Ok, dags att kavla upp ärmarna igen :cool:

Släpvagn full med säckar av byggmaterial parkerad på en parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Ok, nu har jag nästan gjutit klart allt. Det blev bra tycker jag men kanske la jag ett för tjockt lager golvbruk. Det blev ca 25mm och det är ganska saftig kaka... golvvärmen ligger i botten på denna så det blir lite massa att värma upp, mastiga 380kg!! :strong:

Sen är jag lite nojjig för fallet... jag har mätt ut alla avdragsbanor och kollat med passet visst är det lutning. Man känner det tom när man står där duschen ska bli, där fallet är som starkast. Mina mått ligger mitt i spannet för det godkända, men man kanske skulle lagt sig i den övre delen av spannet? Reglerna säger 7-20mm/m i våtzon 1, jag har 15-16mm på 1,2 m, dvs ca 13mm/m -> mitt i spannet.

Det känns som att det borde räcka, speciellt eftersom duschen blir 1,2m djup (och 1,7m bred). Vad tror ni?

Här är en blid från mina fall från GVK

Diagram som visar beräkning av lutningen för en duschplats med angivna mått och fall.
Skapa konto

Tror du kan sova lugnt, du ligger i övre spannet, och du lär behöva ett jävla tryck på vattnet för att det inte skulle räckatill.

Ser fram emot mer foton, trevligt projekt som kommer bli riktigt fint när det är klart. (y)

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
T
25 mm är ingenting, flyter upp till 40-50 mm ibland i stora badrum och det är inga problem att värma upp. Personligen tycker jag de tär för lite med 13mm/m i fallet men när du lägger plattorna så kan öka på fixtjockleken efter hand om du börjar lägga från brunnen så ökar du fallet lite på det viset. Inga problem att göra så eftersom du ju har ett fall på tätskiktet under.

• Gilla
craftsboy och 1 till
  • Laddar…
Då ska vi se, var va vi?! Golvet ja! Det tog sin lilla stund men det blev bra till sist. Jag fick göra ett par justeringar innan jag blev helt nöjd, men fallet stämmer rätt bra med det som jag räknade med.

Från lägsta (brunnen) till högsta punkten (tröskeln) på tätskiktet skiljer det ca 40-45mm. Kravet säger 20-25mm så det ska ju räcka. Jag kan varmt rekommendera att gjuta med golvbruk istället för flytspackel om man vill ha mer kontroll på fallet!

Nu visade det sig att jag inte hade många bilder från själva gjutförloppet och det va ju tråkigt, men här är ett par på vissa viktiga detaljer.

Nygjutet golv med måttband som visar höjdskillnaden mellan avloppsrör och golvnivå.
Skapa konto
Gjutet golv med golvbrunn nära en vägg visande detaljer av tätskiktet och installationshöjd.
Skapa konto
Nyrenoverat golv med markerat fall och gjutet tätskikt med avvikande höjd från brunn till tröskel.
Skapa konto
Renoverat golv med mätmarkeringar, primer och rullar redo för arbete.
Skapa konto

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Golvet är sedan primat med Lip Primer 54 med blandningsförhållandet enligt förpackningen. Även väggarna primades givetvis. Syftet med primern är att öka vidhäftning och dammbindning inför nästa steg, tätskiktet!

Ett tips med primern, använd plasthandskar! Den bildar som en tunn hinna på allt och kan vara jobbig att få bort!

Tätskiktet vi valde var Lip System 27 och det va främst för att det va godkänt med våra blandare. Det visade sig t ex att Kiilto ej var godkänt men man glr bäst i att fråga den tilltänkta produkten innan man börjar. T ex visade det sig att Alfix tätskikt vat godkänt och testat av dem själva, men att det ej var kommunicerat med Tapwell. Det var vår plattsättare som sa det då de ofta använt det med Tapwells produkter. Dock var Kiilto ej godkänt.

Monteringsanvisningarna för Lip System 27 finns både på deras hemsida men även på Säker vatten, då det är godkänt. Men jag rekommenderar dock att utgå från tillverkarens hemsida för den senaste dokumentationen.

Just i vårt fall med en sk väggnära brunn finns en speciell monteringsanvisning som man måste följa. Det handlar om att man inte ska få för många lager över brunnen och att uppviket ska vara väl förankrat i väggens tätskikt. Inga konstigheter dock och det är väl beskrivet i monteringsanvisningen!

Såhär såg det ut när vi började! Först primern!

Väggnära brunn med monterad primer och markerade linjer för tätskiktsmontering.
Skapa konto

Primad hörn i byggprojekt med väggnära brunn och väggens tätskikt synlig.
Skapa konto
Väggnära brunn med mätsticka och gul tätskiktsförstärkning vid montering enligt Lip System 27.
Skapa konto
Installationsbild av väggnära brunn med primer och tejpning enligt Lip System 27 anvisningar.
Skapa konto
Starten på ett väggnära brunnsinstallation med LIP Folie och primad betonggolv synlig.
Skapa konto
Vägg i förberedelsefas med applicerad primer och LIP tätskiktsfolie samt installerad väggnära brunn.
Skapa konto

• Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
En genomgående regel i systemet är att alltid använda minst 50mm överlapp. Det är även det som är markerat på vådernas sidor så man lätt ser hur mycket man ska ha. Som man ser i hörnerna i vår nisch överlappar de två hör bitarna varandra med mer än 50mm, så ingen ytterligare remsa behövdes.

Enligt anvisningarna ska man börja med hörnen, alltså dessa underst!

Kan tillägga att vi använde mer lim än vad som ses på bilderna!

• Gilla
Daggew
  • Laddar…
Sen rullade det på och till sist va hela rummet gult! Syns det vilken tillverkare det är?! :crysmile: Snacka om produktplacering...

Badrum under renovering med gula LIP isoleringsskivor på väggar och golv samt ett stativ med belysning.
Skapa konto

Nymålat gult rum med brunsmarchett intill en vägg, och ett avloppsrör sticker upp från golvet.
Skapa konto
Byggisolering med LIP-logotyp på vägg och åtskild brunsmarchett på betonggolv vid väggkant.
Skapa konto
Gult rum med en klämring monterad på väggen, omgiven av brunsmarchett som ligger an mot väggen.
Skapa konto
Mätning av toalettavlopp som sticker upp 50mm från golv med en laser och tumstock.
Skapa konto

En mycket viktig del är brunsmarchetten! Innan den ska klämringen monteras, sedan marchetten som EJ SKA GÅ UPP PÅ VÄGGEN! Den ska ligga dikt an väggen och inget annat. Punkt slut.

Andra saker är t ex toalettavloppet som ska sticka upp minst 40mm, i mitt fall 50mm. Bra bra (y)

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Nu går jag nästan händelserna i förväg men man ser här också att jag valde att sätta marchetter kring apparatdosorna till handduksvärmarna då dessa hamnar inom våtzon 1, eller snarare inom 1m utanför duschutrymmet. Hängslen & livrem..

Installationsvägg med apparatdosor och marchetter i ett badrumsprojekt, redo för handduksvärmare.
Skapa konto

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Här är lite bilder på golvlutningen efter att tätskiktet är klart, dvs för sent att ändra på något. :surprised::seenoevil:

Från brunn och uppåt

Vattenpass på gult tätskikt visar golvlutning i en byggkonstruktion.
Skapa konto

Höger/vänster om brun

Vattenpass som visar golvlutning nära en brunnskant med tätskikt under konstruktion.
Skapa konto
Vattenpass visar lutningen på ett gult tätskikt nära golvbrunnen i ett badrum under renovering.
Skapa konto

Längre upp på golvet utanför dusch

Golvyta med tätskikt och vattenpass som visar lutning nära brunnen i ett badrum under renovering.
Skapa konto

Jag är ganska lugn, man känner tydligt att golvet lutar när man står i duschutrymmet! :strong:

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar det roliga, bygga saker!! Nog för att det är kul att tapetsera, men jag är inte så förtjust i gult...

Till toaletten har jag beställt en Geberit Sigma Duofix WC-fixtur. Jag har haft den med i planeringen sen början och även om det inte va den billigaste på marknaden så känns den robust. Jag har också förberett vattenanslutningen på just den höjd som fanns i monteringsanvisningarna. Hör står den nu!

Installation av Geberit Sigma Duofix WC-fixtur i ett pågående badrumsbygge med synlig vattenanslutning och tätskikt.
Skapa konto

Geberit Duofix WC-fixtur installerad bakom gul vägg med vattenpass och installationsanvisningar synliga.
Skapa konto
Vattenpass mot en blå WC-fixtur i en byggmiljö med markerade mätningar på väggen.
Skapa konto

Installation av en Geberit Sigma Duofix WC-fixtur med synliga vattenanslutningar och monteringsskruvar.
Skapa konto

Den sitter verkligen som berget men inte undrar på då man fick med ett par riktiga monsterskruvar! Sen att jag satte kraftiga kortlingar bakom skadade ju inte :cool:

Här måste dock tätskiktet punkteras och då finns anvisningar hur man ska täta dessa, med silikon. Var noga med detta! Borra, täta & skruva!
Tub med tätningsmedel redo att användas på en genomföring i en vägg med gula markeringar för installation.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Thohar81 och 3 till
  • Laddar…
Bredvid fixturen skymtar man våra nya badrumsskåp som är monterade utanpå tätskiktet. Dessa kommer byggas in tillsammans med fixturen och skapa en hel vägg. Nu till detta

Renoveringsarbete i badrum med monterade badrumsskåp och fixture för infällning mot gul isolering.
Skapa konto

Ovanpå skåpen blir en gömma för transformatorerna till spottar mm. Ett tips från vår elektriker! (y)
Nyinstallerade badrumsskåp i trä med elektrisk kabel och gömma för transformatorer i övre delen av skåpet.
Skapa konto

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Då väggen är byggd utanpå tätskiktet är det olämpligt att bygga med organiska material som kan påverkas av fukt i högsta möjliga mån. Jag har därför valt plåtreglar och eps-skivor som är både snabbt och enkelt att montera. Väggen kommer byggas kring WC-fixturen som bl a ger stadga men även grundmåtten på väggen. Notera att inga hål görs neråt i plattan utan bara mot vägg/tak, som dessutom tätas med silicon (förutom i tak, det vore överkurs)

Stomme för väggbyggnation med metallreglar och gula eps-skivor runt en WC-fixtur, laserpass och silikonförpackning synliga.
Skapa konto

Ett rör av silikon appliceras på en plåtregel mot en gul isoleringsskiva vid montering av vägg.
Skapa konto

Och här står den nu, denna ståtliga vägg av plåt och skruv! Det låter tramsigt men den blev faktiskt riktigt stabil.... :strong:

Skelett av en nybyggd vägg med plåtreglar runt en WC-fixtur, utan synliga skador från fukt, under konstruktion.
Skapa konto

• Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.