Hej
Ja, provelda med olika träslag och se skillnaden.
Sen kommer jag inte ihåg om du har sekundärluft, är det den som går uppifrån genom skorstenen och ner?
Är det så det finns möjlighet att öka på sekundärluften för bättre förbränning?

Jäkligt trevligt projekt, liknar det jag vill ha i min buss men i ännu mindre skala.
Fin leverans du gjort såhär till vintern :-)

/W

Hej alla
Eldningssäsongen pågår för fullt.
Behöver en vedlår. Finns plats bakom kaminen. Har knåpat ihop ett försök. Medger att det inte bara är spill :giggle:. Har sågat upp två nya fina skivor till projektet.

Själva skåpet är grundare än låddjupet för att jag ska få det nedför lejdaren utan att ta isär det.
Hemmagjord vedlår i trä med två små lådor ovanför och kopphandtag, i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vedlådan går hela bredden. Helt utdragen kommer den en decimeter från kaminen. Den rymmer 185 liter. Det kan ju komma att väga en del. Därför gjort en enkel expansion. Infälld i lådsidan är en lös bit med två spår för kullager. Två i lådsidan.
Hemmagjord vedlår i trä öppnad för att visa utdragbar låda och metallkopphandtag, i en verkstad.
Skapa konto

Och två i skåpsidan.
Hemmagjord vedlåda i trä med kullagrade utdragsskenor och förstärkt konstruktion.
Skapa konto

För att inte sliden ska spåra ur är den infalsad i spår i lådsidan. Vet ännu inte om det är tillräckligt med glapp. Kanhända att det behöver modifieras när jag ser hur det fungerar med last.
Inuti en hemmagjord vedlåda av trä med synliga glidlister och lådexpansion med kullager.
Skapa konto

Lådan dras ut tvärskepps. Därför behövs lås. Marknaden är lite tunn för den typen av specialbeslag. Tung låda kräver rejält handtag som håller att slita i. Låset fungerar bäst om det har fallregel. Löste det med ett innerdörrslås från biltema. Komplett med bleck för 70 spänn. Trycke från skrotlådan.
Bild på hörnet av en hemmagjord vedlår med infällda kullager i spår för enkel utdragning.
Skapa konto

Vedlåren kan inte vara hur djup som helst. Passade på att utnyttja höjden upp till arbetshöjd för ytterligare några lådor.
Hemsnickrad vedlår av trä med synliga spår för kullager och metallhandtag.
Skapa konto

Enkel konstruktion. Spår i lådsidorna och fasta glidlister i skåpet.
Lådorna behövde låsning i intryckt läge av samma skäl som vedlåren. Annars kommer allt vräkas ut på durken när det gungar.
Löste det genom att hugga fram en klack i glidlistspåret bakom fronten.
Närbild på hörn av hemmagjord vedlår i trä med synliga spår för glidmekanism och laminering.
Skapa konto

På själva glidlisten har jag satt små nylonklotsar som stopp. Höjdskillnaden är bara tre millimeter. Får se om det räcker. Kopphandtagen gör det helt naturligt att lyfta lådan lite när den skall ut. Fungerar det bra så kan idén användas fler gånger.
Närbild på hemmagjord vedlåda med infälld vit plastbit och kullager i träkonstruktion.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
Incinerator och 38 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Hej alla
Eldningssäsongen pågår för fullt.
Behöver en vedlår. Finns plats bakom kaminen. Har knåpat ihop ett försök. Medger att det inte bara är spill :giggle:. Har sågat upp två nya fina skivor till projektet.

Själva skåpet är grundare än låddjupet för att jag ska få det nedför lejdaren utan att ta isär det.
[bild]
Vedlådan går hela bredden. Helt utdragen kommer den en decimeter från kaminen. Den rymmer 185 liter. Det kan ju komma att väga en del. Därför gjort en enkel expansion. Infälld i lådsidan är en lös bit med två spår för kullager. Två i lådsidan.
[bild]
Och två i skåpsidan.
[bild]
För att inte sliden ska spåra ur är den infalsad i spår i lådsidan. Vet ännu inte om det är tillräckligt med glapp. Kanhända att det behöver modifieras när jag ser hur det fungerar med last.
[bild]
Lådan dras ut tvärskepps. Därför behövs lås. Marknaden är lite tunn för den typen av specialbeslag. Tung låda kräver rejält handtag som håller att slita i. Låset fungerar bäst om det har fallregel. Löste det med ett innerdörrslås från biltema. Komplett med bleck för 70 spänn. Trycke från skrotlådan.
[bild]
Vedlåren kan inte vara hur djup som helst. Passade på att utnyttja höjden upp till arbetshöjd för ytterligare några lådor.
[bild]
Enkel konstruktion. Spår i lådsidorna och fasta glidlister i skåpet.
Lådorna behövde låsning i intryckt läge av samma skäl som vedlåren. Annars kommer allt vräkas ut på durken när det gungar.
Löste det genom att hugga fram en klack i glidlistspåret bakom fronten.
[bild]
På själva glidlisten har jag satt små nylonklotsar som stopp. Höjdskillnaden är bara tre millimeter. Får se om det räcker. Kopphandtagen gör det helt naturligt att lyfta lådan lite när den skall ut. Fungerar det bra så kan idén användas fler gånger.
[bild]
Mvh Findus
Mycket snyggt och med många smarta lösningar. Du tänker verkligen utanför lådan om man får säga så.

• Gilla
  • Haha
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Grund och en slätstrykning han jag med före lastning.
Vitmålad trästruktur med skåp och lådor i ett snickeri, verktyg och byggmaterial syns.
Skapa konto

Passadein precis. Sitter klämd mellan skott. Fastskruvad för att inte tippa.
Vit skåpinredning med lådor och skåp i ett hörn ombord på en båt, trägolv, gul jacka hängande på vägg.
Skapa konto

Kassarna med ved pch annat som tidigare stod på durken är lätt tillgängligt. Väldigt trevligt att ha något gjort i just detta hörn. Det är det första man ser när man kommer ner för lejdaren.
Vitmålade förvaringslådor och lådmoduler med handtag i ett båtskott, en öppen med en gryta och en gul jacka som hänger ovanför.
Skapa konto

Nog om båten. Inte bara jag som hobbyjobbat i dag. Så här kan det se ut när smederna på grannfirman gör en grill...
Metallgrill tillverkad av smeder, står på verkstadsgolv med grillgaller och företagslogo.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Incinerator och 20 till
  • Laddar…
Vad är avloppet i brösthöjd på båten, kommer det från våningen ovanför?

A Andy78 skrev:
Vad är avloppet i brösthöjd på båten, kommer det från våningen ovanför?
Direkt från diskbänken på övre däck. Fungerande provisorium.
Mvh Findus

Lösningen med klack är standard för mig. Uppväxt i båt. Min far hade ett par, likaså min farbror. Och sedan även svärmor. Så det fungerar bra. Faktiskt är det en naturlig reaktion ombord på båtar att lyfta en låda innan den dras ut om den har avlånga hål eller icke genomgående grepp. En annan lösning innebär runda hål och då brukar det finnas en L-formad fjädrad hasp på insidan som man öppnar av att stoppa in fingret och dra utåt. Lite som gamla garderober och kök har.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Lösningen med klack är standard för mig. Uppväxt i båt. Min far hade ett par, likaså min farbror. Och sedan även svärmor. Så det fungerar bra. Faktiskt är det en naturlig reaktion ombord på båtar att lyfta en låda innan den dras ut om den har avlånga hål eller icke genomgående grepp. En annan lösning innebär runda hål och då brukar det finnas en L-formad fjädrad hasp på insidan som man öppnar av att stoppa in fingret och dra utåt. Lite som gamla garderober och kök har.
Sådana där haspar och hakar som förr satt överallt i gamla inredningar är numera exklusiva. Det går att få tag på.
Litet lås med fallregel för lådor och luckor. Manövreras med vred. Endast 35 Euro. Vred tillkommer.
Mässingsfärgade låsbeslag för möbler; enkelt kastlås och en dekorativ låskista med vred.
Skapa konto

Komplett beslag med tryckknapp istället. Lite husbilsaktigt kan jag tycka. Endast 54 Euro.
Två olika typer av mässinglås för möbler eller dörrar, en med vred och en med tryckknapp, mot vit bakgrund med prisinformation.
Skapa konto

Det sista går att få tag i i kanderad plast. För någon hundring. :sick:
Det finns hur som helst goda skäl för att hitta lösningar utan beslag. Det går lätt att hitta 30-40 ställen som behöver ett lås. Det kommer kosta som ett tandläkarbesök.

Mitt bidrag till klackmodellen är nylonklossen. Inte bara för att den tål slitage. Lådan glider lätt på nylon också och behöver inte smörjas.

Mvh Findus

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Har haft släckt under natten och precis tänt kaminen med pellets.
Pelletsbrännaren har uppgraderats genom att titthålen borrats upp från 10 till 13 mm och att den fått ett lock. Version 1:1 så att säga. Lite roligt med tanke på hur mycket som kan gå fel med en sådan sak. Hade förväntat mig mer justeringar för att få det att fungera.
Pelletsbrännare med uppborrat titthål och lock, nära en vit skåpmöbel och mörkt golv.
Skapa konto

En justering har jag gjort på själva kaminen.
Luckan till asklådan har kompletterats med en tekniskt avancerad komponent (stakettråd, galvad,ca 4cm) för att kunna ställas upp på glänt utan att åka upp på vid gavel om båten gungar till.
Uppgraderad pelletsbrännare med utborrat titthål och stängd asklåda med stakettråd för luftjustering.
Skapa konto

Den extra luften gör att det brinner mer och bättre. Tillräckligt för att räcka till när det är runt nollan ute.

Mvh Findus

• Gilla
Incinerator och 8 till
  • Laddar…
Sekundärluft för efterförbränning?

Finns sekundärluft. Styrs med ett spjäll.
Findus

:thinking: Ooookeeey... Kommer jag ihåg fel eller var det inte underförbränning i raketen?
Om det är underförbränning så går väl elden ner genom rostergallret, touchar asklådan och upp genom skorstenen? Då blir väl en gläntad asklådelucka som ett sekundärluftspjäll?

Någon form av bättre förbränning leder ju onekligen den gläntade luckan till.

Eller blir det ngn form av tertiärluft? :thinking:

Luft som tillförs före förbränningen är primär. Oavsett om den kommer via vedinsläpp eller asklåda. Luft som tillsätts till rökgaserna efter huvudbrännkammaren är sekundär.
Se inlägg #397
Där visas när jag gjorde sekundärluftsintag.

Om primärluften är tillräcklig för fullständig förbränning behövs ingen sekundärluft. Då kan sekundärluften istället användas för att minska draget.

Om elden får för lite luft primärt så kan sekundärluft bidra till efterförbränning.

Grundidén med en rocket-stove är att primärluften skall vara tillräcklig för att förgasat bränsle skall efterbrinna utan sekundärluft.

Hur just min fungerar håller jag fortfarande på och lär mig. Med rätt balans fungerar det bra.

Mvh Findus

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Googlade lite snabbt för att hitta principen och insåg då att jag blandat ihop rocket heater med andra förbränningsmodeller. :oops:

Nå, nu när jag kalibrerat om min mentala modell så poppar en annan tanke upp.
Om asklådeluckan öppnas så flödar luft in den vägen, vilket bör öka risken för bakbrand upp genom vedmagasinet då den kylande tilluften förbi veden minskar. Flödesändringarna bör vara beroende på hur mkt asklådeluckan är öppen. Gissar att det är balanspunkten mellan nödvändig extra tilluft för maximal förbränning och för stor öppning som du nu testar fram?

I ljuset av ovanstående hypotes framstår spärrhaken för asklådeluckan som en säkerhetslösning mot både bakbrand och utläckande glödande kol vid sjögång. (Men det kanske den varit hela tiden fast jag läst slarvigt...)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.