findus42 findus42 skrev:
Jobbat lite på formen…
[bild]
Mvh Findus
Har du gjort någon fullskaleritning?

• Wow
Testarn
  • Laddar…
@Johan Övergaard
Nej. MDF mallarna i inlägget du citerade är allt som behövs för att tillverka på mitt ålderdomliga sätt. Rita på och figursåga.

Om jag skulle vilja massproducera. Då kommer det i ett annat läge. Då är det vettigt att leja bort fräsning och borrning till t ex Huddinge snickeri som vi samarbetar med ibland. De har CNC.

Jag är hursomhelst på väg i en annan riktning. Stolen är väldigt bekväm och bra men är onödigt komplicerad.
Tittar på parallellogram istället.
MDF-mallar för stolkonstruktion ligger på ett träverkstadsgolv bredvid en delvis monterad stol med flätad sits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelar: Raka bitar kräver betydligt mindre material. Blir, i princip, platt ihopfälld.
Mallar av MDF ligger på en träyta, används i ett bygge av en stol med parallellogramdesign.
De här tre remsorna 12mm plyfa som kommit hit som underslag räcker till tre stolar.
Tunna plywoodskivor ligger på ett arbetsbord i en snickarverkstad, omgivna av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Har fått kläm på flätningen 😉. Den jag gjort redan blir en fin vilstol. Lite oljebets och matt Osmo på den så kan den lura vem som helst.
Stol med svart flätad sits och ryggstöd av remsor, uppställd i en verkstadsmiljö på ett trägolv.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Fick du ihop en ritning som jag kan använda? Kan bli ett fint kvällspyssel.

Hemma igen.
Började skarpt med att ta fram delar till en stol modell 1:2.
Har inte brytt mig om att kopierfräsa. Ritat på med mall. Grovsågat i bandsåg och putsat till strecket i kantputsen. Quick and dirty.
Närbild av ett trästycke som slipas på en bandslipmaskin, med träflisor och damm synligt på ytan.
Skapa konto

Allt som behövs till en stol.
Utskurna trädelar och MDF-skivor ligger staplade på ett arbetsbord i en verkstad. Bakgrunden visar verktyg och träbitar.
Skapa konto

Inget är perfekt. Det behöver det inte vara när stolen är fällbar och kan flexa när den står på ojämnt underlag.

Mindre rigorös borrning. Har märkt upp allt med spikar i hålen i mallarna. Sedan borrat hålen individuellt utan att referensgardera genom att bunta ihop och plugga första hålet. Geometrin fungerar. Här lade jag ner för dagen.
Trästol i arbetsprocessen, delvis ihopsatt på en plywood-bänk, visar baksida och sitsram med synliga träplugg och skruvhål.
Skapa konto

Om att publicera ritningar…
Exakta måttsatta ritningar på fria former är svåra att göra och onödiga för mig som går direkt på mall. De är också svåra att arbeta efter. Stolar och fåtöljer bör ha olika mått för olika personer.
Istället för att använda mina eller någon annans ritningar. Mät upp något ni har hemma som ni trivs med. Klipp ut i kartong. Se från olika vinklar. Gör mallar. Testa er fram som jag fått göra. Det är bättre än att kopiera och roligare.

Tog hem vilstolen för att se om den får plats. Har förstås mätt, men… alla missbedömer någon gång. Att se irl är det bästa sättet att veta om något fungerar.
Stol med svart bandnät och en trästruktur står bredvid ett bord av vikta lameller med en mugg och bricka på, i ett rum med verktygstavla.
Skapa konto

Får plats. Är något djupare än föregångaren.
Värt att kolla innan den plockas ner för finputs och ytbehandling.

Mvh Findus

• Gilla
Incinerator och 12 till
  • Laddar…
Låsa en fällbar stol.
Den nya modellen blir utan justering. Vill ha något som är enkelt och funkar utan lösa delar.
Sågat till några pinnar. Märkt ut var jag skall borra
Sågade träpinnar med markerade borrpunkter för projektet att göra en fällbar stol.
Skapa konto

Samma pelarborr som tidigare (Claes Olsson förstås som anstår ett proffs).
Träbit med borrat hål, omgiven av träspån, på arbetsbänk; del av projekt för fällbar stol.
Skapa konto

Några gångjärn från Jula.
Träbit med gångjärn och borrhål på arbetsbänk, omgiven av verktyg och material, redo för användning i en fällbar stol.
Skapa konto

Kommer dela upp parallellogrammet i trianglar som är en rigid form.
Träramar och gångjärn på en halvfärdig fällbar stol, placerade på ett trägolv under konstruktion.
Skapa konto

Bryt vid gångjärnet och stolen fälls ihop. Bitarnas olika längd gör att den inte är i vägen i något läge eller i rörelse.
Träplankor och gångjärn på arbetsbänk, del av projekt för att bygga en fällbar stol med över center mekanism.
Skapa konto

Det som gör det säkert och stabilt är att det är en över center mekanism. Vet ni inte vad det är och inte har modet att fråga. Då får ni alla svar ni troligen kunde klara er utan i denna film.
This Old Tony är en favoritkanal.

Föll för frestelsen att sätta ihop en stol.
Fällbar stol under konstruktion i träverkstad, med metalldelar och verktyg omkring. Stolen är i trä med metallstänger, halvfärdig uppställning.
Skapa konto

Tog hem den för att se om den passar. Tar tillbaks t snick för finputs och ytbehandling vilket år som helst.
Två fällbara stolar med svart vävrygg och träben står inomhus bredvid ett bord i form av en båtstyrning och en ratt.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Incinerator och 33 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.