3 819 676 läst ·
18 066 svar
3820k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
Jag har båda och tvingarna till höger är bara när man lite lätt skall spänna fast något. Då man behöver spänna fast för kung och fosterland använder man ”Vanliga” tvingar genom bordet.ullberg skrev:
Jag har bara testat dem, inte använt dem i något arbete (inte haft behov av dem ännu). Verkar funka bra och jag köpte dem för att jag ibland tycker det är lite bökigt att flytta runt de ”vanliga” tvingarna (FSZ / FS-HZ, har båda varianterna) som man stoppar genom bordet. Bortsett från enkelheten med dessa Bessey tror jag inte de har någon fördel över de vanliga.
Jag anar att det finns en risk att man efter mycket användning av dessa kan få lätt ovala / för stora hål pga de ganska stora sidkrafterna, något som man slipper med de vanliga. Men eftersom jag bara testat dem har jag inte nog erfarenhet för att veta om det faktiskt blir så.
/U
De till vänster är jag inte riktigt vän med ännu och antagligen är det ett handhavandeproblem. Jag kan inte reglera hur hårt den skall spänna fast materialet smidigt. Trycker jag dit ”tvingen” mot materialet och sedan spänner med armen så viker sig min jigg. Jag behöver ha tvingen ca 1-1,5 cm från det jag skall spänna fast när jag börjar spänna med armen för att det inte skall spännas fast för hårt. Skall man såga 400 snitt blir det kämpigt att hitta rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har sökt i fyra år efter en sådan.... Behovet blev akut för nån vecka sedan så internet jakten intensiviferades.... Hittade att bygga hemma hade en sådan på lager men dom ville inte skicka den till mig då den var för billig(180kr + frakt) Sökte vidare och snubblade på habos hemsida att dom numera faktiskt skickar till privatpersoner. Och den var till ungefär samma pris som bygga hemma när jag lagt på frakt (ca 180kr)...
Döm om min förvåning när jag får aviseringen från bygga hemma. Dom är tydligen agenten för Habo, och det blev då billigare att beställa från bygga hemma via Habo.
Nu är då 3 av innerdörrarna riktade i alla fall... Behovet blev ju stort när badrumsdörren började ta i.
Hur fungerar den?Cheesen skrev:
[bild]
Har sökt i fyra år efter en sådan.... Behovet blev akut för nån vecka sedan så internet jakten intensiviferades.... Hittade att bygga hemma hade en sådan på lager men dom ville inte skicka den till mig då den var för billig(180kr + frakt) Sökte vidare och snubblade på habos hemsida att dom numera faktiskt skickar till privatpersoner. Och den var till ungefär samma pris som bygga hemma när jag lagt på frakt (ca 180kr)...
Döm om min förvåning när jag får aviseringen från bygga hemma. Dom är tydligen agenten för Habo, och det blev då billigare att beställa från bygga hemma via Habo.
Nu är då 3 av innerdörrarna riktade i alla fall... Behovet blev ju stort när badrumsdörren började ta i.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Vad är då speciellt med den? Gångjärnsriktare säljs överallt, även Habo.Cheesen skrev:
[bild]
https://www.clasohlson.com/se/Gångjärnsriktare-dubbel/p/30-1526
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Jonas Persson skrev:
Antar att det är anpassat för olika storlek på gångjärn. Så här skriver Habo själva om Cheesens inköpstigen skrev:
https://habo.com/se/sortiment/gangjarn/gangjarnstillbehor/gangjarnsriktare-8680
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg