S Snow_Stone skrev:
Ja, det är en AGS10, var lite mek att få hem den i min v70n men skam den som ger sig.

Ja det är ju lite mer tilltalande design på dessa äldre maskiner, är bara som du säkert redan vet lite jobba att hitta på dem i någorlunda skick.
En ags går tom in i en v50, med mycket mek, tillsammans med 12 flaskor whisky..

• Gilla
  • Haha
Snow_Stone och 7 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
En ags går tom in i en v50, med mycket mek, tillsammans med 12 flaskor whisky..
Jaja bilar hit o bilar dit, frågan alla ställer sig är ju hurivida den är transporterbar mha rullstol...

Grattis till "nya" sågen @Snow_Stone min firar väl ungefär tioårsjubileum nu sen sin pånyttfödelse och tuffar på stabilt o bra.

• Gilla
Snow_Stone och 1 till
  • Laddar…
S Snow_Stone skrev:
Ja, det är en AGS10, var lite mek att få hem den i min v70n men skam den som ger sig.

Ja det är ju lite mer tilltalande design på dessa äldre maskiner, är bara som du säkert redan vet lite jobba att hitta på dem i någorlunda skick.
Jodå, hittade en uppe i Norrland men fick aldrig tag i säljaren. Sen dök Stenbergaren upp I Stockholm så det blev att hoppa på färjan från Åland över dagen! Renoveringstråden på min såg, nääääästan färdig 😅 https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-stenbergs-csb-bordssag.548655/

• Gilla
Snow_Stone
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jaja bilar hit o bilar dit, frågan alla ställer sig är ju hurivida den är transporterbar mha rullstol...
Tack för länken! Kommer visa bildsagan hemma om rationaliteten i någon ny maskinanskaffning ifrågasätts 😅

OnTopic:
Inte varje dag 🤩 En ny Mafell-maskin i en öppen kartonglåda, sedd uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
K_arlstrom och 8 till
  • Laddar…
Spännande. Vad är det i hemliga lådan? Eller vill du inte avslöja julklappen till din fru?

• Haha
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Skulle gissa på en sänksåg eller?

Hep Hep skrev:
Spännande. Vad är det i hemliga lådan? Eller vill du inte avslöja julklappen till din fru?
Hon kommer bli _så_ överraskad!

-Något riktigt fint, gissa!
-Är det guld?
-Nej, mycket bättre…
-Diamant?!
-Nu börjar det brännas… En LO55!!

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Skulle gissa på en sänksåg eller?
Bra gissning, men hon har redan en MT55.

24 skruvmejslar till. Vad gör man när ens kära hustru sprider mejslar precis komplett överallt? Enklast att bara ösa på med fler än att hoppas på att dom ska hitta tillbaka till verktygstavlan eller lådan igen 🙄

• Förpackningar med Wiha skruvmejslar på en träyta, märkta med "Made in Germany" och olika rekommendationer.
    Skapa konto
  • Gilla
Robert-san01 och 4 till
  • Laddar…
C Colonel Bogey skrev:
24 skruvmejslar till. Vad gör man när ens kära hustru sprider mejslar precis komplett överallt? Enklast att bara ösa på med fler än att hoppas på att dom ska hitta tillbaka till verktygstavlan eller lådan igen 🙄
Också ett bra present-tips! Slår du in dom ihop eller som två separata paket?

• Haha
Colonel Bogey
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Också ett bra present-tips! Slår du in dom ihop eller som två separata paket?
24 separata paket menar du väl? 😂

• Gilla
MrBusch och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
24 separata paket menar du väl? 😂
Ohh, en julkalender! Jag tänkte inte längre än födelsedag och bröllopsdag.

• Haha
  • Gilla
fiskbuggaren och 4 till
  • Laddar…
T
AXS AXS skrev:
Amazon brukar vara snabba på att rätta sin fel i prissättningen.

Lyckats köpa flera billiga grejer som direkt efter blivit 10x så dyrt.
Fanns det inte en tråd här tidigare som tipsade om prismässigt felsatta produkter på Amazon? 🤔

nanowire nanowire skrev:
LO55
Vi riktiga proffs kan inte spendera på såna moderniteter. Våra gamla häckar får vi köpa slitdelar till.
Kolborstar med kablar liggande på en träyta med hål och skruvmönster, ovanför en plastpåse och en svart plastdetalj.
Skapa konto

Maskinen är så gammal att det går att byta. Får ge en eloge till DeWalts underhållsvänlighet. Traditionellt massivt kol utan såna där jäkla fjädrar. Har kunnat hålla liv i maskinen genom att knacka igång den senaste veckan när jag väntat på leverans. Kom i dag.
Gammal DeWalt-maskin med öppet hölje som visar motordelar och kablar, används för diskussion om underhåll av verktyg.
Skapa konto

Andra bra fabrikat att byta kol på är Fein och (tadaa) Mafell. HILTI är ok. Festool är vedervärdiga. Kolen är skruvade trångt. I kåpan på en Festool är det fullt med kablar som sitter i plastgjutarporr på alla sidor. Allt lossnar när kåpan tas av och måste ligga rätt för att maskinen skall fås att fungera igen.
Mvh Findus

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Är alla Festool lika beträffande kol? Jag har aldrig behövt byta på någon Festool så ingen erfarenhet av det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.