278 988 läst ·
707 svar
279k läst
707 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Japp. Att lägger sig på varandra så att de fastnar. Kände inte till uttrycket innan jag såg det i den här tråden. Beskriver väldigt bra vad som händer.Workingclasshero skrev:
Frågade i tråden förra gången jag gjorde en pelletsmatning om det fanns någon slags teoribygge om hur stort ett hål behöver vara för att bitar av given storlek skall falla igenom utan att haka upp sig. Visade sig att det finns kunskap och till och med formler i ämnet.
Gjorde ingen beräkning själv utan fick något slags svar serverat av en annan forummedlem.
Byggahus när det är som bäst.
Mvh Findus
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Ja, "valvar", naturligtvisfindus42 skrev:
Japp. Att lägger sig på varandra så att de fastnar. Kände inte till uttrycket innan jag såg det i den här tråden. Beskriver väldigt bra vad som händer.
Frågade i tråden förra gången jag gjorde en pelletsmatning om det fanns någon slags teoribygge om hur stort ett hål behöver vara för att bitar av given storlek skall falla igenom utan att haka upp sig. Visade sig att det finns kunskap och till och med formler i ämnet.
Gjorde ingen beräkning själv utan fick något slags svar serverat av en annan forummedlem.
Byggahus när det är som bäst.
Mvh Findus
@Workingclasshero
Ritat upp en tänkbar raketkamin med dina mått.
Om stigrör och rökgång är 65x65 invändigt så ryms 45mm markskivor som isolering på alla sidor. 200 på djupet gör att du kan sätta stigrör på insida och skeva ut rökröret till utsida för att få plats med ett diagonalt matarrör.
Då går det att svetsa in en ”kråka” bakom stigröret för att få in mer av värmen.
Hålet för brännare och asklåda rektangulärt ända in. Tät lucka framför. Du tänder genom luckan. Kan kanske ha en siktruta i luckan.
Tilluften en kanal rakt igenom med två spjäll så du kan välja luft utifrån eller inifrån.
Om dimensionerna fungerar vet jag inte förstås. Behövs mer input eller tester.
Om du kan göra matarröret 65x65x350 så ryms ca 1,5 liter. Borde funger både med pellets och ris och kvistar. Kottar funkar nog inte men vört att prova. Borde brinna mer än en timme med pellets.
Mvh Findus
Ritat upp en tänkbar raketkamin med dina mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om stigrör och rökgång är 65x65 invändigt så ryms 45mm markskivor som isolering på alla sidor. 200 på djupet gör att du kan sätta stigrör på insida och skeva ut rökröret till utsida för att få plats med ett diagonalt matarrör.
Då går det att svetsa in en ”kråka” bakom stigröret för att få in mer av värmen.
Hålet för brännare och asklåda rektangulärt ända in. Tät lucka framför. Du tänder genom luckan. Kan kanske ha en siktruta i luckan.
Tilluften en kanal rakt igenom med två spjäll så du kan välja luft utifrån eller inifrån.
Om dimensionerna fungerar vet jag inte förstås. Behövs mer input eller tester.
Om du kan göra matarröret 65x65x350 så ryms ca 1,5 liter. Borde funger både med pellets och ris och kvistar. Kottar funkar nog inte men vört att prova. Borde brinna mer än en timme med pellets.
Mvh Findus
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Hmmm, intressant, jag hade tänkt lite annorlunda.findus42 skrev:
@Workingclasshero
Ritat upp en tänkbar raketkamin med dina mått.
[bild]
Om stigrör och rökgång är 65x65 invändigt så ryms 45mm markskivor som isolering på alla sidor. 200 på djupet gör att du kan sätta stigrör på insida och skeva ut rökröret till utsida för att få plats med ett diagonalt matarrör.
Då går det att svetsa in en ”kråka” bakom stigröret för att få in mer av värmen.
Hålet för brännare och asklåda rektangulärt ända in. Tät lucka framför. Du tänder genom luckan. Kan kanske ha en siktruta i luckan.
Tilluften en kanal rakt igenom med två spjäll så du kan välja luft utifrån eller inifrån.
Om dimensionerna fungerar vet jag inte förstås. Behövs mer input eller tester.
Om du kan göra matarröret 65x65x350 så ryms ca 1,5 liter. Borde funger både med pellets och ris och kvistar. Kottar funkar nog inte men vört att prova. Borde brinna mer än en timme med pellets.
Mvh Findus
Eller jag och jag....... har pratat med ingenjörer på jobbet som tänkt lite annorlunda och med keramik i.
Har ju beställt en ny kapågersåg på Bauhaus, så det kanske får komma med lite keramik därifrån när jag hämtar den
Jag får återkomma i ärendet
Svårigheten i att få hittepåkonstruktioner att fungera ligger i detaljerna.
Funderar på förbättringar av eldkorg för pellets. Det är krav som står lite i motsättning. Pellets skall inte falla igenom för tidigt. Därför smala springor. Tillräckligt med luft skall kunna passera bränslet för att få bra förbränning. Därför så stora som möjligt...
Har använt 6mm fyrkantsstav sida vid sida med mellanrum i de två korgar jag gjort. Första med 7mm mellan och nästa med 6,2. Båda fungerar men ingen optimalt. Har en idé om att få mer luft än tidigare men med mindre springor.
Om jag istället för sida vid sida lägger järnen i zigzack.
Om det är 4mm mellanrum både i höjd och sidled. Då får jag ca 5,6mm diagonalt från hörn till hörn på järnen. Pelletsen kan då lägga sig i strängar på de nedre järnen och luft kan fritt passera direkt mot bränslet.
Mindre springor borde låta det brinna mer innan askan faller igenom. Askan borde också hållas kvar lite längre i och med att den måste falla lite i sidled istället för bara rakt ner.
Låter det som en rimlig plan?
Mvh Findus
Funderar på förbättringar av eldkorg för pellets. Det är krav som står lite i motsättning. Pellets skall inte falla igenom för tidigt. Därför smala springor. Tillräckligt med luft skall kunna passera bränslet för att få bra förbränning. Därför så stora som möjligt...
Har använt 6mm fyrkantsstav sida vid sida med mellanrum i de två korgar jag gjort. Första med 7mm mellan och nästa med 6,2. Båda fungerar men ingen optimalt. Har en idé om att få mer luft än tidigare men med mindre springor.
Om jag istället för sida vid sida lägger järnen i zigzack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är 4mm mellanrum både i höjd och sidled. Då får jag ca 5,6mm diagonalt från hörn till hörn på järnen. Pelletsen kan då lägga sig i strängar på de nedre järnen och luft kan fritt passera direkt mot bränslet.
Mindre springor borde låta det brinna mer innan askan faller igenom. Askan borde också hållas kvar lite längre i och med att den måste falla lite i sidled istället för bara rakt ner.
Låter det som en rimlig plan?
Mvh Findus
För mig låter det vettigt med tankegången strängar = mer syre.
Däremot kom jag att fundera över varför smala fyrkantsjärn är bättre än ännu smalare plattjärn? Är det bockbarheten som vinner? Eller att bränslet inte fastnar mellan ribborna? Enklare prototyptillverkning?
Eftersom jag inte är insatt så tänker jag nämligen flödesdynamik där antalet springor med en given storlek kan ökas om materialet mellan dessa minskas... Så om du har som på senaste skissen, 7 st järn med 6 mm gods plus 4 mm luft i bredd vilket ger 6 st springor á 5,6 mm vilket ger ~ 33 mm total luftspalt. Samma bredd som innan (~70 mm) ger med 2 mm plattjärn ett modulmått på 6mm istället för 10mm vilket ger en total luftspalt på ~ 44 mm. Vilket är en ökning med 33% vilket borde innebära ännu bättre förbränning? Alternativt sätter man dem tätare för att få ännu mindre oförbränt som faller igenom med föregående luftspaltstotal?
Jag inser att nötningen på 2x20 mm plattjärn är större än på 6x6 stång men det är en tanke jag fick?
Däremot kom jag att fundera över varför smala fyrkantsjärn är bättre än ännu smalare plattjärn? Är det bockbarheten som vinner? Eller att bränslet inte fastnar mellan ribborna? Enklare prototyptillverkning?
Eftersom jag inte är insatt så tänker jag nämligen flödesdynamik där antalet springor med en given storlek kan ökas om materialet mellan dessa minskas... Så om du har som på senaste skissen, 7 st järn med 6 mm gods plus 4 mm luft i bredd vilket ger 6 st springor á 5,6 mm vilket ger ~ 33 mm total luftspalt. Samma bredd som innan (~70 mm) ger med 2 mm plattjärn ett modulmått på 6mm istället för 10mm vilket ger en total luftspalt på ~ 44 mm. Vilket är en ökning med 33% vilket borde innebära ännu bättre förbränning? Alternativt sätter man dem tätare för att få ännu mindre oförbränt som faller igenom med föregående luftspaltstotal?
Jag inser att nötningen på 2x20 mm plattjärn är större än på 6x6 stång men det är en tanke jag fick?
Jag tänker att om en viss del av (eller all?) primärluften styrs på något finurligt sätt så kan den kanske bli så kraftig att den kan blåsa rent gallret från askan?
Det är väl ungefär så (fast med fläkt) en pelletsbrännare fungerar?
Det är väl ungefär så (fast med fläkt) en pelletsbrännare fungerar?
@VidarH
Allra första korgen gjorde jag i plattjärn så jag har lite erfarenhet.
Jag klippte plattjärn själv i en gradsax. Så smala remsor vrider sig så längre bitar måste riktas.
Går inte att böja på tvären med enkla medel. Sågade upp i småbitar och svetsade ihop lamellerna i en gigg.
Hade ganska stora mellanrum. Ca 12mm.
Då brann det bra. Nackdelen var att veden inte får vara för liten för att inte genast rasa igenom. Pellets går förstås inte alls.
Anledningarna till att jag då inte bara gjorde en tätare korg på det sätt du beskriver var flera.
Bandjärn rör sig för mycket när det brinner. Därför måste det stagas upp med stringlers i sidled. Det obstruerar lågorna. Brinner sämre och risk för lokal sotning.
Bandjärn suger åt sig mer värme än fyrkantsstång. Det blir svårare att tända när bränslet ligger inbäddat i kylflänsar. Det är förstås inte ett problem när allt glöder. Men att komma dit tar längre tid och under tiden som temperaturen är för låg så kan det sota och ryka.
Mvh Findus
PS. Är hänvisad till att svetsa fältmässigt med pinne. Det begränsar hur smått jag kan göra saker med vettig noggrannhet. DS
Allra första korgen gjorde jag i plattjärn så jag har lite erfarenhet.
Jag klippte plattjärn själv i en gradsax. Så smala remsor vrider sig så längre bitar måste riktas.
Går inte att böja på tvären med enkla medel. Sågade upp i småbitar och svetsade ihop lamellerna i en gigg.
Hade ganska stora mellanrum. Ca 12mm.
Då brann det bra. Nackdelen var att veden inte får vara för liten för att inte genast rasa igenom. Pellets går förstås inte alls.
Anledningarna till att jag då inte bara gjorde en tätare korg på det sätt du beskriver var flera.
Bandjärn rör sig för mycket när det brinner. Därför måste det stagas upp med stringlers i sidled. Det obstruerar lågorna. Brinner sämre och risk för lokal sotning.
Bandjärn suger åt sig mer värme än fyrkantsstång. Det blir svårare att tända när bränslet ligger inbäddat i kylflänsar. Det är förstås inte ett problem när allt glöder. Men att komma dit tar längre tid och under tiden som temperaturen är för låg så kan det sota och ryka.
Mvh Findus
PS. Är hänvisad till att svetsa fältmässigt med pinne. Det begränsar hur smått jag kan göra saker med vettig noggrannhet. DS
Här är kanske en länk som funkar
https://www.tiktok.com/@rustyhillrodshop
https://www.tiktok.com/@rustyhillrodshop
Tack men ledsen. Följer inte länkar som förutsätter att jag installerar appar. Tips om kaninhål på andra sajter följer jag inte heller.
Länkar förstör lätt läsbarheten för vilken tråd som helst. Om debattörerna förfaller till att länka istället för att tydligt och enkelt direkt framföra sina tips och argument så hängs alla halvljumma läsare av. Länkar bör användas för källor om sådana känns nödvändiga eller för att peka entusiaster i en riktning där de kan fördjupa sig. Det som är relevant direkt i tråden i en källa bör helst citeras. Är det diagram och bilder på sid 14 i källan. Tag en skärmdump och klistra in bilden.
Mvh Findus
Länkar förstör lätt läsbarheten för vilken tråd som helst. Om debattörerna förfaller till att länka istället för att tydligt och enkelt direkt framföra sina tips och argument så hängs alla halvljumma läsare av. Länkar bör användas för källor om sådana känns nödvändiga eller för att peka entusiaster i en riktning där de kan fördjupa sig. Det som är relevant direkt i tråden i en källa bör helst citeras. Är det diagram och bilder på sid 14 i källan. Tag en skärmdump och klistra in bilden.
Mvh Findus
Ledsen trodde man kunde kika utan att installera.
Några bilder iaf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några bilder iaf
Andra bilden ser man pelletsförrådet ungefär som du har det antar jag, när dom brunnit lite så ramlar dom ner till sekundären där dom brinner helt till aska och ramlar ner längst ner i asklådan
Finns även ett större förråd som fyller det lilla, mekaniskt.
Även han är inne på som du att det är så pass med drag så brinna bakåt är inte en risk (har för mig att du skrev ungefär så)
Finns även ett större förråd som fyller det lilla, mekaniskt.
Även han är inne på som du att det är så pass med drag så brinna bakåt är inte en risk (har för mig att du skrev ungefär så)
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
En tanke gällande ditt sista ”galler” är att ställa stängerna på högkant? Kanske försvårar tillverkningen men då kan inte pelletsen lägga sig lika lätt tänker jag.
Då ramlar dammet ner lättare också, om det nu skulle vara ett problem.
Då ramlar dammet ner lättare också, om det nu skulle vara ett problem.
