3 819 239 läst ·
18 066 svar
3819k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
Vi har ju vår svenska tillverkare i Kramfors annars, Elpress!FredrikR skrev:
Men de är dyrare än Knipex, en bit över 2000 kr.
Swedol har Elpress i sortimentet och säljer till privatpersoner.K Kane skrev:
På nätet finns Proshop https://www.proshop.se/?s=Elpress
Redigerat:
Tror att det platsar här, då det är tänkt att uttagen ska användas till att plugga in maskiner. I Bauhaus 20-kronorslåda i Norsborg hittade jag detta häromdagen. För uttagen är det mer än 90% rabatt. Jag köpte såklart alla jag hittade. När jag sedan var förbi Bauhaus i Länna var det 50 kr och i stort sett bara gamla TV-uttag. Det är verkligen högt och lågt med de där lådorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen gör de lite dyrare "proffs" maskiner för yrkesmän i Tyskland och det som är till konsumentmarkad är gjort i Kina.P Pysslarn skrev:[bild]
Frågan är ju vad det betyder i praktiken.
Initialt sägs det att en del (a portion) av deras snickerimaskiner än idag tillverkas i deras moderna produktionsfaciliteter i Ichenhausen. Det vill säga tyskland låter det som.
Därefter går de raskt över till att beskriva att oavsett om det handlar om (jag citerar så slipper vi gnabbas om ev meningsskiljaktligheter ang översättningen) ”format circular saws, precision table circular saws, large band saws, or an extensive range of firewood circular saws.” så försäkrar deras moderna ”sheet metal processing centre” (nytt citat) som innehåller ett antal uppenbarligen avancerade maskiner och funktioner att maximal produktionskvalitet upprätthålls.
Den följande slutmonteringen sägs utföras av kvalificerade arbetare vid ergonomiskt utformade arbetsplatser vilket ser till att garantera livslängden som deras produkter är kända för.
Ok, en del av deras maskiner tillverkas fortfarande i tyskland. Bra! (Tror jag…)
Oavsett vad de tillverkar där görs det med moderna maskiner. Wow, eller? Så länge produkten är bra så bryr jag mig inte om maskinerna är remdrivna och går på ångkraft.
Dessutom nämn endast moderna maskiner för plåtbearbetning — av vem och var görs resten av beståndsdelarna i deras maskiner?
Att slutmontering görs av skickliga arbetare vid ergonomiskt utformade arbetsplatser är ju glädjande eftersom jag inte vill veta av barnarbete eller att produkter är billiga för att de tillverkas av människor under slavliknande förhållanden i fattiga utvecklingsländer.
Huruvida Scheppach idag är kända för sin långa livslängd kan ju debatteras. Eller för den delen bra kvalitet. Vet bara att jag har två maskiner från dem och ingen är bra.
Och ingen av dem är ”Made In Germany”…
//Ronnie
Elko RS i fjällvitt? Tänker att dom byter ut till renvit eller Elko One-serien.jonmo skrev:
Tror att det platsar här, då det är tänkt att uttagen ska användas till att plugga in maskiner. I Bauhaus 20-kronorslåda i Norsborg hittade jag detta häromdagen. För uttagen är det mer än 90% rabatt. Jag köpte såklart alla jag hittade. När jag sedan var förbi Bauhaus i Länna var det 50 kr och i stort sett bara gamla TV-uttag. Det är verkligen högt och lågt med de där lådorna.
[bild]
Har kikat på den till höger. Är du nöjd med dom?ullberg skrev:
Den till vänster har jag redan en uppsättning av men det kom ett tips på BH och jag kände att yttelrigare ett par till kan vara bra, den till höger kom som ett tips när jag la den första i varukorgen - känns som något jag verkligen vill ha men är lite orolig för skjuvnings-krafterna när man spänner den, hur länge kommer hålen förbli 20mm? Får se om det känns bra när jag testat…
[bild]
Var förbi Swedol i ett annat ärende och hittade nya snabba skyddspjucks på utförsäljning. 1000:- istället för 2500.
De gamla hade i och för sig kanske gått att använda några år till efter en omsulning?
Logga in
Skapa konto
De gamla hade i och för sig kanske gått att använda några år till efter en omsulning?
Logga in
Skapa konto
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Jag har bara testat dem, inte använt dem i något arbete (inte haft behov av dem ännu). Verkar funka bra och jag köpte dem för att jag ibland tycker det är lite bökigt att flytta runt de ”vanliga” tvingarna (FSZ / FS-HZ, har båda varianterna) som man stoppar genom bordet. Bortsett från enkelheten med dessa Bessey tror jag inte de har någon fördel över de vanliga.P Pederjo01 skrev:
Jag anar att det finns en risk att man efter mycket användning av dessa kan få lätt ovala / för stora hål pga de ganska stora sidkrafterna, något som man slipper med de vanliga. Men eftersom jag bara testat dem har jag inte nog erfarenhet för att veta om det faktiskt blir så.
/U