22 364 läst ·
132 svar
22k läst
132 svar
dags att bygga altan!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Glad gubbe kör jag alltid också. Du kommer inte kunna böja dom så låt det bli som det blir.
Ett knivblad lr tumstock blir bra, ta inte för mycket bara för det blir inte snyggt.
Du märker hur torrt virket är när du skruvar men förmodligen är det torrt.
Lägg och skruva på för fullt
Ett knivblad lr tumstock blir bra, ta inte för mycket bara för det blir inte snyggt.
Du märker hur torrt virket är när du skruvar men förmodligen är det torrt.
Lägg och skruva på för fullt
jo det lutar åt morakniven som avstånd mellan trallen.holmberg87 skrev:
menar du att jag ska skruva fullt direkt?
tänkte använda snörslå efteråt och helskruva så det blir rakt
Produkter som diskuteras: "morakniven"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Eller skruva efter hand.. Menade såklart lägga trallen och skruva efteråt samt renkapa
Jag brukar mäta ut var femte trallbräda, som jag snörslår och fullskruvar, mäter du noga blir det spikrak. När du mäter ut, räkna någon millimeter till springa. Sedan snörslå nästa femte trallbräda osv.
Sedan lägger man i de fyra emellan och fördelar ut så ögat uppfattar springorna jämt och skruvar alla fyra direkt.
Med denna metod är det Minimal risk att altantrallen bildar en solfjäder... och att du behöver klya sista trallen så den håller 2 cm i ena ändan och 12 cm i andra
Sedan lägger man i de fyra emellan och fördelar ut så ögat uppfattar springorna jämt och skruvar alla fyra direkt.
Med denna metod är det Minimal risk att altantrallen bildar en solfjäder... och att du behöver klya sista trallen så den håller 2 cm i ena ändan och 12 cm i andra
jag har mätt varje meter och snörslagit. då kan jag mäta in så det blir någorlunda rakt.
jag har nu börjat lagt med 2-3mm springa beroende på hur bred trallen är, min utgångsplan var 3mm, dvs stämknivens tjocklek.
åsikterna varierar till alltifrån dikt an till 5mm.
mitt blötläggningstest visade att ena plankan vart 2mm bredare och den andra 1 mm bredare.
jag har nu börjat lagt med 2-3mm springa beroende på hur bred trallen är, min utgångsplan var 3mm, dvs stämknivens tjocklek.
åsikterna varierar till alltifrån dikt an till 5mm.
mitt blötläggningstest visade att ena plankan vart 2mm bredare och den andra 1 mm bredare.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Blir bra det! Jag har hellre tight än för stort mellanrum
hoppas det, frugan vill ha väldigt litet mellanrum, jag såpass att skräp kan ramla igenom, man vet lixom inte hur det ser ut till hösten.
hann lägga 1/7 av trallen igår... får fortsätta på onsdag tror jag.
hann lägga 1/7 av trallen igår... får fortsätta på onsdag tror jag.
Husägare
· Jönköping
· 5 866 inlägg
Hur fäste du reglarna-tvärsöver-vad-det-nu-heter-på-snickarspråk, alltså dem som trallen ligger på sen? Skråspikat? Syns inte på bilderna vad jag kan se?
skråskruvade 2 kruvar vid varje "upplag" dvs 1 i varje del av bärlinan
det är inte gjort på bilderna som syns ovan, därför syns det inte
det är inte gjort på bilderna som syns ovan, därför syns det inte
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Satte du nå kortlingar eller tror du det blir stadigt utan?
kortlingar i yttersta facken så frisen har något att ligga på annars inget.
det blir "stabilt som fan" ändå
överdimensionerade bärlinor och 2"6 på cc510 som bjälklag
det blir "stabilt som fan" ändå
överdimensionerade bärlinor och 2"6 på cc510 som bjälklag
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag fick lite svaj i min altan pga höjden och inga kortlingar. Styvar upp med lite tvärstag undertill i sommar. Men de är bara i sidled den kan kännas av lite annars är den riktigt stumm. 45x170 bärlina och bjälklag så det blir 2 lager
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Den längst till höger röstar jag på!