3 819 223 läst ·
18 066 svar
3819k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
Inte helt ovanligt bland de som gick av på fredagen när jag jobbade inom industrin för 25 år sedan.Mikael_L skrev:
En händelse från nittiotalet kom upp i minnet, jag deltog i ett arbetsmarknadsprojekt och hade den fredagen blivit satt att guida runt kommunstyrelsens ordförande och visa upp verksamheten från sin bästa sida. Visade det mest intressanta och tänkte avsluta med att visa några av kontoren som låg avskilt men ångrade mig då det inte var något att visa upp. Det visade sig vara ett gott beslut, då jag efter avslutad rundvandring gick tillbaka dit så visade sig att kollegorna samlats där och att en av dem varit till Finland för att begrava sin mor och som traditionen bjuder lät han brännvinet gå laget runt. Belönades med ett dricksglas av den finska nationaldrycken så den eftermiddagen blev ostadigt och färden hem på cykel vingligare än vanligt. Slutade tidigare den dagen men fick nästa vecka höra att det spårat ur ganska rejält. Den sörjande sonen såg kommande veckor till att arbeta så han i möjligaste mån skulle undvika att träffa chefen.😆Ursviken skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Min farfar jobbade på stuveribolaget i hamnen, samma sak där, veckolöning fredag förmiddag, det skickades en löpare till systemet som fixade brännvin till alla.Mikael_L skrev:
Han var med och beslutade om månadslön, de fick tackbrev från fruarna, för nu kunde makarna inte supa upp lönen på fredagen.
Men detta är mer ämne för "saker vi glömt"-tråden.
Jag gjorde en kortis i byggsvängen tidigt 90-tal och det förekom även då, någon enstaka värmde upp med kvartingen inne på dass på morron osv. För att inte tala om dagen innan midsommar...efter tio på förmiddan drog man hem, rejält på gång. Några enstaka, i 60-årsåldern.Mikael_L skrev: