Imponerad av tålamodet och noggrannheten!

Vad målar du med för färg på stålet interiört? Och bygger du igen så att du enkelt kan öppna upp och underhålla, eller är det tänkt att målas en gång och sedan klara sig så länge att det är en ickefråga? (Jag har en liknande båt med en del liknande problem/möjligheter, men med mindre framsteg än så länge).

Hälsningar
Staffan

Staffan. Färg på stål invändigt?
Beror på. V-slip fäster hyfsat på ren metell. Därifrån går det att måla med vadsomhelst. Servalack t ex.

På kaminen vet jag inte... ännu. Har tittat efter värmetåliga färger.
Motorfärg av bra kvalitet är kosmiskt dyr. Inte ett alternativ för större ytor. Elementfärg kanske. Tror nu inte att kaminen blir så hemskt varm. Utsidan är 3,5-4m2. Slutar nog elda långt innan den är uppe i 100 grader.
Har en pyts av staketfärgen Alcro Komplett. Den finns i svart och sitter bra på smidesgrindar i starkt solljus. De blir då mycket varmare än jag förväntar mig av kaminen.

Komplett är en oljefärg med lösningsmedel. Uttalad utomhusfärg. Kanske av hälsoskäl. Annars har jag haft lite svårt att inse varför en utomhusfärg skulle vara sämre inomhus. Att inomhusfärg inte duger ute är mycket lättare att förstå.

Du kanske menar insidan av kaminen. Den blir inte målad alls. Allt är gjort av cortenstål som bara får ytrost. Insidan är täckt med torr sand så luftrörelser blir minimala. Tror att det är en ickefråga även utan färg.

Sammanfattning: vilken färg som helst som ser ”rätt” ut och tål förväntat slitage på platsen.

Roligt att du har ett gammalt skepp, om det nu är det du har. Allt tar tid och måste få ta tid. Standardkommentarer från sådana som sällan själva gör något är.
-Mycket jobb...
-Uj vad dyrt det måste vara...
-Är du inte orolig för hundra olika saker...
Och sedan favoriten
-När skall det här vara klart...
Just denna fråga brukar framföras i speciellt mästrande ton som gör att jag svarar.
-Kanske aldrig, och genast vänder ryggen åt personen och fortsätter med det jag för tillfället håller på med.

Så om du inte tycker dig ha gjort samma framsteg som jag väljer att visa upp på internet (finns många hörn där det står stilla även för mig) behöver du inte fästa dig vid det. Det gör ingen nytta. Inspirerar dig inte. För att få något att hända så är det viktigt att det är roligt.

Mvh Findus

PS.Bild på ditt skepp? DS

• Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Det finns hyfsat bra värmetåliga färger på sprayburk, för mindre pengar, men de måste "bakas" i ugn enligt bruksanvisningen..
Vad som händer om man struntar i det har jag inte forskat i...

Annars kanske nån form av spissvärta kunde vara aktuellt?
Även om cortenet inte behöver rostskyddas "på land" kanske den fuktiga miljön till sjöss gör det nödvändigt, om inte annat så lär väl den trånga miljön i båten göra en rostig yta som färgar av sig mindre rolig...

harry73
findus42 findus42 skrev:
Och sedan favoriten
-När skall det här vara klart...
Just denna fråga brukar framföras i speciellt mästrande ton som gör att jag svarar.
:rofl: Den fråga passade bra i @AndersMalmgren s underbara lägenhetsrenoveringstråd, inte här.

En fråga som jag har dock är att du enligt titeln vill ta din båt tillbaka till det tidiga 1900-talet. Och enligt trädstarten ville du byta ut i princip allt ovanför däck för att komma dit.
Är det fortfarande den långsiktiga planen, och fungerar alla förbättringar som du gjorde då fortfarande, eller ska de rivas igen?

• Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vår plåtkamin blir ca 70-80° på utsidan när jag tokeldar i den, förutom själva skorstensröret som är oisolerat, där blir det mer än 350° (ir-termometern kan inte registrera mer än så)

harry73 harry73 skrev:
Är det fortfarande den långsiktiga planen, och fungerar alla förbättringar som du gjorde då fortfarande, eller ska de rivas igen?
Ja... det är tanken. kanske plockas ner tillfälligt och sättas upp igen. Det finns fortfarande en långsiktig plan.
Mvh Findus

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
den trånga miljön i båten göra en rostig yta som färgar av sig mindre rolig...
Nu var ju inte tanken att eldstaden skulle vara omålad på utsidan. Det som blir obehandlat är den sida av plåten som är vänd mot sanden och inte syns alls. Torr varm sand kanske teoretiskt kan repa om det blir väldigt stora värmerörelser. Men det är inte troligt. Frågan gällde plåt inomhus. Där har jag lika bra luft som i en modern villa.

Troligen målar jag vitt... som en trea i Farsta som en båtgranne uttryckte det. Störtlöjligt med mahognyspeglar och gardiner med ankare och fullriggare sade han också. Som om villaägare hade gardiner med gräsklippare och majstänger. När han sade det hade jag god lust att designa just sådana gardiner :rofl:. Har själv gardiner med just fullriggare. Hade jag orkat leta upp en bild hade jag bifogat den här...

Sprayburkar är inte ett alternativ. Av två skäl.
Det är ca 4m2 att måla. Det vill jag inte göra med småburkar.
Det viktiga skälet är att det blir en annan finish än jag önskar.

Mvh Findus

Exostor Exostor skrev:
Vår plåtkamin blir ca 70-80° på utsidan när jag tokeldar
Dåså. Min får ju helt andra förutsättningar. Den blir som en kakelugn. Det finns några små ställen där det kan bli varmare. Inte värre än att jag får investera i en liten burk svindyr motorfärg och lägga på där om det visar sig vara ett problem.
Mvh Findus

Jag och Patrik N får nog lov å komma å kolla nästa sommar

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Fråga om bärighet.
Jag är van vid trä och kan bedöma hur mycket last som är rimlig på reglar. Stålrör vet jag lite om.
Så nu är frågan.
Det finns ett spant mitt under kaminen som förmodligen skulle klara lasten, men jag vet inte. Kaminen kommer stå där motorn tidigare har stått. Så jag har den gamla motorbädden rakt under kaminen att ställa lasten på. Den kan garanterat ta last då den klarat en tändkulemotor.

Har lyckats hitta ett fyrkantsrör som räcker till om jag kapar det i två bitar.
Jag sätter muttrar under kaminen. Typ M16 och drar två skruvar genom rören så att det går att justera in kaminen exakt. Därefter svetsar jag fast rören i motorbädden.
Handritad skiss som visar en konstruktion för att stödja en kamin med måttangivelser och stålrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela kaminen kommer väga mindre än ett ton komplett med sanden. Röret jag hittat har dim 40x50mm och 2mm godstjocklek.
Så min fråga är. Kommer det röret duga eller behöver jag leta upp ett kraftigare?

Mvh Findus

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Garderobssnickarn
findus42 findus42 skrev:
Fråga om bärighet.
Jag är van vid trä och kan bedöma hur mycket last som är rimlig på reglar. Stålrör vet jag lite om.
Så nu är frågan.
Det finns ett spant mitt under kaminen som förmodligen skulle klara lasten, men jag vet inte. Kaminen kommer stå där motorn tidigare har stått. Så jag har den gamla motorbädden rakt under kaminen att ställa lasten på. Den kan garanterat ta last då den klarat en tändkulemotor.

Har lyckats hitta ett fyrkantsrör som räcker till om jag kapar det i två bitar.
Jag sätter muttrar under kaminen. Typ M16 och drar två skruvar genom rören så att det går att justera in kaminen exakt. Därefter svetsar jag fast rören i motorbädden.
[bild]
Hela kaminen kommer väga mindre än ett ton komplett med sanden. Röret jag hittat har dim 40x50mm och 2mm godstjocklek.
Så min fråga är. Kommer det röret duga eller behöver jag leta upp ett kraftigare?

Mvh Findus
Det är enbart i dessa fyra skruvarna den kommer sitta? Inget högre upp?
För att kunna ge ett bra svar skulle en uppskattning av höjden på tyngdpunkten behövas. Och någon typ av uppskattning på max sidoacceleration när båten rullar.

Sidolast är inget problem. Skorstenen skall igenom ett däck i stål och ett tak i samma material. Fastkilad på två ställen på väg upp. Båten används endast inomskärs.
Findus

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Garderobssnickarn
findus42 findus42 skrev:
Sidolast är inget problem. Skorstenen skall igenom ett däck i stål och ett tak i samma material. Fastkilad på två ställen på väg upp. Båten används endast inomskärs.
Findus
Om ingen annan hinner innan, så kan jag hjälpa dig ikväll.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Tackar ödmjukast!

Tillägg. Genom kommer det bara vara kilar som fixerar i sidled. Dels för att inte lägga last på övre däck. Dels för att tillåta värmerörelser. Även takgenomföringen kommer vara ”lös”. Inga kilar där utan den kommer vara så tight att inga behövs.

Mvh Findus

Jag hade använt 40x60x4 eller liknande på högkant i och med att du får en punktlast på bultarna så känns det lite för klent med bara 2mm gods i rören.
Riktigt fint kaminbygge annars.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.