3 945 453 läst ·
18 619 svar
3945k läst
18,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Skaffa ett äkta Mitutoyo och använd rätt batteri (silveroxid) så lär du inte stå med ett dött skjutmått särskilt ofta. Däremot äter kopiorna ofta en hel del energi, och skulle man få för sig att använda vanliga alkaliska batterier så är det lika bra att köpa många...
Själv skulle jag välja 501B om jag valde mellan dem (och till samma pris).pjgb skrev:
Med B så missar man området med 100V (som för mig känns väldigt onödigt och oanvändbart) men istället får man en funktion för kontiuitetstest. Och det är ju lite mer användbart ...
När jag meggar så brukar jag rätt ofta skjuta ett testskott med 250V för att se att det verkar vara OK, för redan nu kan man avslöja egna ev misstag i inkopplingen, och 250V ska inte ha en chans att paja något i elsytemet, hur man än har råkat koppla.
Mäter 250V bra så går jag sen på med den riktiga testspänningen 500V.
Håller med.Jarlingar skrev:
20-dels mm kan jag tycka kan vara stolpe in med ett väldigt bra skjutmått, det finns ju förstås en del som har 4 cm nonieskala, så de anser väl att 40-dels mm ska vara OK, men jag börjar tycka att då borde allt möjligt annat börja påverka för mycket för att det ska bli något trovärdigt resultat.
Ja, kontinuitetstestet tyckte jag var en bra funktion, det gör att man kan prova slingan man testar för absolut kortis innan man laddar på spänning. Körde först kontinuitetstest och sedan 250/500/1000V test.Mikael_L skrev:
Själv skulle jag välja 501B om jag valde mellan dem (och till samma pris).
Med B så missar man området med 100V (som för mig känns väldigt onödigt och oanvändbart) men istället får man en funktion för kontiuitetstest. Och det är ju lite mer användbart ...
När jag meggar så brukar jag rätt ofta skjuta ett testskott med 250V för att se att det verkar vara OK, för redan nu kan man avslöja egna ev misstag i inkopplingen, och 250V ska inte ha en chans att paja något i elsytemet, hur man än har råkat koppla.
Mäter 250V bra så går jag sen på med den riktiga testspänningen 500V.
Hittade en felaktig koppling på kontinuitetstestet så det var ju en riktigt bra grej att ha i arsenalen, istället för att mäta med multimeter först.
10/10 i betyg, funkar fint.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
Bra digitala skjutmått brukar ha en mättolerans på +/-0.02mm och det är väl ändå bra nog för dom allra flesta situationer men pratar du om enskilda hundradelar så kan du ta bort ordet åsikten för det är fakta, då får man helt enkelt välja andra verktyg 😉Jarlingar skrev:
Normalt så duger halvmillimeter i snickeriet. Mest för att materialet i sig rör sig mer.
Har en anekdot i ämnet (förstahand).
Fick en ritning från en firma som säljer häftapparater till tidningstryckerier.
Två, rätt stora, 50mm MDF bitar med urtag och en massa hål i olika storlekar. Toleransen var angiven till 1/1000 dels mm. Löjligt men tog det som en utmaning. Hittade på diverse metoder för att komma så nära som möjligt. Slutade med att putsa in vissa hål som blivit sådär (tiondelar fel).
Fick veta att plattorna ersatte gavlarna i häftmaskinen när det åkte för att visa upp dem på mässor. Var tydligen väsentligt dyrare att flyga med massivt stål.
Miraklet var att måtten blev så bra att maskinen gick att köra men mina mockupps.
Då fick jag frågan om jag kört jobbet i CNC då de var väldigt imponerade. Det är alltid roligt att få säga att skall det bli perfekt och se maskingjort ut så är det enklare att göra grejerna för hand…
Mvh Findus
PS. Har ett skjutmått numera. Samma märke som ovan utan batteri. Funkar alltid och duger gott för det jag gör. DS
Har en anekdot i ämnet (förstahand).
Fick en ritning från en firma som säljer häftapparater till tidningstryckerier.
Två, rätt stora, 50mm MDF bitar med urtag och en massa hål i olika storlekar. Toleransen var angiven till 1/1000 dels mm. Löjligt men tog det som en utmaning. Hittade på diverse metoder för att komma så nära som möjligt. Slutade med att putsa in vissa hål som blivit sådär (tiondelar fel).
Fick veta att plattorna ersatte gavlarna i häftmaskinen när det åkte för att visa upp dem på mässor. Var tydligen väsentligt dyrare att flyga med massivt stål.
Miraklet var att måtten blev så bra att maskinen gick att köra men mina mockupps.
Då fick jag frågan om jag kört jobbet i CNC då de var väldigt imponerade. Det är alltid roligt att få säga att skall det bli perfekt och se maskingjort ut så är det enklare att göra grejerna för hand…
Mvh Findus
PS. Har ett skjutmått numera. Samma märke som ovan utan batteri. Funkar alltid och duger gott för det jag gör. DS
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Eftersom mätytan inte är axiell med mätskalan (likt en mikrometer) skulle jag säga att bara några få tillverkare av skjutmått kan garantera en mätnogrannhet på 0.02mm
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Ja men att ”digitala skjutmått brukar ha” när det typ bara är rolls royce fabrikaten som uppnår det. Kan jag tycka är lite fel.Rickard. skrev:
Dessutom är dessa värden framtaget i testmiljö där man varje gång har samma anläggningskraft, vilket inte händer i verklighet. Mikrometer däremot har en friktionsskruv för att säkerställa liknande kraft varje gång.
Majoriteten lägger inte över 1000kr på ett skjutmått privat. Och de som behöver mäta i sin yrkesroll skulle aldrig mäta med ett skjutmått om toleransen är mindre än +-0.05, om ens då.
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
Såg att du gjorde en ändring så jag tog bort mitt inlägg. Jag skrev "bra" men jag håller med om att min formulering inte var den mest tydliga, +/-0.02mm är kanske t o m så bra det bara blir även fast det går att få tag på strax under tusenlappen i alla fall.U Utsliten och utdömd skrev:
Köper man Julas ska man nog inte ens titta på hundradelarna "och mäter med en noggrannhet på ±0,2 mm." 😉
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Kampanj just nu på de enkla Mitutoyo digitala skjutmåtten. Det verkar ha avspeglats hos handlarna. (1100 + moms). Lite sugen blir man allt.
https://shop.mitutoyo.se/web/mituto...alogue/mitutoyoData/PR/500-181-30/index.xhtml
https://shop.mitutoyo.se/web/mituto...alogue/mitutoyoData/PR/500-181-30/index.xhtml
Fick 50kr rabattkod hos Jula när jag fyllde år, så det fick bli Hultafors stora snabbvinkel. Har den mindre och ändå känt behov av den större, så för 250kr fick det bli ett köp.
Trillade även in ett paket från Aliexpress idag, jigg för att markera streck samt självcentrerande borr. Återstår att se hur bra de fungerar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trillade även in ett paket från Aliexpress idag, jigg för att markera streck samt självcentrerande borr. Återstår att se hur bra de fungerar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

