Funderar starkt på en sån men tror den är för klen för blöta eklöv? Kan jag skicka en påse till dig så du kan testa? 😂

• Älska
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Funderar starkt på en sån men tror den är för klen för blöta eklöv? Kan jag skicka en påse till dig så du kan testa? 😂
Om du beställer en blås till mig så kan jag testa. 😬

• Haha
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Lyfter man bort sågen från stativet så går stativet bra att bära på axeln om man vänder den mjukt rundade ovansidan neråt mot axeln.

Edit: Mitt stativ från DeWalt har även ett handtag på undersidan som är användbart för att bära stativet.
Fast hjulen gör det enklare att flytta med sågen monterad, specielkt de
stigen stigen skrev:
Bra start! 👍
4/11 = 7 kvar!

[bild]
Knivarna upplever jag som mjukare än t ex moras så hur håller stämjärnen eggen?

Knivarna är inte dåliga och som hantverkskniv är de mitt förstaval men då är inte en täljegg som håller länge första prio.

Z z_bumbi skrev:
Knivarna upplever jag som mjukare än t ex moras så hur håller stämjärnen eggen?

Knivarna är inte dåliga och som hantverkskniv är de mitt förstaval men då är inte en täljegg som håller länge första prio.
De håller helt ok, bra kompromiss mellan hårdhet och seghet.

Hej @z_bumbi!

Jag tycker dom håller skärpan bra.
Kanske lite stora om man jämför med förlagan Bahco Ergo 8032.

En hand visar en skölp, verktyg i bakgrunden, på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Möjligheten att använda järnen vågrätt mot ytan avgjorde mitt val.
Ergo 8032 järn är ganska sällsynta och kostar därefter när dom någon gång dyker upp på begagnadmarknaden.
Mina Hultafors HDC järn kostade som 4-5 begagnade Ergo 8032.
Dag

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @z_bumbi!

Jag tycker dom håller skärpan bra.
Kanske lite stora om man jämför med förlagan Bahco Ergo 8032.

[bild]

Möjligheten att använda järnen vågrätt mot ytan avgjorde mitt val.
Det är är verkligen en killer feature 👌🏻Med undantag av Ergo så brukar sådana stämjärn vara smäckrare och inte lämpa sig att slå på med hammare. Dessa är dock väldigt robusta, inga problem alls att använda som lockbetel.
Och att de kommer med fodral, ungefär som en knivslida, så de går att hänga på byxan. Tycker det är mycket smidigare än vanliga stämjärn när en är på språng.
Av mig får de fem stjärnor ⭐️

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Om man gjuter mycket aluminium så når man tillslut insikten att packa sand är tråkigt.😅

Att packa 50kg åt gången är jäkligt tråkigt..

Beställde precis en D3 och ett balansblock.
Ska bli spännande att prova 🙂 Tryckluftsdriven slipmaskin med svart och grön handtag, metallkropp och munstycke för sliparbete.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Om man gjuter mycket aluminium så når man tillslut insikten att packa sand är tråkigt.😅

Att packa 50kg åt gången är jäkligt tråkigt..

Beställde precis en D3 och ett balansblock.
Ska bli spännande att prova 🙂[bild]
Vad är det för delar du gjuter?

Mest delar till mitt kompressorkitt jag säljer.
Men även en del prototyper.
En hand i en prickig handske håller en metallkomponent framför en svarv i en verkstadsmiljö.
Skapa konto
Metalldelar på en arbetsbänk, liknande en del till en mekanisk anordning eller maskin. Finns fyra vertikala komponenter kopplade till en bas.
Skapa konto
Tre metallkomponenter placerade på ett bord, inklusive ett rullager och två metallfästen.
Skapa konto
Metalldel från motor på grön bordstablett, dekorerad med bladmotiv.
Skapa konto
Motorutrymme i en röd bil med synlig supercharger, blå slang och kylvätskebehållare.
Skapa konto
Motorinstallation på arbetsbänk med verktyg och material runtomkring.
Skapa konto
En silverfärgad kompressor eller turboladdare ligger på en arbetsbänk i en verkstad med verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto
Metalldel placerad på ett arbetsbord med ett verktyg och en skruvmejsel i närheten, omgivet av trä och verktygslådor.
Skapa konto
Silverfärgad mekanisk del, troligen en turboladdare eller kompressor, på en verkstadsbänk med verktyg och träblock i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Uffe A och 34 till
  • Laddar…
C
Jarlingar Jarlingar skrev:
Mest delar till mitt kompressorkitt jag säljer.
Riktigt imponerande! Följer Windy hill foundry lite sporadiskt, då inser man ju j-vla svårt det är att lyckas med sandgjutning.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Ja det krävs en del klurigheter för att få till en lyckad gjutning.
Det större utblåset till kompressorn är nästan 40cm långt och med en godstjocklek av 3-4mm.
Tro mig... Det är inte en enkel del att gjuta.. 😅

Tänker man till före så brukar det gå bra iaf👍

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tackar @Algol för tipset, var i krokarna av ett jula idag och passade på att knipa en liten kompressor:

[bild]
Köpte också en i förra veckan och testade den nyss. Tyst och hyfsat smidig. Men du har inte heller någon ring att dra i för att motionera säkerhetsventilen som det står i manualen?
Så här ser den ut den på Julas hemsida,
Närbild på en Stanley Fatmax luftkompressor med två manometrar och en gul tryckratt, samt en tryckventil.
Skapa konto

K Kane skrev:
Köpte också en i förra veckan och testade den nyss. Tyst och hyfsat smidig. Men du har inte heller någon ring att dra i för att motionera säkerhetsventilen som det står i manualen?
[bild]
Tydligen inte 🤷

K Kane skrev:
[bild]
Jag har köpt 4 st mellan 2022-2025 och ingen har haft någon ring på säkerhetsventilen.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Skulle inte köpa en hyvel med spiralkutter just nu, skulle köra på med min emco rex b20 som tjänat mig otroligt väl.
Men sen sitter den där, flinar på mig från en finsk köp-och-sälj sajt. Och det står att den finns på Åland. Och priset är en tredjedel av nypriset. Och jag kan berätta att utbudet av dylika maskiner på våran ö är så nära 0 man kan komma. Så jag for och tittade idag på lunchen. Och nu står den i snickeriet 🤔

Fick även med över 100 oanvända inserts, bara det är värt en halv förmögenhet!

Ett tips i all välmening för framtiden: man far ALDRIG och bara kollar på maskiner och hundvalpar. ALDRIG.

• Hyvelmaskin av märket Nova i ett snickeri, omgiven av träplankor och dammsugarslangar.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
sinuslinus och 40 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.