3 945 267 läst ·
18 619 svar
3945k läst
18,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Stahlwille för under priset för metallskrot... Grattis!!B Bitterhetsakademin skrev:Kolonistugornas årliga loppis i det här fallet, det krävs en del tur men ibland dyker det upp saker till oväntat låga priser men då gäller det att vara på hugget. Tuna Park i Eskilstuna har ibland trevliga verktyg, men också mycket skrot. Köpte dessa för en tid sedan men då var priset tjugo kronor styck samt trettio för Bahchotången. Ett helt okej pris och inget behov av att pruta.
VAG började med udda saker, 7mm insex. När det blev ett vanligt verktyg så har de bytt till 9mm. Nu verkar stora torx vara modellen, franskt är inte orsaken.T Testarn skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Även Smehallens loppis i Eskilstuna två gånger på våren är värd ett besök.B Bitterhetsakademin skrev:Kolonistugornas årliga loppis i det här fallet, det krävs en del tur men ibland dyker det upp saker till oväntat låga priser men då gäller det att vara på hugget. Tuna Park i Eskilstuna har ibland trevliga verktyg, men också mycket skrot. Köpte dessa för en tid sedan men då var priset tjugo kronor styck samt trettio för Bahchotången. Ett helt okej pris och inget behov av att pruta.
De här verktygen är resultatet av de senaste årens besök och bra tänger och skiftnycklar har man alltid användning för.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Jag kan inte säga hundra säkert, men jag tror faktiskt att alla bromsokshållare jag skruvat loss har suttit med fingängad skruv. Och jag kan väl inte bara ha skruvat med franska bilar?M mattias1343 skrev:T60 hylsbit.
Tack ingenjören på Renault. Skulle älska en förklaring varför man väljer att göra en specialbult för att hålla fast en bromsokshållare. Istället för en standard m10 eller m12 valde du, i din vishet en m10 fingång, 20mm diameter på skallen och som grädde på moset, T60 verktygsfattning.
Normalt folk hade tagit en vanlig hexskalle 14mm.
Hrejen härju valet att ha en skalle som är 20mm stor ich har t60 fattning.Stefan Bengtsson skrev:
Dylika bult har som standard 17mm hex, vilket är detabsolut vanligaste raktpver hos tillverkarna. Renault har valt en specialbult.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Att hitta verktyg i Eskilstuna är nästan fusk, lite som fasta nycklar i Enköping. Både baserat på var folk jobbade och hur bekväma de var med verktyg.B Bitterhetsakademin skrev:
Jo och jag har hört av äldre anställda att de fick köpa andrasortering och utgående modeller för en symbolisk summa. För några årtionden fanns det hur mycket som helst på loppis med det börjar tunnas ut numera. Någon gång ser man verktyg i nyskick med företagets ägarstämpel från sextiotalet men det får nog anses vara preskriberat vid det laget.Z z_bumbi skrev: