R roli skrev:
Ett extra lager? Skulle snarare påstå ett färre lager eftersom ”greppsulan” är bortsliten/utnött.
Precis. Nånting saknas...

ullberg ullberg skrev:
Jag har bara testat dem, inte använt dem i något arbete (inte haft behov av dem ännu). Verkar funka bra och jag köpte dem för att jag ibland tycker det är lite bökigt att flytta runt de ”vanliga” tvingarna (FSZ / FS-HZ, har båda varianterna) som man stoppar genom bordet. Bortsett från enkelheten med dessa Bessey tror jag inte de har någon fördel över de vanliga.

Jag anar att det finns en risk att man efter mycket användning av dessa kan få lätt ovala / för stora hål pga de ganska stora sidkrafterna, något som man slipper med de vanliga. Men eftersom jag bara testat dem har jag inte nog erfarenhet för att veta om det faktiskt blir så.

/U
Jag har båda och tvingarna till höger är bara när man lite lätt skall spänna fast något. Då man behöver spänna fast för kung och fosterland använder man ”Vanliga” tvingar genom bordet.

De till vänster är jag inte riktigt vän med ännu och antagligen är det ett handhavandeproblem. Jag kan inte reglera hur hårt den skall spänna fast materialet smidigt. Trycker jag dit ”tvingen” mot materialet och sedan spänner med armen så viker sig min jigg. Jag behöver ha tvingen ca 1-1,5 cm från det jag skall spänna fast när jag börjar spänna med armen för att det inte skall spännas fast för hårt. Skall man såga 400 snitt blir det kämpigt att hitta rätt.

Cheesen
Habo dörrjusteringsverktyg i originalförpackning på en marmorerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har sökt i fyra år efter en sådan.... Behovet blev akut för nån vecka sedan så internet jakten intensiviferades.... Hittade att bygga hemma hade en sådan på lager men dom ville inte skicka den till mig då den var för billig(180kr + frakt) Sökte vidare och snubblade på habos hemsida att dom numera faktiskt skickar till privatpersoner. Och den var till ungefär samma pris som bygga hemma när jag lagt på frakt (ca 180kr)...
Döm om min förvåning när jag får aviseringen från bygga hemma. Dom är tydligen agenten för Habo, och det blev då billigare att beställa från bygga hemma via Habo.
Nu är då 3 av innerdörrarna riktade i alla fall... Behovet blev ju stort när badrumsdörren började ta i.

• Gilla
  • Älska
Appendix och 6 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Ett extra lager? Skulle snarare påstå ett färre lager eftersom ”greppsulan” är bortsliten/utnött.
Tyckte det såg ut som det hade härdat lite betong på 😜

kashieda kashieda skrev:
Tyckte det såg ut som det hade härdat lite betong på 😜
Ja, med ett extra betonglager så hade det varit extra säkert mot genomtrampning 😉

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Kramla
Vart på jakt efter en Flex polermaskin ett tag och hittade en i söndags på Blo…
Fick hem den idag 👍🏻👌🏻🤩
Flex L1503VR
Röd Flex polermaskin L1503VR med svart handtag och blå polerskiva.
Skapa konto

• Gilla
Qjanto och 4 till
  • Laddar…
Sats med Makita bits och borrar för slagdragare, 33 delar i turkos förpackning, med olika storlekar och typer organiserade i fack.
Skapa konto

• Gilla
Qjanto och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
[bild]
Har sökt i fyra år efter en sådan.... Behovet blev akut för nån vecka sedan så internet jakten intensiviferades.... Hittade att bygga hemma hade en sådan på lager men dom ville inte skicka den till mig då den var för billig(180kr + frakt) Sökte vidare och snubblade på habos hemsida att dom numera faktiskt skickar till privatpersoner. Och den var till ungefär samma pris som bygga hemma när jag lagt på frakt (ca 180kr)...
Döm om min förvåning när jag får aviseringen från bygga hemma. Dom är tydligen agenten för Habo, och det blev då billigare att beställa från bygga hemma via Habo.
Nu är då 3 av innerdörrarna riktade i alla fall... Behovet blev ju stort när badrumsdörren började ta i.
Hur fungerar den?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Cheesen
F FRS05 skrev:
Hur fungerar den?
Fungerar som förväntat

Jonas Persson
Cheesen Cheesen skrev:
[bild]
Vad är då speciellt med den? Gångjärnsriktare säljs överallt, även Habo.

https://www.clasohlson.com/se/Gångjärnsriktare-dubbel/p/30-1526

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Biltemas variant ger dubbel glädje till bättre pris!

Gångjärnsriktare från Biltema i metall med fyrkantigt fäste på båda ändar, pris 59,90 kronor.
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
B
Jonas Persson Jonas Persson skrev:

[länk]
stigen stigen skrev:
Biltemas variant ger dubbel glädje till bättre pris!

[bild]
Antar att det är anpassat för olika storlek på gångjärn. Så här skriver Habo själva om Cheesens inköp
Gångjärnsriktare av stål för symmetriska innerdörrsgångjärn.
Avsedd för : Innerdörrsgångjärn typ 2465
https://habo.com/se/sortiment/gangjarn/gangjarnstillbehor/gangjarnsriktare-8680

Cheesen
Jonas Persson Jonas Persson skrev:

[länk]
Den är i rätt storlek för innerdörr.

Jonas Persson
Cheesen Cheesen skrev:
Den är i rätt storlek för innerdörr.
Din är för 13 mm och den jag visar är för 14 och 17 mm.

Den på Classe hade fungerat då en mm inte gör någon skillnad. Men du fick till slut tag på den är exakt rätta👍

Purre
Habo har tre olika gångjärnsrikare. Så allt beror på vad för gångjärn som sitter.
Riktare 1 - 14 och 17,5mm
Riktare 2 - 19 och 22,5mm
Riktare 3 - 13mm

• Gilla
Qjanto och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.