B Bomba skrev:
[bild]

Totalt onödigt men lite gött ändå
Inte onödigt om man flera gånger stått och svurit över en rulle tejp man inte hittat början på😀
 
  • Gilla
Svante Svenson och 2 till
  • Laddar…
T
B Bomba skrev:
[bild]

Totalt onödigt men lite gött ändå
Inte alls!
Sjukt mycket smidigare att tejpa ihop kartonger om man har en hand "fri" för att hålla ner flikar och ska man packa några lådor så gör det skillnad.

Tror jag har minst två, en bra och en "till nöds".
 
  • Gilla
Svante Svenson och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Äntligen!
[video]
Snyggt även om du nu har uppnått exitensmaximum. Inga problem att stansa siffror i rostfritt?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Snyggt även om du nu har uppnått exitensmaximum. Inga problem att stansa siffror i rostfritt?
Nä, det funkar bra.. tror de blev något mindre vassa efteråt, men de ska bara användas en gång till (chassinummer på bilen) så det duger de till...
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Kolonistugornas årliga loppis i det här fallet, det krävs en del tur men ibland dyker det upp saker till oväntat låga priser men då gäller det att vara på hugget. Tuna Park i Eskilstuna har ibland trevliga verktyg, men också mycket skrot. Köpte dessa för en tid sedan men då var priset tjugo kronor styck samt trettio för Bahchotången. Ett helt okej pris och inget behov av att pruta.
Stahlwille för under priset för metallskrot... Grattis!!
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Hmm... Hade du inte svaret i din första mening...?
Renault - fransk bil.... 🙄

En kompis hade en Cittra i början på 90-talet, det var en del special att meka med den... 😁
VAG började med udda saker, 7mm insex. När det blev ett vanligt verktyg så har de bytt till 9mm. Nu verkar stora torx vara modellen, franskt är inte orsaken.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
En modern Audi, VW, Skoda eller liknande har väldigt många 12kant xzn...
Ford OHC-motor sitter ihop med såna också, såg dagens ljus 1971.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Kolonistugornas årliga loppis i det här fallet, det krävs en del tur men ibland dyker det upp saker till oväntat låga priser men då gäller det att vara på hugget. Tuna Park i Eskilstuna har ibland trevliga verktyg, men också mycket skrot. Köpte dessa för en tid sedan men då var priset tjugo kronor styck samt trettio för Bahchotången. Ett helt okej pris och inget behov av att pruta.
Även Smehallens loppis i Eskilstuna två gånger på våren är värd ett besök.
De här verktygen är resultatet av de senaste årens besök och bra tänger och skiftnycklar har man alltid användning för.
 
  • Olika verktyg inklusive tänger, skiftnycklar och en skruvmejsel ligger utlagda på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
T60 hylsbit.

Tack ingenjören på Renault. Skulle älska en förklaring varför man väljer att göra en specialbult för att hålla fast en bromsokshållare. Istället för en standard m10 eller m12 valde du, i din vishet en m10 fingång, 20mm diameter på skallen och som grädde på moset, T60 verktygsfattning.

Normalt folk hade tagit en vanlig hexskalle 14mm.
Jag kan inte säga hundra säkert, men jag tror faktiskt att alla bromsokshållare jag skruvat loss har suttit med fingängad skruv. Och jag kan väl inte bara ha skruvat med franska bilar?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag kan inte säga hundra säkert, men jag tror faktiskt att alla bromsokshållare jag skruvat loss har suttit med fingängad skruv. Och jag kan väl inte bara ha skruvat med franska bilar?
Hrejen härju valet att ha en skalle som är 20mm stor ich har t60 fattning.

Dylika bult har som standard 17mm hex, vilket är detabsolut vanligaste raktpver hos tillverkarna. Renault har valt en specialbult.
 
M mattias1343 skrev:
Istället för en standard m10 eller m12 valde du, i din vishet en m10 fingång,
Ok, då uppfattade jag detta fel.
 
K
M mattias1343 skrev:
Hrejen härju valet att ha en skalle som är 20mm stor ich har t60 fattning.

Dylika bult har som standard 17mm hex, vilket är detabsolut vanligaste raktpver hos tillverkarna. Renault har valt en specialbult.
Lite väl tidigt att på gå fredagsgroggen kanske..? 😂
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
K kniv skrev:
Lite väl tidigt att på gå fredagsgroggen kanske..? 😂
Kanske, men troligen har läsglasögonen under natten ramlat ner från sängbordet och gömt sig. Sånt kan hända har jag hört 🙈
 
  • Haha
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Även Smehallens loppis i Eskilstuna två gånger på våren är värd ett besök.
De här verktygen är resultatet av de senaste årens besök och bra tänger och skiftnycklar har man alltid användning för.
Att hitta verktyg i Eskilstuna är nästan fusk, lite som fasta nycklar i Enköping. Både baserat på var folk jobbade och hur bekväma de var med verktyg.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Att hitta verktyg i Eskilstuna är nästan fusk, lite som fasta nycklar i Enköping. Både baserat på var folk jobbade och hur bekväma de var med verktyg.
Jo och jag har hört av äldre anställda att de fick köpa andrasortering och utgående modeller för en symbolisk summa. För några årtionden fanns det hur mycket som helst på loppis med det börjar tunnas ut numera. Någon gång ser man verktyg i nyskick med företagets ägarstämpel från sextiotalet men det får nog anses vara preskriberat vid det laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.