282 270 läst ·
714 svar
282k läst
714 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Tack. Det finns en plan. Utan en plan och ideer om alla hur saker som ingår skall lösas så går det inte att starta. Inte för mig i alla fall. Men jag saknar totalt respekt för mina egna föreställningar och ser mig alltid omkring och lär mig nya saker. Finns det anledning att ändra så gör jag det. Då kan det förefalla som om projekten växer fram efter hand.
Gårdagens arbete.
Körde över kaminen till snick och grundade i går. Hade anledning att åka runt till flera olika ställen. Det tar alltid längre tid än man hoppas.
Sanden har jag skaffat tidigare. Hade hatat att få stopp i projektet för att en sådan sak plötsligt blivit beställningsvara. Passade på att ta med den till hamnen för att ha den på plats.
Hittade ett bättre rör i klubbens skrotkontainer. 80x40x3. Om det förra var nära så måste detta duga. Förra röret ligger ovanpå som jämförelse.
Får dock ett problem med bygghöjden.
Mutter svetsad uppåt i kaminen.
Låsmutter för att fixera gängstången
Dubbla muttrar neråt för att kunna låsa även där.
Feta brickor
Röret.
Bricka igen
Mutter.
Har ca 120mm från motorbädden
Om jag kapar ur hörnen i ändarna och svetsar dit feta vinklar så tror jag att det skall duga ändå. Vinklarna blir också enklare att svetsa fast på plats.
Har skrivit en lista på saker som måste vara klart innan montage. Någon enstaka av punkterna går att ordna i efterhand. Men det finns alltid en risk att när ett projekt når en punkt där det går att börja använda. Då sjunker motivationen. Ibland till noll.
Så... kan jag göra allt det här innan klockan 17 i dag?
Inte om jag sitter här. Måste iväg.
Om någon kunnig dömmer ut även mina nya upplag så är jag tacksam om jag får veta det under dagen.
Nu iväg till snick för slätstrykning
.
Mvh Findus
Tillägg: Resten av dagen i går ägnade jag åt att sätta tillbaka den inredning som jag rivit ner.
Gårdagens arbete.
Körde över kaminen till snick och grundade i går. Hade anledning att åka runt till flera olika ställen. Det tar alltid längre tid än man hoppas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sanden har jag skaffat tidigare. Hade hatat att få stopp i projektet för att en sådan sak plötsligt blivit beställningsvara. Passade på att ta med den till hamnen för att ha den på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade ett bättre rör i klubbens skrotkontainer. 80x40x3. Om det förra var nära så måste detta duga. Förra röret ligger ovanpå som jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får dock ett problem med bygghöjden.
Mutter svetsad uppåt i kaminen.
Låsmutter för att fixera gängstången
Dubbla muttrar neråt för att kunna låsa även där.
Feta brickor
Röret.
Bricka igen
Mutter.
Har ca 120mm från motorbädden
Om jag kapar ur hörnen i ändarna och svetsar dit feta vinklar så tror jag att det skall duga ändå. Vinklarna blir också enklare att svetsa fast på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har skrivit en lista på saker som måste vara klart innan montage. Någon enstaka av punkterna går att ordna i efterhand. Men det finns alltid en risk att när ett projekt når en punkt där det går att börja använda. Då sjunker motivationen. Ibland till noll.
Så... kan jag göra allt det här innan klockan 17 i dag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte om jag sitter här. Måste iväg.
Om någon kunnig dömmer ut även mina nya upplag så är jag tacksam om jag får veta det under dagen.
Nu iväg till snick för slätstrykning
Mvh Findus
Tillägg: Resten av dagen i går ägnade jag åt att sätta tillbaka den inredning som jag rivit ner.
Det räcker med att låsa gängstången på ett ställe. Där du skrivit dubbla muttrar (markerat med rött i ovanstående citat) fungerar det alldeles ypperligt med en i stället. Det blir ju någon form av låsning även när du drar muttrarna på var sida av din VKR-stång.findus42 skrev:
Redigerat:
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 153 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 153 inlägg
Det ser bra ut!findus42 skrev:
Tack. Det finns en plan. Utan en plan och ideer om alla hur saker som ingår skall lösas så går det inte att starta. Inte för mig i alla fall. Men jag saknar totalt respekt för mina egna föreställningar och ser mig alltid omkring och lär mig nya saker. Finns det anledning att ändra så gör jag det. Då kan det förefalla som om projekten växer fram efter hand.
Gårdagens arbete.
Körde över kaminen till snick och grundade i går. Hade anledning att åka runt till flera olika ställen. Det tar alltid längre tid än man hoppas.
[bild]
Sanden har jag skaffat tidigare. Hade hatat att få stopp i projektet för att en sådan sak plötsligt blivit beställningsvara. Passade på att ta med den till hamnen för att ha den på plats.
[bild]
Hittade ett bättre rör i klubbens skrotkontainer. 80x40x3. Om det förra var nära så måste detta duga. Förra röret ligger ovanpå som jämförelse.
[bild]
Får dock ett problem med bygghöjden.
Mutter svetsad uppåt i kaminen.
Låsmutter för att fixera gängstången
Dubbla muttrar neråt för att kunna låsa även där.
Feta brickor
Röret.
Bricka igen
Mutter.
Har ca 120mm från motorbädden
Om jag kapar ur hörnen i ändarna och svetsar dit feta vinklar så tror jag att det skall duga ändå. Vinklarna blir också enklare att svetsa fast på plats.
[bild]
Har skrivit en lista på saker som måste vara klart innan montage. Någon enstaka av punkterna går att ordna i efterhand. Men det finns alltid en risk att när ett projekt når en punkt där det går att börja använda. Då sjunker motivationen. Ibland till noll.
Så... kan jag göra allt det här innan klockan 17 i dag?
[bild]
Inte om jag sitter här. Måste iväg.
Om någon kunnig dömmer ut även mina nya upplag så är jag tacksam om jag får veta det under dagen.
Nu iväg till snick för slätstrykning.
Mvh Findus
Tillägg: Resten av dagen i går ägnade jag åt att sätta tillbaka den inredning som jag rivit ner.
Denna lösning kommer att fungera utmärkt, den är väl på rätt sida om hållfastheten.
Roligt att se ett proffs räkna ut styrkan på profilröret och få samma resultat som jag tyckte kändes rätt med min erfarenhet av byggen.
Roligt att se ett proffs räkna ut styrkan på profilröret och få samma resultat som jag tyckte kändes rätt med min erfarenhet av byggen.
Redigerat:
Punkt ett. Slätströk kaminen och ytterrören. Använt grov perlonroller för att få gräng som döljer alla misstag. Den står i min egen snickerilokal.
Gjorde därefter resan till det andra snickeriet (2minuter) för att hälsa och kanske få låna en glasskärare. Fick mer än det. Ett felbeställt 6mm lamellglas.
När man skär lamellglas gör stryker man ett snitt på båda sidor. Sedan knäcker man försiktigt. Man kan ha lite T-sprit på brottet och elda för att mjuka upp filmen. Sedan böjer man försiktigt och skaär filmen med ett rakblad.
Har gjort efterforskningar. Har sett många fula lösningar på hur glas skall monteras i kaminer. Föratår att det måste vara så. Men i den här kaminen är förutsättningarna lite annorlunda. Luckan blir inte särskillt varm. Vid proveldningen kunde jag ta i luckan utan handskar. Silikon klarar 180 grader. Hellimmade glaset.
Det värsta som kan hända är att glaset spricker och ramlar ner. Det hamnar då i asklådan. Brasan får lite mer luft. Om så sker får jag lösa det på annat sätt.
Det var allt jag fick gjort i dag. Klappade i hop på vägen tbx och blev väldigt trött. Montering tidigast söndag...
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde därefter resan till det andra snickeriet (2minuter) för att hälsa och kanske få låna en glasskärare. Fick mer än det. Ett felbeställt 6mm lamellglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man skär lamellglas gör stryker man ett snitt på båda sidor. Sedan knäcker man försiktigt. Man kan ha lite T-sprit på brottet och elda för att mjuka upp filmen. Sedan böjer man försiktigt och skaär filmen med ett rakblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gjort efterforskningar. Har sett många fula lösningar på hur glas skall monteras i kaminer. Föratår att det måste vara så. Men i den här kaminen är förutsättningarna lite annorlunda. Luckan blir inte särskillt varm. Vid proveldningen kunde jag ta i luckan utan handskar. Silikon klarar 180 grader. Hellimmade glaset.
Det värsta som kan hända är att glaset spricker och ramlar ner. Det hamnar då i asklådan. Brasan får lite mer luft. Om så sker får jag lösa det på annat sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var allt jag fick gjort i dag. Klappade i hop på vägen tbx och blev väldigt trött. Montering tidigast söndag...
Mvh Findus
Jag förstår vad du menar. Jag tror dock inte att det är ett problem i mitt fall. I normalfallet så räknar jag bara med last uppifrån. Enda gången jag får ett dragande moment är när jag är ute och åker i hög sjö, eller när jag passeras av en Princessbåt eller turbåt typ Cinderella.Exostor skrev:
Åtdragningsmomentet underifrån är det enda som sätter press på röret. Det momentet behöver inte vara större än att muttrarna inte gängar upp sig så att de kan göra sitt jobb när specialfallet inträffar.
Kommer inte åt med momentnyckel i hålskeppet. Så det får bli... dra så hårt jag kan med händerna sedan ett kvarts varv till med nyckel.
Mvh Findus
Redigerat:
Tyvärr kommer den där lamellen att bli förstörd snabbt , även av låga temperaturer (limma med Biltemas värmesilicone)
Vilket mått har glaset ? kan ordna fram en bit neoceran som är mer lämpligt till ändamålet
pma adress så lägger jag biten på lådan.
Med vänlig hälsning, fremax
Vilket mått har glaset ? kan ordna fram en bit neoceran som är mer lämpligt till ändamålet
Med vänlig hälsning, fremax
Jättetack @fremax för erbjudandet. Skickar PM.
Har betat av några punkter nu på eftermiddagen.
Balkarna klara så när som på hålen som jag vill borra upp när jag har kaminen här.
Kragar på skorstensrören.
Gjort nya offerrör också... men de är så fula att kameran hade gått sönder om jag tagit bilder på dem. De skall sitta och skämmas i mörkret när de inte brinner. Om något halvår tar jag ut dem och ser var de är mest åtgångna.
Har virke till en bock att hänga kättingspelet i.
Har städslat hjälp i morgon kl 630 vid snick för att få in kaminen i bilen utan att skrapa sönder allt för mycket.
Har en plan...
Nu laga mat, äta, sova.
Mvh Findus
Har betat av några punkter nu på eftermiddagen.
Balkarna klara så när som på hålen som jag vill borra upp när jag har kaminen här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kragar på skorstensrören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjort nya offerrör också... men de är så fula att kameran hade gått sönder om jag tagit bilder på dem. De skall sitta och skämmas i mörkret när de inte brinner. Om något halvår tar jag ut dem och ser var de är mest åtgångna.
Har virke till en bock att hänga kättingspelet i.
Har städslat hjälp i morgon kl 630 vid snick för att få in kaminen i bilen utan att skrapa sönder allt för mycket.
Har en plan...
Nu laga mat, äta, sova.
Mvh Findus
Blev sent i går så uppdaterar nu istället.
Förstås alldeles för få bilder. Fick med några nyckelmoment u alla fall.
Lyftet. Väldigt trevligt att ha en stark dävert.
Här skulle det kanske varit roligt att få se hur vi lirkade pjäsen ner för en trång trappa med ett skott för nära för att få plats. Ni får nöja er med att se den där den skall vara... ungefär. Har kopplat om kedjeblocket genom monteringshålet för att kunna ta hjälp med att få bultar på plats och med att finjustera.
På grund av brist på takhöjd så är draget kopplat en bit ner inne i kaminen. Det blev dessutom väldigt säkert jämfört med stroppar runt och säkrat med t ex spännband.
Bocken är ett par enkla 2”4 med en tvärslå och en pinne från sida till sida i båten. Inkilat så att inget kan röra sig.
Här använder jag bocken för att ställa av övre delen av skorstenen.
För att kunna få ihop kaminen med så få delar som möjligt var det nödvändigt att peta upp skorstenspiporna först och stötta för att kunna sätta ytterröret på plats. Smårören var enmetersbitar så där behövdes inga sådana manövrer. Dessutom så var genomföringen för smårören så stor att utkragningen i skarvarna gick igenom uppifrån.
Den nakna delen av skorstenen kunde jag bekvämt isolera på taket. Fanns precis plats för att trä tillbaka pipan med isolering på.
410 kg sand fick plats. Måste vara lite mer än 15 liter i en säck. Kan inte vara möjligt att jag räknat fel
. Har en oöppnad säck kvar och hälften av en annan. Tips till den som råkar få lite golvsand över. De där jäkla krosset som de försöker lura oss att halkbekämpa med är odugligt jämfört med fin sand. Golvsand är bland det bästa man kan ha. Så överskottet hamnar i bilen.
Hade lite problem med att få tillräckligt drag i går kväll. Troligen för att all sand var iskall. Ändå inte ens en tendens att ryka in. När det väl tog fyr eldade jag i ungefär 2,5 timmar. Tände ca 2130 och gjorde sista inlägget 2330. Det räckte för att få sanden tämligen varmt. Lokalt lite obekvämt varmt.
Vaknade till vid tvåtiden och kunde inte låta bli att känna efter. Skorstenen fortfarande påtagligt varm. Dock jämnare över hela.
Ställde klocka på 600. Väldigt mycket sovmorgon för mig. Skorstenen inte kall men mera rumstempererad. 0 grader och frost ute. Bekväm temp nedre däck. 14grader övre däck.
Lätt att tända. I med klossar och bränna med gasol ca 20 sekunder.
Värmen verkar huvudsakligen sugas upp av sanden. Den ”oisolerade” delen av skorstenen som jag ännu inte ordnat beröringsskydd till kan jag utan vidare hålla i även efter två timmars eldning.
För att att få allt att linjera så har inget fästs permanent förrän allt var klart med sanden i. Mycket värdefullt att kunna finjustera genom att knacka runt balkarna några mm och att kunna gänga om muttrar vid behov.
Än så länge positiv erfarenhet.
Mvh Findus
Förstås alldeles för få bilder. Fick med några nyckelmoment u alla fall.
Lyftet. Väldigt trevligt att ha en stark dävert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här skulle det kanske varit roligt att få se hur vi lirkade pjäsen ner för en trång trappa med ett skott för nära för att få plats. Ni får nöja er med att se den där den skall vara... ungefär. Har kopplat om kedjeblocket genom monteringshålet för att kunna ta hjälp med att få bultar på plats och med att finjustera.
På grund av brist på takhöjd så är draget kopplat en bit ner inne i kaminen. Det blev dessutom väldigt säkert jämfört med stroppar runt och säkrat med t ex spännband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bocken är ett par enkla 2”4 med en tvärslå och en pinne från sida till sida i båten. Inkilat så att inget kan röra sig.
Här använder jag bocken för att ställa av övre delen av skorstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att kunna få ihop kaminen med så få delar som möjligt var det nödvändigt att peta upp skorstenspiporna först och stötta för att kunna sätta ytterröret på plats. Smårören var enmetersbitar så där behövdes inga sådana manövrer. Dessutom så var genomföringen för smårören så stor att utkragningen i skarvarna gick igenom uppifrån.
Den nakna delen av skorstenen kunde jag bekvämt isolera på taket. Fanns precis plats för att trä tillbaka pipan med isolering på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
410 kg sand fick plats. Måste vara lite mer än 15 liter i en säck. Kan inte vara möjligt att jag räknat fel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade lite problem med att få tillräckligt drag i går kväll. Troligen för att all sand var iskall. Ändå inte ens en tendens att ryka in. När det väl tog fyr eldade jag i ungefär 2,5 timmar. Tände ca 2130 och gjorde sista inlägget 2330. Det räckte för att få sanden tämligen varmt. Lokalt lite obekvämt varmt.
Vaknade till vid tvåtiden och kunde inte låta bli att känna efter. Skorstenen fortfarande påtagligt varm. Dock jämnare över hela.
Ställde klocka på 600. Väldigt mycket sovmorgon för mig. Skorstenen inte kall men mera rumstempererad. 0 grader och frost ute. Bekväm temp nedre däck. 14grader övre däck.
Lätt att tända. I med klossar och bränna med gasol ca 20 sekunder.
Värmen verkar huvudsakligen sugas upp av sanden. Den ”oisolerade” delen av skorstenen som jag ännu inte ordnat beröringsskydd till kan jag utan vidare hålla i även efter två timmars eldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att att få allt att linjera så har inget fästs permanent förrän allt var klart med sanden i. Mycket värdefullt att kunna finjustera genom att knacka runt balkarna några mm och att kunna gänga om muttrar vid behov.
Än så länge positiv erfarenhet.
Mvh Findus
Redigerat:
