N naikon skrev:
Från tipstråden
Jag är lovade leverans av min imorgon 😊
Ska bli spännande
 
ullberg
Efter att i många år ha kört med ett manuellt jordsåll / galler man fäster i skottkärran har jag nu tagit steget jag länge tänkt man borde. Har ett par kubik att sålla så kändes lika bra att göra investeringen
IMG_0283.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I bakgrunden står förra månadens verktygsinköp, mitt primära verktyg för att flytta arslen

/U
 
  • Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
Jag såg först på telefonen utan att ha glasögonen på mig och tänkte att det var väldigt ambitiöst med en egen julgransinpackare. Fast det hade nog bräckt grannarna i tävlingen om mest prylar. Sållen kommer i och för sig inte långt efter.
 
  • Haha
  • Gilla
DanielSt81 och 7 till
  • Laddar…
K
ullberg ullberg skrev:
Efter att i många år ha kört med ett manuellt jordsåll / galler man fäster i skottkärran har jag nu tagit steget jag länge tänkt man borde. Har ett par kubik att sålla så kändes lika bra att göra investeringen
[bild]
I bakgrunden står förra månadens verktygsinköp, mitt primära verktyg för att flytta arslen

/U
Haft den sållen, funkar faktiskt riktigt bra. En skottkärra under och en vid utkastaren för stenar och kvistar etc. så går det smidigt. Betydligt enklare att sålla jorden på plats sen kärra den sållade dit den ska än att tänka sig att sålla där det ska och kärra dit osållade jorden. Se till att montera skyddet på sidan bara, annars stänker det lite överallt

Sålde den för i princip samma peng när jag var klar då Bauhaus hade höjt priset med 33% 😅
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Efter att i många år ha kört med ett manuellt jordsåll / galler man fäster i skottkärran har jag nu tagit steget jag länge tänkt man borde. Har ett par kubik att sålla så kändes lika bra att göra investeringen

I bakgrunden står förra månadens verktygsinköp, mitt primära verktyg för att flytta arslen

/U
Jag har kvar min och slitit hårt på den. Inga skador än förutom byte av motorlager rätt tidigt. Orkade inte bemöda mig med garantibyte då det hade slutat i att de hade gjort ett återköp utan ersättare.
Ett tips är att fixa en tunn gummiduk på ena sidan av trumman så slipper man att sållat material sprätter iväg utanför bingen under. Ett stänkskydd alltså.
 
  • Gilla
MathiasFr och 2 till
  • Laddar…
Nu är säsongen för loppisar igång och med den möjligheten till verktygsfynd.
Fanns mängder med verktyg till låga priser men jag har det mesta och nöjde mig med en tolvtums skiftnyckel för trettio kronor.
 
  • IMG_20260428_072858_MFNR~2.jpg
  • Gilla
  • Wow
mate67 och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja Facom gör ju riktigt bra verktyg av diverse slag, hur deras skiftnycklar står sig har jag ingen aning om.
Jag antar att Bacho har gått ner sig även i detta segment, som alla deras andra verktyg, så det börjar vara dags att omvärdera vilka fabrikat som gäller ifall man vill ha en jättebra skiftnyckel.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Någon kanske känner igen sig 🙂

 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja Facom gör ju riktigt bra verktyg av diverse slag, hur deras skiftnycklar står sig har jag ingen aning om.
Jag antar att Bacho har gått ner sig även i detta segment, som alla deras andra verktyg, så det börjar vara dags att omvärdera vilka fabrikat som gäller ifall man vill ha en jättebra skiftnyckel.
Bahco gör fortfarande i vissa segment mycket bra verktyg. Ingen kommer i närheten av deras skiftnycklar. Vad gäller avbitare normala eller VDE isolerade så föredrar jag mina Bahco över mina Knipex (jag har flera av båda). Bahcos 3 tons domkraft klarar massor. Polygripen 8231 är en favorit liksom filar och sågblad
 
Mikael_L
Dagen Bacho VDE-isolerade mejslar är fullständigt skit!!!

Mycket dåligt stål i dem nuförtiden, och billig produktion där man bara stansar till spetsen på flata mejslar, inte slipar fram den ur smitt stål.

Det enda som är bra är handtagen, deras utforming och tydliga märkning (fortfarande, men det har kommit en lågprisserie, kinamejslar med Bacho-logga som är 100% skit)

Min dröm är Wiha eller Wera stål och utformning av klingan, men med Bachos handtag.

Det var rätt länge sedan det upptäcktes att deras mejslar försämrades, fick klenare med stål i sig osv.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bahco-belzer-eller-sandvik-belzer.227655/
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
När man såg att Flex nu gör sina vispar med tjusig röd pulverlack, så var det ju givet att uppgradera till stora modellen med 1600 W, två växlar och 160 mm visp.
20260428_185034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det låg ett nytt multiverktyg i samma paket också.

20260428_184827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. Har nu en MXE 1200 med 3 olika vispar till salu, om någon är sugen.
 
  • Gilla
Qjanto och 7 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Bahco gör fortfarande i vissa segment mycket bra verktyg.
Inte att förglömma deras trädgårdsverktyg för proffs. Lite dyra, men outslitliga och reservdelar till 30-40 år gamla modeller.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inte att förglömma deras trädgårdsverktyg för proffs. Lite dyra, men outslitliga och reservdelar till 30-40 år gamla modeller.
Köpte en ergo-sekatör för några år sedan. Väldigt nöjd med den men först efter att ha slipat bort fasen på mothållet som gjorde att saker ville kila fast sig mellan skär och mothåll istället för att klippas av.
 
Ville ha något smidigare än min gröna Bosch som börjat borra ovalt, kanske kompletterar med slagskruvare senare.
 
  • image-6832683324486313922.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Qjanto och 2 till
  • Laddar…
Såja, har jag pulat ihop Veritas version av @Ola C ´s dominojigg! Nu är det bara att konfrontera demonerna, i detta fall en uppsättning frösåll som jag lovat frugan och som gärna får bli snygga men ligger precis på gränsen för hur klen ram man kan bygga m Domino.
domino.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ola C och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.