Har två apparatdosor bredvid varandra i badrummet, där ena är tänkt för ett vägguttag och det andra för strömställare. Det var ett tag sedan jag kopplade och vill bara vara säker på att det blir rätt.

Ur väggen kommer fas (brun), nolla (blå), jord samt orange och vit tändtråd till två olika belysningspunkter. Beställde en kronkopplare men fick dubbeltrapp vilket gör att jag måste bygla fasen. Tänkte inte i dagsläget montera ett vägguttag utan sätter ett blindlock.

Bifogar en bild med hur det är tänkt att kopplas – ser det bra ut? Lämnar sen nolla och jord med ubåtskoppling på bakom blindlocket.

Koppling D-trapp.png

Jag tror att det ser bra ut. Blindlock ställer lite krav. Om det är under en viss höjd (osäker på siffran), så måste locket vara skruvat.

Ser bra ut. D-trapp är ju dyrare ^^ bra att ha om man har lite lösningar med dimrar iframtiden.

Eller sätt 2 dimmrar eller 1 dimmer och en brytare

Mikael_L
Välkommen till forumet.

Två apparatdosor bredvid varann ...
Om dom sitter ihop, kloss mot varandra behöver du en tvåfacksram, den ena med en strömbrytare i den andra med blindlock.

Tack för svar! Sitter bredvid varandra så det är tvåfacksram som gäller. Blindlocket har skruv. Allt är Renova-serien. Dimmer tål att fundera på, men det får i så fall bli i framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.