Slog i ett svagt ögonblick till på Parkside’s stativ för vinkelslip; tänker att det kanske är bättre än att kapa profiler på frihand…
Har inte använt stativet än men redan instruktionerna visar vissa kvalitetsproblem:

IMG_3774.jpeg

Vi får väl se om resten av tjocka släkten och fler vitvaror kommer att behövas? 😂
//Ronnie

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
nino och 31 till
  • Laddar…
Blev några loppisfynd idag, ett gäng skruvtvingar, ett stämgärn, en passare och ett gäng spiralborr, 80kr för rubbet. Var främst ute efter passaren och skruvtvingarna, kan man ha för många?
PXL_20260502_140941493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Dilato och 12 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Var främst ute efter passaren och skruvtvingarna, kan man ha för många?
[bild]
Passare — har fem och använder oftast bara en åt gången så kanske…
Tvingar — om de inte är skeva och vinda och pressar ämnen i olika riktningar: nope! 👍

//Ronnie

Klickade hem ett bättre multiverktyg än biltemas som jag äntligen lyckats ha sönder (piggarna som låser sågbladet gick av en efter en tills det inte fanns något kvar.

Blev en dewalt DWE315. Aldrig gillat multiverltyg förrän nu, vilken frälsning jämfört med Biltemas! Snabbfästet är sjukt bra.

IMG20260503091844.jpg
Skapa konto

• Gilla
Fluxor och 5 till
  • Laddar…
Loppisdag idag igen, dåligt utbud med tivingar denna gången, hittades endast en Bahco C tring, däremot några hyvlar, en Stanley, en Hellstedt samt en oarkerad spånhyvel. De två sista behöver minst sagt lite kärlek. Stanleyn var nog knappt använd, och någon stackare har försökt använda den med bladet monterat på fel håll... Spiralborr och passare slank med också (tydligen behövdes det fler :D)
Fann även en bok för ovanlighetens skull Bygg från 1961, band 2 så materiallära och konstruktionsteknink. Helt underbar att bara slå upp slumpad sida och läsa!
PXL_20260503_123628678.jpg
Skapa konto
PXL_20260503_123502869.jpg
Skapa konto

75kr för rubbet... Tyvärr inte fler loppsiar inplanerade i närtid, får kanske spendera tiden på att ta hand om fynden istället.

• Gilla
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
Två arbetsbockar. Har länge suktat efter något rejält. Dessa skall klara nästan 0,6 ton styck. Det duger!

• PXL_20260505_174403568.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 15 till
  • Laddar…
Sista chansen, Biltema ska sluta med sina grymt bra långa PH2 bits, så jag köpte 40 st, bör räcka livet ut.
IMG_20260506_110014.jpg
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Sista chansen, Biltema ska sluta med sina grymt bra långa PH2 bits, så jag köpte 40 st, bör räcka livet ut.
[bild]
Det är för att bitsen på 110 mm inte tillverkas längre.

• Haha
  • Gilla
Roger Ravnestam och 6 till
  • Laddar…
Q
Isakare Isakare skrev:
[bild]
Was ist der Preis?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett lyftblock och en äldre Recordhyvel blev helgens loppisköp.

• IMG_20260506_185034_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Köpte två hyvelkuttrar på Tradera för några månader sen men inte fått tummen ur att hämta dem hos en kompis som förvarat dem åt mig så länge..
Så idag hämtades de, hade tänkt använda dem som svarvmaterial..men sjukt stora..
IMG20260509191924.jpg
Skapa konto
IMG20260509191938.jpg
Skapa konto
IMG20260509191938.jpg
Skapa konto
IMG20260509191943.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Köpte två hyvelkuttrar på Tradera för några månader sen men inte fått tummen ur att hämta dem hos en kompis som förvarat dem åt mig så länge..
Så idag hämtades de, hade tänkt använda dem som svarvmaterial..men sjukt stora..
[bild][bild][bild][bild]
Bra att ha 👌🏻👏🏻

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
[bild][bild][bild][bild]
Hej
Nu vet jag vem som köpte kuttrarna !
Du gjorde det i rätt ordning och handlade direkt jag frågade säljaren om några mått så gratulerar. ( du köpte dom under tiden säljaren och jag diskuterade)
Det är tersakuttrar med vändskär vore synd om du skrotar dessa.
Mvh
Jonas

• Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Slog i ett svagt ögonblick till på Parkside’s stativ för vinkelslip; tänker att det kanske är bättre än att kapa profiler på frihand…
Har inte använt stativet än men redan instruktionerna visar vissa kvalitetsproblem:

[bild]

Vi får väl se om resten av tjocka släkten och fler vitvaror kommer att behövas? 😂
//Ronnie
Som tidigare översättare av teknisk dokumentation ser jag direkt vad som menas, och konstaterar att maskinöversättningarna har en bit kvar.

Det roliga är att båda felen beror på att tekniska termer inte har översatts, utan övertagits direkt. Mamma är naturligtvis mutter, där vi på svenska övertagit det tyska ordet, medan tvättmaskin är bricka, som kommer av att tyskarna har övertagit och använder det engelska ordet washer.

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Blev lite verktyg även idag och gav en hundring för allt, grejorna på bilden är väl en tredjedel. De mesta var oanvänt.

• IMG_20260510_094024534~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.