Tack. Det finns en plan. Utan en plan och ideer om alla hur saker som ingår skall lösas så går det inte att starta. Inte för mig i alla fall. Men jag saknar totalt respekt för mina egna föreställningar och ser mig alltid omkring och lär mig nya saker. Finns det anledning att ändra så gör jag det. Då kan det förefalla som om projekten växer fram efter hand.

Gårdagens arbete.
Körde över kaminen till snick och grundade i går. Hade anledning att åka runt till flera olika ställen. Det tar alltid längre tid än man hoppas.
Nygrundad kamin i en verkstad med burkar av målarfärg och träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sanden har jag skaffat tidigare. Hade hatat att få stopp i projektet för att en sådan sak plötsligt blivit beställningsvara. Passade på att ta med den till hamnen för att ha den på plats.
Säckar med sand staplade i ett fordon redo för transport till byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade ett bättre rör i klubbens skrotkontainer. 80x40x3. Om det förra var nära så måste detta duga. Förra röret ligger ovanpå som jämförelse.
Stålrör som jämförs, nytt rör överst och rostigt rör under i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får dock ett problem med bygghöjden.

Mutter svetsad uppåt i kaminen.
Låsmutter för att fixera gängstången
Dubbla muttrar neråt för att kunna låsa även där.
Feta brickor
Röret.
Bricka igen
Mutter.

Har ca 120mm från motorbädden
Om jag kapar ur hörnen i ändarna och svetsar dit feta vinklar så tror jag att det skall duga ändå. Vinklarna blir också enklare att svetsa fast på plats.
En skiss av ett byggprojekt med mått och konstruktionselement markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har skrivit en lista på saker som måste vara klart innan montage. Någon enstaka av punkterna går att ordna i efterhand. Men det finns alltid en risk att när ett projekt når en punkt där det går att börja använda. Då sjunker motivationen. Ibland till noll.

Så... kan jag göra allt det här innan klockan 17 i dag?
En skärmdump av en digital anteckningslista med punkter för arbete relaterat till installation av kamin i båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte om jag sitter här. Måste iväg.
Om någon kunnig dömmer ut även mina nya upplag så är jag tacksam om jag får veta det under dagen.

Nu iväg till snick för slätstrykning:).

Mvh Findus

Tillägg: Resten av dagen i går ägnade jag åt att sätta tillbaka den inredning som jag rivit ner.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 3 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
T
Mutter svetsad uppåt i kaminen.
Låsmutter för att fixera gängstången
Dubbla muttrar neråt för att kunna låsa även där.
Feta brickor
Röret.
Bricka igen
Mutter.
Det räcker med att låsa gängstången på ett ställe. Där du skrivit dubbla muttrar (markerat med rött i ovanstående citat) fungerar det alldeles ypperligt med en i stället. Det blir ju någon form av låsning även när du drar muttrarna på var sida av din VKR-stång.
 
Redigerat:
Garderobssnickarn
findus42 findus42 skrev:
Tack. Det finns en plan. Utan en plan och ideer om alla hur saker som ingår skall lösas så går det inte att starta. Inte för mig i alla fall. Men jag saknar totalt respekt för mina egna föreställningar och ser mig alltid omkring och lär mig nya saker. Finns det anledning att ändra så gör jag det. Då kan det förefalla som om projekten växer fram efter hand.

Gårdagens arbete.
Körde över kaminen till snick och grundade i går. Hade anledning att åka runt till flera olika ställen. Det tar alltid längre tid än man hoppas.
[bild]
Sanden har jag skaffat tidigare. Hade hatat att få stopp i projektet för att en sådan sak plötsligt blivit beställningsvara. Passade på att ta med den till hamnen för att ha den på plats.
[bild]
Hittade ett bättre rör i klubbens skrotkontainer. 80x40x3. Om det förra var nära så måste detta duga. Förra röret ligger ovanpå som jämförelse.
[bild]
Får dock ett problem med bygghöjden.

Mutter svetsad uppåt i kaminen.
Låsmutter för att fixera gängstången
Dubbla muttrar neråt för att kunna låsa även där.
Feta brickor
Röret.
Bricka igen
Mutter.

Har ca 120mm från motorbädden
Om jag kapar ur hörnen i ändarna och svetsar dit feta vinklar så tror jag att det skall duga ändå. Vinklarna blir också enklare att svetsa fast på plats.
[bild]
Har skrivit en lista på saker som måste vara klart innan montage. Någon enstaka av punkterna går att ordna i efterhand. Men det finns alltid en risk att när ett projekt når en punkt där det går att börja använda. Då sjunker motivationen. Ibland till noll.

Så... kan jag göra allt det här innan klockan 17 i dag?
[bild]
Inte om jag sitter här. Måste iväg.
Om någon kunnig dömmer ut även mina nya upplag så är jag tacksam om jag får veta det under dagen.

Nu iväg till snick för slätstrykning:).

Mvh Findus

Tillägg: Resten av dagen i går ägnade jag åt att sätta tillbaka den inredning som jag rivit ner.
Det ser bra ut!
 
Du bör svetsa i ett runt rör inuti fyrkantsröret runt bultgenomföringen så att inte muttrarna trycker ihop fyrkantsröret.
 
R roli skrev:
Det räcker med att låsa gängstången på ett ställe.
Men om jag behöver lyfta ut den. Då är det trevligt att kunna få tillbaka den exakt som den stod. Annars räcker det med en låsning. Det är så jag tänkte.
Mvh Findus
 
Exostor Exostor skrev:
Du bör svetsa i ett runt rör inuti fyrkantsröret runt bultgenomföringen så att inte muttrarna trycker ihop fyrkantsröret.
Tar inte de feta brickorna hand om det problemet.
Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Tar inte de feta brickorna hand om det problemet.
Mvh Findus
kanske, men jag skulle inte våga chansa efter att ha klämt ihop lite för många rör.
 
Denna lösning kommer att fungera utmärkt, den är väl på rätt sida om hållfastheten.

Roligt att se ett proffs räkna ut styrkan på profilröret och få samma resultat som jag tyckte kändes rätt med min erfarenhet av byggen.
 
Redigerat:
Punkt ett. Slätströk kaminen och ytterrören. Använt grov perlonroller för att få gräng som döljer alla misstag. Den står i min egen snickerilokal.
Nymålad kamin med slätstruken yta i en snickerilokal, står på träpallar mellan arbetsbord och materialhyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde därefter resan till det andra snickeriet (2minuter) för att hälsa och kanske få låna en glasskärare. Fick mer än det. Ett felbeställt 6mm lamellglas.
Ett 6mm lamellglas ligger på en arbetsbänk med ett stålreglage och verktyg inklusive en vinkelslip och glaskniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man skär lamellglas gör stryker man ett snitt på båda sidor. Sedan knäcker man försiktigt. Man kan ha lite T-sprit på brottet och elda för att mjuka upp filmen. Sedan böjer man försiktigt och skaär filmen med ett rakblad.
Hand som skär i lamellglas med en glasskärare på snickeribänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har gjort efterforskningar. Har sett många fula lösningar på hur glas skall monteras i kaminer. Föratår att det måste vara så. Men i den här kaminen är förutsättningarna lite annorlunda. Luckan blir inte särskillt varm. Vid proveldningen kunde jag ta i luckan utan handskar. Silikon klarar 180 grader. Hellimmade glaset.
Det värsta som kan hända är att glaset spricker och ramlar ner. Det hamnar då i asklådan. Brasan får lite mer luft. Om så sker får jag lösa det på annat sätt.
Grovmålad kaminlucka med genomskinligt glas fixerat med tejp på ett arbetsbord i en snickerilokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var allt jag fick gjort i dag. Klappade i hop på vägen tbx och blev väldigt trött. Montering tidigast söndag...

Mvh Findus
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 12 till
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
kanske, men jag skulle inte våga chansa efter att ha klämt ihop lite för många rör.
Jag förstår vad du menar. Jag tror dock inte att det är ett problem i mitt fall. I normalfallet så räknar jag bara med last uppifrån. Enda gången jag får ett dragande moment är när jag är ute och åker i hög sjö, eller när jag passeras av en Princessbåt eller turbåt typ Cinderella.
Åtdragningsmomentet underifrån är det enda som sätter press på röret. Det momentet behöver inte vara större än att muttrarna inte gängar upp sig så att de kan göra sitt jobb när specialfallet inträffar.
Kommer inte åt med momentnyckel i hålskeppet. Så det får bli... dra så hårt jag kan med händerna sedan ett kvarts varv till med nyckel.
Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Eller nordlock
 
Tyvärr kommer den där lamellen att bli förstörd snabbt , även av låga temperaturer (limma med Biltemas värmesilicone)
Vilket mått har glaset ? kan ordna fram en bit neoceran som är mer lämpligt till ändamålet (y) pma adress så lägger jag biten på lådan.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
  • Älska
ådal och 5 till
  • Laddar…
Jättetack @fremax för erbjudandet. Skickar PM.

Har betat av några punkter nu på eftermiddagen.
Balkarna klara så när som på hålen som jag vill borra upp när jag har kaminen här.
Rostiga metallbalkar monterade på en blå arbetsbock i ett rörigt verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kragar på skorstensrören.
Stålbalkar på en arbetsbänk med svetsfogar, redo för borrning inför installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjort nya offerrör också... men de är så fula att kameran hade gått sönder om jag tagit bilder på dem. De skall sitta och skämmas i mörkret när de inte brinner. Om något halvår tar jag ut dem och ser var de är mest åtgångna.

Har virke till en bock att hänga kättingspelet i.

Har städslat hjälp i morgon kl 630 vid snick för att få in kaminen i bilen utan att skrapa sönder allt för mycket.

Har en plan...


Nu laga mat, äta, sova.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Fadai och 12 till
  • Laddar…
Blev sent i går så uppdaterar nu istället.
Förstås alldeles för få bilder. Fick med några nyckelmoment u alla fall.

Lyftet. Väldigt trevligt att ha en stark dävert.
Vit skorsten som lyfts med kran på en båt, omgivet av byggredskap och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här skulle det kanske varit roligt att få se hur vi lirkade pjäsen ner för en trång trappa med ett skott för nära för att få plats. Ni får nöja er med att se den där den skall vara... ungefär. Har kopplat om kedjeblocket genom monteringshålet för att kunna ta hjälp med att få bultar på plats och med att finjustera.
På grund av brist på takhöjd så är draget kopplat en bit ner inne i kaminen. Det blev dessutom väldigt säkert jämfört med stroppar runt och säkrat med t ex spännband.
Stor vit metallkamin som hänger i kedja på ett byggprojekt nära en trappa och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bocken är ett par enkla 2”4 med en tvärslå och en pinne från sida till sida i båten. Inkilat så att inget kan röra sig.
Här använder jag bocken för att ställa av övre delen av skorstenen.
Inredning av båt med synlig träbjälke, installerad kamin och utsikt genom fönster mot annan båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att kunna få ihop kaminen med så få delar som möjligt var det nödvändigt att peta upp skorstenspiporna först och stötta för att kunna sätta ytterröret på plats. Smårören var enmetersbitar så där behövdes inga sådana manövrer. Dessutom så var genomföringen för smårören så stor att utkragningen i skarvarna gick igenom uppifrån.
Den nakna delen av skorstenen kunde jag bekvämt isolera på taket. Fanns precis plats för att trä tillbaka pipan med isolering på.
Skorsten genom taket på en verkstadsbyggnad omgiven av träd i solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

410 kg sand fick plats. Måste vara lite mer än 15 liter i en säck. Kan inte vara möjligt att jag räknat fel :whistle:. Har en oöppnad säck kvar och hälften av en annan. Tips till den som råkar få lite golvsand över. De där jäkla krosset som de försöker lura oss att halkbekämpa med är odugligt jämfört med fin sand. Golvsand är bland det bästa man kan ha. Så överskottet hamnar i bilen.
Bild på skorsten med meterrör monterade i kasse fylld med sand, omgiven av isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade lite problem med att få tillräckligt drag i går kväll. Troligen för att all sand var iskall. Ändå inte ens en tendens att ryka in. När det väl tog fyr eldade jag i ungefär 2,5 timmar. Tände ca 2130 och gjorde sista inlägget 2330. Det räckte för att få sanden tämligen varmt. Lokalt lite obekvämt varmt.
Vaknade till vid tvåtiden och kunde inte låta bli att känna efter. Skorstenen fortfarande påtagligt varm. Dock jämnare över hela.
Ställde klocka på 600. Väldigt mycket sovmorgon för mig. Skorstenen inte kall men mera rumstempererad. 0 grader och frost ute. Bekväm temp nedre däck. 14grader övre däck.
Lätt att tända. I med klossar och bränna med gasol ca 20 sekunder.
Värmen verkar huvudsakligen sugas upp av sanden. Den ”oisolerade” delen av skorstenen som jag ännu inte ordnat beröringsskydd till kan jag utan vidare hålla i även efter två timmars eldning.
En metallkamin med en synlig eld genom ett litet fönster, installerad inomhus bredvid en sopsäck och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att att få allt att linjera så har inget fästs permanent förrän allt var klart med sanden i. Mycket värdefullt att kunna finjustera genom att knacka runt balkarna några mm och att kunna gänga om muttrar vid behov.
Än så länge positiv erfarenhet.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Jacono och 39 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat och härligt med värme i båten till vintern!
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.