278 983 läst ·
707 svar
279k läst
707 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Nu har jag läst ikapp hela tråden efter att jag hittade den för någon vecka sedan. Det är en fantastik rolig tråd att följa, man imponeras över allt du gjort. Byggahus bästa tråd Fortsätt så och hoppas aldrig båten blir klar eller att du hittar på något nytt projekt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
@richardtenggren
Då förstår jag hur du tänkte.
Jag har invändningar!
Det blir svårare att göra.
Jag har gjort en vik för 6x6. Såg en fördel i formen. När jag gör flera vikningar på samma stång så kommer alla i samma plan. Jag hade kunnat använda 6mm rundjärn. Men även när det går bra blir det lätt lite skevt. Om du böjt kopparrör någon gång så förstår du vad jag menar.
Min vik kommer inte fungera om stängerna skall böjas diagonalt. Hur en vik som böjer på det sättet skall se ut vet jag inte. Kanske någon slags rullar med spår för hörnet.
Andra invändningen är att jag inte kan se hur det är bättre än att bara göra en slät korg som jag redan har.
Ligger stängerna som du föreslår så blir det mer komplicerat med samma luckor emellan som tidigare. Mer järn per bränsleenhet.
Min tanke var att få något mindre springor men att luften ändå skall få lättare att nå bränslet.
Det är så att säga en finess med att ha järnen på det sättet. Om det nu fungerar vill säga...
Mvh Findus
Då förstår jag hur du tänkte.
Jag har invändningar!
Det blir svårare att göra.
Jag har gjort en vik för 6x6. Såg en fördel i formen. När jag gör flera vikningar på samma stång så kommer alla i samma plan. Jag hade kunnat använda 6mm rundjärn. Men även när det går bra blir det lätt lite skevt. Om du böjt kopparrör någon gång så förstår du vad jag menar.
Min vik kommer inte fungera om stängerna skall böjas diagonalt. Hur en vik som böjer på det sättet skall se ut vet jag inte. Kanske någon slags rullar med spår för hörnet.
Andra invändningen är att jag inte kan se hur det är bättre än att bara göra en slät korg som jag redan har.
Ligger stängerna som du föreslår så blir det mer komplicerat med samma luckor emellan som tidigare. Mer järn per bränsleenhet.
Min tanke var att få något mindre springor men att luften ändå skall få lättare att nå bränslet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är så att säga en finess med att ha järnen på det sättet. Om det nu fungerar vill säga...
Mvh Findus
Det är inte så illa som det ser ut. Värmen i båten är inte helt jämn och termometern hänger framför en glugg så det är troligen dragigt där den sitter. Erfarenhetsmässigt är det ok om den visar runt 16 grader. 10 grader är obekvämt. Kroppen är inte svår. Lite mer kläder löser det. Händerna blir kalla så problemet blir att kaffet går åt fortare när jag inte vill ställa ner koppen...
Lite oväntat att utomhustemperaturen gick ner till åtta minus under natten. Hade jag eldat lite mer i går kväll och ställt upp termostaterna på frostvakterna hade det sett bättre ut. Vill dock ogärna peta på termostaterna. Meningen är inte att elen skall vara mer än grundvärme när jag inte är i båten.
Mvh Findus
Lite oväntat att utomhustemperaturen gick ner till åtta minus under natten. Hade jag eldat lite mer i går kväll och ställt upp termostaterna på frostvakterna hade det sett bättre ut. Vill dock ogärna peta på termostaterna. Meningen är inte att elen skall vara mer än grundvärme när jag inte är i båten.
Mvh Findus
Både och...H Haget skrev:
Projekten är i verkstaden. Har samlat kapital för att kunna tillverka några större grejer. Har legat 25% över budget i fyra månader nu med jobb. Om det nu går att få klienterna att acceptera lägre beläggning framöver så har jag både tid och pengar till en full uppsättning fönster och dörrar till slutmålet med tråden.
Är det för varmt för arbete åker jag ut.
Mvh Findus
Tendens till sommaruppehåll på dörrfronten.
Privat dags att ha ett litet båtprojekt. Material som jag beställt till karmar har kommit.
Slagit ut hur dörr och gångjärn hamnar för att få svar på hur bred dörr jag kan göra utan att relingen tar i.
Dörren måste gå att ställa upp helt mot vägg. Om centrum gångjärn är förskjutet 9mm in i karm så kommer dörren ha 5mm marginal mot panel om infräsningsdjupet är 35mm.
Då kan jag få ett dagmått i karm på 450mm. Det ÄR smalt. Slog därför ihop en ram av embalage för att kunna kliva igenom och få en uppfattning om det kan fungera.
Mvh Findus
Privat dags att ha ett litet båtprojekt. Material som jag beställt till karmar har kommit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slagit ut hur dörr och gångjärn hamnar för att få svar på hur bred dörr jag kan göra utan att relingen tar i.
Dörren måste gå att ställa upp helt mot vägg. Om centrum gångjärn är förskjutet 9mm in i karm så kommer dörren ha 5mm marginal mot panel om infräsningsdjupet är 35mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kan jag få ett dagmått i karm på 450mm. Det ÄR smalt. Slog därför ihop en ram av embalage för att kunna kliva igenom och få en uppfattning om det kan fungera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Börjat på fönster i dag.
Först grovsåga och hyvla allt. Avsluta med att justera alla bitar till rätt längd.
Jag geringsnackar alla bitar ner till falsdjupen på insidan för att slippa motprofiler. Blir uppenbart varför senare.
Slitsar alla tappar i sågen istället för att köra med notstål i fräsen.
När det är klart sågas de yttre nackarna i sågen. Tapphålen går också att göra helt i sågen. Inte säkert att det går snabbare än att hugga rent med stämjärn.
Han inte med allla tappar i dag men gjorde en av varje klar för att få provmontera innan hemgång.
Mvh Findus
Först grovsåga och hyvla allt. Avsluta med att justera alla bitar till rätt längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag geringsnackar alla bitar ner till falsdjupen på insidan för att slippa motprofiler. Blir uppenbart varför senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitsar alla tappar i sågen istället för att köra med notstål i fräsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När det är klart sågas de yttre nackarna i sågen. Tapphålen går också att göra helt i sågen. Inte säkert att det går snabbare än att hugga rent med stämjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Han inte med allla tappar i dag men gjorde en av varje klar för att få provmontera innan hemgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Direkt när jag kom t snick i morse gjorde jag klart tapparna. Sedan bytte jag såg till den med digital inställning av anhåll. Enklare att såga falser där.
Falsat även innerbågarna för glaset.
Nu blir det uppenbart varför jag gerar i förväg. När det är gerat lite över falsdjupet såblir det automatiskt täta hörn oavsett vilka profiler jag fräser.
Det är djup fals för innerbåge på insidan. Även sågspåret för tätlisten blir gerat när jag gör på det här sättet.
Dekorprofilen på innerbågen blir tät i geren och jag kan ta vilket stål som helst.
Lite som en blinkning till @Microkatten är allt gjort i såg. Påminner mig att jag i någon tidigare tråd påstått att en justersåg och en handöverfräs är de enda maskiner som behövs för att tillverka fönster
. Medger att jag fuskade genom att planhyvla
men det hade inte varit nödvändigt. Ger mig lite exaktare mått bara. Handlar om tiondelar. Fram till detta har det tagit 460 minuter. Inte mycket som går att spara in på att använda vertikalfräs istället för såg.
Burit upp allt för putsning och hoplimming.
Sedan fastnade jag i planering av frontpartiet. Sex rutor eller fem är frågan? Båtspecialister tycker att det skall vara ojämnt. Jag tänkte en skarv i mitten som ändå hamnar bakom en mast.
Hm...
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Falsat även innerbågarna för glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu blir det uppenbart varför jag gerar i förväg. När det är gerat lite över falsdjupet såblir det automatiskt täta hörn oavsett vilka profiler jag fräser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är djup fals för innerbåge på insidan. Även sågspåret för tätlisten blir gerat när jag gör på det här sättet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dekorprofilen på innerbågen blir tät i geren och jag kan ta vilket stål som helst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite som en blinkning till @Microkatten är allt gjort i såg. Påminner mig att jag i någon tidigare tråd påstått att en justersåg och en handöverfräs är de enda maskiner som behövs för att tillverka fönster
Burit upp allt för putsning och hoplimming.
Sedan fastnade jag i planering av frontpartiet. Sex rutor eller fem är frågan? Båtspecialister tycker att det skall vara ojämnt. Jag tänkte en skarv i mitten som ändå hamnar bakom en mast.
Hm...
Mvh Findus



