Q
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Äntligen!
[video]
Nästa investering är att byta hållare. Är det inte ett måste med åtminstone tre reserver...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Q
B Bomba skrev:
[bild]

Totalt onödigt men lite gött ändå
Används flytigt hemma och är det enda "verktyget" som frugan använder minst lika mycket, troligen mer 😂
 
  • Gilla
Bomba
  • Laddar…
Q Qjanto skrev:
Nästa investering är att byta hållare. Är det inte ett måste med åtminstone tre reserver...
25 stycken 5 mm hål i rostfritt är tillräckligt spännande för att bara göra en gång.. 😄
 
  • Gilla
Beretic och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Lite väl tidigt att på gå fredagsgroggen kanske..? 😂
Ny telefon, den är mindre att hålla i än förra och klumpiga tummar.
 
Ännu lite verktyg från Tuna Parks loppis. Kamasa är väl knappast ett statusmärke .men ändå trevliga verktyg. Dessa verkar sparsamt använda och sånär som på en spricka i plasthandtaget och att låskulan saknas i en av förlängningsdelarna i gott skick. I förhållande till de 130 kronor jag gav ett bra köp. Varannan söndag står mer än hundra säljare vid Tuna Park men en stor del av sortimentet är barnkläder och leksaker.
 
  • Verktygssats från Kamasa Tools med spärrskaft och hylsor, sett öppnad på en brun yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Putte G... och 7 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
… Kamasa är väl knappast ett statusmärke .men ändå trevliga verktyg. …
Kamasa, nä. Nu har du ju fyndat Kamasa Tools vilket är ett helt annat fabrikat och är i högsta klassen. Svenskt varumärke och ägs av KGK sedan 70-talet.

Edit: Kamasa är alltså efternamnet på den polske verktygsmakaren som invandrade till Sverige och startade företaget. Att det står ”Kamasa Tools” och ”Made in Japan” har egentligen inget med varandra att göra. Det bara låter japanskt
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Intet och 6 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ännu lite verktyg från Tuna Parks loppis. Kamasa är väl knappast ett statusmärke .men ändå trevliga verktyg. Dessa verkar sparsamt använda och sånär som på en spricka i plasthandtaget och att låskulan saknas i en av förlängningsdelarna i gott skick. I förhållande till de 130 kronor jag gav ett bra köp. Varannan söndag står mer än hundra säljare vid Tuna Park men en stor del av sortimentet är barnkläder och leksaker.
Att fynda verktyg på loppis kräver en god portion tur och ibland har man den. I fjol fixade jag till några fönster då jag klantade mig och kom åt spindellåset när maskinen gick på fullvarv. Bara veckor senare köpte jag en ny maskin av en trevlig äldre man för endast trettio kronor. Utan tillbehör men de hade jag ju redan. Det omvända händer ibland, den äldre blandaren till badkaret gav upp och fick bytas till en dryg kostnad och eftersom det inte var standardmått måste den monteras med excenterkopplingar. Givetvis ligger rätt blandare, fyrtio år gammal men oanvänd i paket på loppis en månad senare för 75 kronor.
 
  • Dremel 3000 multifunktionsverktyg i en svart väska, sett uppifrån, med sladd och sliphuvud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Putte G... och 4 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kamasa, nä. Nu har du ju fyndat Kamasa Tools vilket är ett helt annat fabrikat och är i högsta klassen. Svenskt varumärke och ägs av KGK sedan 70-talet.

Edit: Kamasa är alltså efternamnet på den polske verktygsmakaren som invandrade till Sverige och startade företaget. Att det står ”Kamasa Tools” och ”Made in Japan” har egentligen inget med varandra att göra. Det bara låter japanskt
Jo det stämmer som du skriver, det verkar ha varit bra kvalitet. Idag när man hör Kamasa tänker man på de verktygssatser som Clas Ohlson regelbundet har på kampanjpris.
Verktygen verkar varit av god kvalitet, den här satsen köpte min far för över femtio år sedan och den har använts flitigt. Några hylsor bytta men annars ok. Prislappen sitter kvar och var då 115:-.
 
  • Verktygslåda med Kamasa-Tools hylsnyckelsats, 24 delar, inklusive diverse hylsor och handtag i en grön ask. Inköpt för över femtio år sedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Min upplevelse av 90-talets Kamasa var att det var lite si och så med kvaliteten redan då.. man kunde ha tur och få något som var bra, och man kunde ha otur.. Hylsor som tappade kromet direkt, och spärrskaft som man slog sönder knogarna på när de släppte....
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Ännu lite verktyg från Tuna Parks loppis. Kamasa är väl knappast ett statusmärke .men ändå trevliga verktyg. Dessa verkar sparsamt använda och sånär som på en spricka i plasthandtaget och att låskulan saknas i en av förlängningsdelarna i gott skick. I förhållande till de 130 kronor jag gav ett bra köp. Varannan söndag står mer än hundra säljare vid Tuna Park men en stor del av sortimentet är barnkläder och leksaker.
Mina första verktyg som jag fick var just mellan storleken på 1/4" satsen. Det var typ 45år sedan och har tyvärr inte kvar något av den.

Tack för ett riktigt nostalgi inlägg!
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min upplevelse av 90-talets Kamasa var att det var lite si och så med kvaliteten redan då.. man kunde ha tur och få något som var bra, och man kunde ha otur.. Hylsor som tappade kromet direkt, och spärrskaft som man slog sönder knogarna på när de släppte....
Frågan är då om det var Kamasa eller Kamasa Tools? De senare är 4-5 ggr så dyra i inköp.

Farsan lämnade efter sig en stor Kamasa Tools hylsnyckelsats från slutet av 70-talet. Den har torterats sedan dess och jag kan inte se att några av delarna har skadats eller har någon åverkan. Jag vet att ½” spärrhandtaget byttes för att det inte spärrade, men visade sig bara vara så skitigt inuti att rengöring räckte.
Helt klart i samma klass som dåtidens Bahco hylsnycklar.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Frågan är då om det var Kamasa eller Kamasa Tools? De senare är 4-5 ggr så dyra i inköp.

Farsan lämnade efter sig en stor Kamasa Tools hylsnyckelsats från slutet av 70-talet. Den har torterats sedan dess och jag kan inte se att några av delarna har skadats eller har någon åverkan. Jag vet att ½” spärrhandtaget byttes för att det inte spärrade, men visade sig bara vara så skitigt inuti att rengöring räckte.
Helt klart i samma klass som dåtidens Bahco hylsnycklar.
Kamasa Tools tyvärr..
 
Allt svensktillverkat höll inte måttet, det här är den enda nyckeln jag har kvar av märket Orenco. Kastade resten efter att fått flisor av krom i händerna. Det faller av undan för undan. Dessutom vassa och obehagliga att hålla i.
 
  • Kromad ringnyckel av märket Orenco på lila bakgrund, synlig text visar storlek "15" och material "Chrom Vanadium".
  • Ledsen
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har nog gjort årets klipp idag, har varit på jakt efter ett promillepass(hultafors apk100) ett litet tag och hittade en som sålde ett begagnat i närheten av en slump. 300 kronor kostade det mig istället för några tusenlappar för ett nytt. Verkar vara rakt vad jag kan se. Begagnat promillepass Hultafors APK100 placerat på ett träbord i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Har nog gjort årets klipp idag, har varit på jakt efter ett promillepass(hultafors apk100) ett litet tag och hittade en som sålde ett begagnat i närheten av en slump. 300 kronor kostade det mig istället för några tusenlappar för ett nytt. Verkar vara rakt vad jag kan se. [bild]
Hultafors gör bra saker och du betalade ca 10 procent av nypriset så Grattis 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.