U
FreQa FreQa skrev:
Min första rotationslaser, den gör sitt jobb väldigt bra!
[bild]
Den tillsammans med häfthammare och sågblad för cellplast blev dagens köp
[bild]
Vill inte göra dig besviken, men det där är ingen rotationslaser. En linje/korslaser
 
  • Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
Isåfall får man sätta den på skruvdragaren 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 13 till
  • Laddar…

har svenska hornbach samma utbud av verktyg som dom tyska butikerna?

eller på övriga svenska butiker var ett tag sen jag var på ett svenskt byggvaruhus
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
[media]
har svenska hornbach samma utbud av verktyg som dom tyska butikerna?

eller på övriga svenska butiker var ett tag sen jag var på ett svenskt byggvaruhus
Jag har aldrig besökt tyska hornbach men sneglat lite på deras hemsida, men uppfattning är att tyska hornbach har större sortiment och absolut inte samma sortiment.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vill inte göra dig besviken, men det där är ingen rotationslaser. En linje/korslaser
Om den ger lasermarkering 360 grader runt då?
 
U
FreQa FreQa skrev:
Om den ger lasermarkering 360 grader runt då?
En rotationslaser har en punktlaser som roterar och skapar ett plan. Inte tanken att lasern ska synas med blotta ögat.
En 360 linjelaser har massa speglar/prismor för att reflektera en synlig laser kontinuerligt i ett plan.

Rent krasst är det lika syfte men att rotationslaser är noggrannare och över (mycket) längre sträckor. Numera har rotationslaser också kul finnesser där man kan ställa lutning mm rätt nogrannt om man anlägger mark etc.

Sen är kostnaden en faktor, min Topcon kostade väll närmare 20k för 10 år sedan, utan tillbehör.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
En rotationslaser har en punktlaser som roterar och skapar ett plan. Inte tanken att lasern ska synas med blotta ögat.
En 360 linjelaser har massa speglar/prismor för att reflektera en synlig laser kontinuerligt i ett plan.

Rent krasst är det lika syfte men att rotationslaser är noggrannare och över (mycket) längre sträckor. Numera har rotationslaser också kul finnesser där man kan ställa lutning mm rätt nogrannt om man anlägger mark etc.

Sen är kostnaden en faktor, min Topcon kostade väll närmare 20k för 10 år sedan, utan tillbehör.
Jaja, petitesser viktigpetter! 😉jag får låtsas jag har en! Hur eller hur gör den jobbet lättare.
 
  • Haha
  • Gilla
Silkesnusa och 3 till
  • Laddar…
PXL_20260417_123651104.MP.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite aluställning.
3x3 plus torn och stegluckor för att klara en fasad upp till nock på huset. Lite tvätt och fönstermålning i sommar och sedan ett partiellt fasadbyte nästa sommar.
Och byggställning är faktiskt mer behöver än villhöver!
 
  • Gilla
cope och 12 till
  • Laddar…
En spänningstestare, istället för att mäta med multimetern. Läste här på forumet att Biltemas dyrare ska vara rätt schysst.

Och ett par hörselkåpor som var på rea på Jula. Värt att prova för oss som inte har råd med WS Alert 😁
 
  • PXL_20260418_143539755.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
N naikon skrev:
En spänningstestare, istället för att mäta med multimetern. Läste här på forumet att Biltemas dyrare ska vara rätt schysst.

Och ett par hörselkåpor som var på rea på Jula. Värt att prova för oss som inte har råd med WS Alert 😁
Biltemas är ett bra budgetval. Är nöjd med min. Men lånar ibland ut till mina barn och för det har jag också en Fluke T130 som är idiotsäker eftersom den saknar resistansmätning. Till detta hittade jag på rea en Wiha 45217 som mäter korrekt ner till 0.5V. De flesta andra brukar gå ner till ca 12V. Bra att ha när man åker till stugan 36 mil bort. Så man kan använda den på bilen också vid resor.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Dagens souvenirer blev några japanska godsaker; tabless batteri och verktygssäkring i variant med autostop på utdraget (typ som en rullgardin) 😊
IMG_6426.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Qjanto och 2 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
En spänningstestare, istället för att mäta med multimetern. Läste här på forumet att Biltemas dyrare ska vara rätt schysst.

Och ett par hörselkåpor som var på rea på Jula. Värt att prova för oss som inte har råd med WS Alert 😁
Tack för tipset om 3M hörselkåpan. Jag har föregångaren som inte sitter så bekvämt på öronen för mig. Så köpte den nya varianten på Julas rea. Den nya passar riktigt bekvämt och har mycket bättre ljud
 
  • Älska
naikon
  • Laddar…
Skruvat levererade en sats helicoils.
IMG_20260421_191637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Från tipstråden
 
  • PXL_20260422_164720792.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 10 till
  • Laddar…
Woho! IMG20260423181538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.