Q
Beställde även en Wera 17 krafthylsa auto. Den är längre, tyngre och har mer gods runt greppytan. Det blir intressant att se vilken som kommer att hålla längre. Får försöka använda de lika mycket.

• Blå Wera 17 krafthylsa placerad på en våg, vikt 159,3 gram, visar hylsans längd och tjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wera 17 krafthylsa står på en digital våg som visar en vikt på 230,6 gram.
    Skapa konto
  • Färgglada krafthylsor, inklusive en svart Wera 17 krafthylsa, står i ett rött hylsställ.
    Skapa konto
  • Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
C
Q Qjanto skrev:
Det blir intressant att se vilken som kommer att hålla längre. Får försöka använda de lika mycket.
Ja, spännande. @FredrikR körde ju sönder en i härom månaden.

• Gilla
Qjanto och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara jäkligt trångt på vissa fälgar. Tycker man måste armera sig med en tunnväggig också.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Q
C cpalm skrev:
Ja, spännande. @FredrikR körde ju sönder en i härom månaden.
Har sett rätt många ömdömen på amazon.se där folk har spräckt hjulkrafthylsan efter ett par användningar, oavsett märke. Frågan är om det ät ens värt att köpa dyra krafthylsor för hjul med lite frikopplat skydsplast runt, när man uppenbarligen minskar utrymme för godset och äventyrar hållfastheten.
Kanske bättre att tejpa vanlig hylsa med lite tjockare eltejp och veta att det finns risk att den spräcks, men då till 1/10 del av priset. Alternativt tejpa vanlig krafthylsa om den får plats.
Wera har mer gods runt men använder kanske sämre stål? Millwaukee är känt för att tåla tuffa tag, frågan är hur det blir med krafthylsan när den om ett månader utsätts för Makita dtw700 (700Nm). Den har dock 4 moment inställnigar.

Denna var ju sjukt mysig. Har mycket installationer i betongkrypgrunden och tegelvägg framöver, det mesta 8 mm. Denna blir toppen. Övervägde 26:an men de stora hålen tar jag med nätdrivna sds-maxen. Blir nog ett nyare mer slimmat batteri också. En person håller i en blå och svart sladdlös borrmaskin av märket Bosch Professional med ett metallborr, i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Q
F Fluxor skrev:
Det kan vara jäkligt trångt på vissa fälgar. Tycker man måste armera sig med en tunnväggig också.
Intressant. Kan @FredrikRS Wera blivit liite snedställd, låst sig mot fälgen och gått av? Weras 17 har betydligt större diameter än Milwaukees 17.

Q Qjanto skrev:
Intressant. Kan @FredrikRS Wera blivit liite snedställd, låst sig mot fälgen och gått av? Weras 17 har betydligt större diameter än Milwaukees 17.
Nej, den knäcktes när jag skulle lossa första låsskruven som alltid dragits för hand med uppskjutet teleskopskaft, med tanke på att den ska gå att lossa utan varesig förstöra låshylsan eller låsskruven.

Inte lyckats med detta på 20år och noname hylsor.
Har fumlat en gång för 15år sedan och rensat mönstret på en Volvo låsskruv. 🫣

Fick ny 19mm hylsa från Amazon utan knussel, och den nya verkar hålla bättre. 👍

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tackar @Algol för tipset, var i krokarna av ett jula idag och passade på att knipa en liten kompressor:

[bild]
Är den tyst?

K Kane skrev:
Är den tyst?
Man kan stå på varsin sida av kompressorn och föra ett lågmält samtal utan att behöva höja rösten eller missa ett ord.

Om man är två personer alltså. Annars blir det bara konstigt.

• Haha
  • Gilla
dilemma och 12 till
  • Laddar…
C
Q Qjanto skrev:
Frågan är om det ät ens värt att köpa dyra krafthylsor för hjul med lite frikopplat skydsplast runt, när man uppenbarligen minskar utrymme för godset och äventyrar hållfastheten.
Jag har en uppsättning av märke Bond Tools som jag haft i säkert 15 år. Man blir lite imponerad att de håller då det inte är mycket gods, men helt klart är att de inte nödvändigtvis går sönder direkt.
Hålen är ofta för små för vanliga krafthylsor, ens utan tejp.

• Gilla
Qjanto
  • Laddar…
Purre
Q Qjanto skrev:
Har sett rätt många ömdömen på amazon.se där folk har spräckt hjulkrafthylsan efter ett par användningar, oavsett märke. Frågan är om det ät ens värt att köpa dyra krafthylsor för hjul med lite frikopplat skydsplast runt, när man uppenbarligen minskar utrymme för godset och äventyrar hållfastheten.
Kanske bättre att tejpa vanlig hylsa med lite tjockare eltejp och veta att det finns risk att den spräcks, men då till 1/10 del av priset. Alternativt tejpa vanlig krafthylsa om den får plats.
Wera har mer gods runt men använder kanske sämre stål? Millwaukee är känt för att tåla tuffa tag, frågan är hur det blir med krafthylsan när den om ett månader utsätts för Makita dtw700 (700Nm). Den har dock 4 moment inställnigar.
Kamasa Tools säger att deras ska klara 700Nm. Hittar ingen siffra hos Wera eller Milwaukee.

https://www.kamasatools.com/sv/produkter/hylsverktyg/hylsverktyg-12/krafthylsor-med-skydd-mm/

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Kamasa Tools säger att deras ska klara 700Nm. Hittar ingen siffra hos Wera eller Milwaukee.

[länk]
Alla dessa hylsor med plast på utsidan ser ut att vara stöpta i väldigt samma form, en slump eller en tillverkare åt flera?

• Gilla
Qjanto
  • Laddar…
RoTe
Vem drar fina fälgar med maskin ändå? Enda gången jag köpt nya fälgar var typ 2005 när jag köpte 19" fälgar till min Volvo S70. Då drog jag för hand kan jag säga. Resterande bilar och fälgar har redan varit repiga så skit samma...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C
RoTe RoTe skrev:
Vem drar fina fälgar med maskin ändå?
Verkstan gör det definitivt 😡
Men dessa hylsor fyller sin funktion även om man drar för hand. Vilket jag förstod det som att det var precis vad @FredrikR gjorde när hylsan gick sönder(?)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
RoTe
C cpalm skrev:
Verkstan gör det definitivt 😡
Men dessa hylsor fyller sin funktion även om man drar för hand. Vilket jag förstod det som att det var precis vad @FredrikR gjorde när hylsan gick sönder(?)
Man åker ju inte till en "livetshårdaskola" däckverkstad med fina fälgar...

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.