här i efterhand önskar jag att jag valt LIP istället då man kan sätta hela tätskiktet i ett svep och sedan börja med plattsättning. Med Kiilto måste man med deras M1000 lim plattsätta ytan mellan 12 timmar efter tätskikt men inte senare än 72 timmar. Vilket innebär att man måste sätta tex en vägg i taget följt av kakling, om man inte är redigt snabb då - för så snabb är då inte jag.
Än så länge är det lugnt, vi får se om det dyker upp några bubblor. Jag har inte gjort klart den biten än, jag valde K2 för att jag kommer att behöva sprida ut plattsättningen på typ en vecka eller lite mer.N nochl skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Tack!N nochl skrev:Snyggt jobbat, jobbar själv med vårt egna badrum med Kiilto. Så här i efterhand önskar jag att jag valt LIP istället då man kan sätta hela tätskiktet i ett svep och sedan börja med plattsättning. Med Kiilto måste man med deras M1000 lim plattsätta ytan mellan 12 timmar efter tätskikt men inte senare än 72 timmar. Vilket innebär att man måste sätta tex en vägg i taget följt av kakling, om man inte är redigt snabb då - för så snabb är då inte jag.
Jag använde Kiilto i tvättstugan och min tanke var först att ha det i badrummet också, men sen var det problemet med blandarna som fick mig att byta. Ang bubblor sa vår plattsättare att det var vanligt bland kunder som satt tätskiktet själva men låtit det gå för länge innan kaklingen, ungefär 1-2 månader. I vårt fall har det bara gått två veckor så det skulle vara lugnt.
Vad jag förstått så är Kiilto & Lip de vanligaste märkena för privatpersoner då de har ett komplett sortiment i bygghandeln och även lagt mycket tid på monteringsanvisningar och instruktionsvideos etc. Mycket bra!
Sen måste jag ge ett stort tack till William Sjögren på Lip som svarat på många av mina frågor utan att klaga, trots att jag bara är en ”privatperson”. Den servicen är man inte van att få av många i branschen...
Jag får dock säga att även Kiilto gav konkreta och snabba svar, men tyvärr så kunde vi inte använda det. Golvbruket kommer dock från dem!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Det samlas upp och rinner ut ur skvallerröret under WC. Dessutom har jag gjort hela utrymmet inspekterbart genom en lucka/ventilationsgaller som sitter i det vänstra skåpet.Christer G.V. skrev:
”Ang klinkers under fixturen så övervägde jag faktiskt det, men då hade jag behövt ta hit plattsättaren i två omgångar. Det jag gjorde va att se till att det var bra lutning från insida vägg och utåt, samt att jag gjöt en liten brunn under fixturen (syns dock ej på bild) med ett skvallerrör utåt, så eventuellt läckage kommer synas och inget vatten blir stående inne i väggen.”
Logga in
Skapa konto
Ett tips är att höra med försäkringsbolaget vad dom godkänner för material. Det våran firma använder är oftast Ardex, men lip är inget dåligt alternativ,
Onsalakorven skrev:
Golvet är sedan primat med Lip Primer 54 med blandningsförhållandet enligt förpackningen. Även väggarna primades givetvis. Syftet med primern är att öka vidhäftning och dammbindning inför nästa steg, tätskiktet!
Ett tips med primern, använd plasthandskar! Den bildar som en tunn hinna på allt och kan vara jobbig att få bort!