1 113 läst ·
35 svar
1k läst
35 svar
Ctek batteriladdare - kvalitet hölje
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Ja, det gäller att se upp när laddaren spontankastar sig i marken!Fairlane skrev:
Även jag har en 5A polar-version som är cirka 10 år gammal. Jag har inte haft några som helst problem med den, vare sig kablar, knappar eller att jag kastar den i marken. Dubbelkollade du och såg att det satt skruvar på undersidan, men har aldrig funderat på det så behovet inte funnits.
Jag har inte heller reagerat över att kablarna skulle vara för tunna, jag har sett betydligt tunnare på Biltema-varianter och liknande och det är inte särskilt hög effekt på grejerna så det lär räcka bra.
MXS 5.0 polar finns att köpa för under 1000 kronor om man inte vill betala 1300.
Laddarna jag har har alla skruvar, men det kanske är så att nyaste modellerna saknar det?
@Dracula Här har du klassisk plåt:
https://amzn.eu/d/0155Ky8G
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror de flesta kan vara eniga om att Ctek borde byta från membranknapp till en riktig mekanisk. Går ju att ha det lika vattentätt ändå. Det är uselt med tanke på deras generella prisbild.
Redigerat:
Jag har flera olika Ctek det enda problemet som jag har upplevt är att på den ena så funkar inte knappen där man byter mellan olika laddlägen, den har fastnat i läge MC vilket kan kvitta för nu använder jag bara den till mina MC.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Intressant att så många haft problem med knappen. Min laddare är cirka 10 år och har förvarats inomhus, i kallgarage eller ute, lite omväxlande och fungerar felfritt. Dock får jag väl erkänna att jag sällan använder knappen.
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 158 inlägg
Jag vet ärligt talat inte om det är någon större skillnad på en CTEK batteriladdare för en eller ett par tusenlappar eller en billig laddare från Biltema för ett par hundringar. Grannen köpte en CTEK för en dryg tusenlapp för några år sedan och efter att ha använt den ett drygt dussin gånger så var den stendöd. Själv kör jag med en Biltema laddare som väl är ca sådär 10 - 15 år gammal och än så länge funkar den. Rekondläget fungerar alldeles utmärkt för att rekonda mitt gamla, troligen drygt 15 år gamla blysyrabatteri för att avlägsna blysulfat från blyplattorna. Och batteriet blir som nytt igen. Nåja, nästan i varje fall. 😎
Kan nog som vanligt vara både hit and miss. Finns inget som säger att det inte går att tillverka en billig kvalitetsladdare (i Kina iallafall). Därmed inte sagt att alla billiga laddare är av hög kvalitet.Öland4ever skrev:
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 158 inlägg
Paradoxen är väl att oavsett om vi snackar märkesladdare från CTEK eller no name laddare så är de tillverkade i Kina eller i vart fall av robotar i likställda länder. Så min uppfattning är nog att livslängden mer beror på slumpen.C cpalm skrev:
Eller för att uttrycka det... jag blir ju mer besviken om en 2K kronors pryl går sönder än om en 200 kronor pryl gör det. 😎
Jo precis. Fast även om det mesta är tillverkat i Kina är det fortfarande högt och lågt. Och kvalitet är ju också så mycket mer än livslängd - t.ex. brandrisk, elsäkerhetsrelaterade risker, laddar den batteriet på ett varsamt sätt? Ett etablerat varumärke är ändå något som kan kopplas ihop med en (bra eller mindre bra) renommé.Öland4ever skrev:
Har en MXS 5.0 , kanske 5 år gammal. Kass kvalitet på DC kabelns isolering, den har nu spruckit nära genomföringen till själva boxen. Hände även förra CTEKen jag hade, men den gick ju iaf att öppna, vilket inte går längre 🤬
Så nu undrar jag om Polar versionens DC kabel är samma skit, annars får det bli en Jula, Biltema variant. Vore CTEK smarta borde de ha ett uttag så man kunde byta själva laddkabeln.
Har CTEKen hängande ute vintertid med förlängnings DC kabel, kanske det som knäcker isoleringen ?
Fattar inte varför CTEK har rekondläge för AGM, expertisen avråder ju ändå från detta .
Jag kan ju säga med säkerhet att man får inte mycket längre livslängd på bilens batteri ( Volvo V60 D3) , får byta i samma takt (c vart 3e år) På fd V50 körde jag inte med CTEK mer än vid sträng kyla, samma bytes intervall c 3 år där också (Ej AGM). Enbart bytt till Volvos egna batterier.
CTEKens LED indikator på laddkontakten är ju också mysko, kan lysa grönt när man startar bilen, kör 3 mil intill stan och då lysen den rött...... fler som observerat samma?
Misstänker själv att det är Volvons BMS som hamnar i otakt ? Har aldrig provat nolla den själv.
EDIT: Jag koppar självklart in minus kabelns pol mot chassit och inte minus på batteriet!
Generellt tråkiga är att man inte kan mata en kylväska med CTEK, kanske finns nyare som kan. Jag har en gammal hederlig trafo laddare som ger 8A , funkar bra till kylväska
Så nu undrar jag om Polar versionens DC kabel är samma skit, annars får det bli en Jula, Biltema variant. Vore CTEK smarta borde de ha ett uttag så man kunde byta själva laddkabeln.
Har CTEKen hängande ute vintertid med förlängnings DC kabel, kanske det som knäcker isoleringen ?
Fattar inte varför CTEK har rekondläge för AGM, expertisen avråder ju ändå från detta .
Jag kan ju säga med säkerhet att man får inte mycket längre livslängd på bilens batteri ( Volvo V60 D3) , får byta i samma takt (c vart 3e år) På fd V50 körde jag inte med CTEK mer än vid sträng kyla, samma bytes intervall c 3 år där också (Ej AGM). Enbart bytt till Volvos egna batterier.
CTEKens LED indikator på laddkontakten är ju också mysko, kan lysa grönt när man startar bilen, kör 3 mil intill stan och då lysen den rött...... fler som observerat samma?
Misstänker själv att det är Volvons BMS som hamnar i otakt ? Har aldrig provat nolla den själv.
EDIT: Jag koppar självklart in minus kabelns pol mot chassit och inte minus på batteriet!
Generellt tråkiga är att man inte kan mata en kylväska med CTEK, kanske finns nyare som kan. Jag har en gammal hederlig trafo laddare som ger 8A , funkar bra till kylväska
Olika är livets lott, har en V90CC diesel, köpt ny och levererad i februari 2017 (en av de första) och nu 15000 mil. Original huvudbatteri och även start/stopp.F fusion skrev:
Laddar fullt senhöst, sedan 1-2 ggr/vinter och på våren en rekondladdning. Ansluter batteri-plus och chassie-minus enligt Volvos anvisning. Laddar med en tjugoårig CTEK 5.0 Polar orange.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Spännande. Mina två senaste billbatterier höll mer än 10 år vardera med hjälp av regelbunden underhållsladdning med en Ctek. Det senaste håller än för övrigt, men är 10 år i år.F fusion skrev:Har en MXS 5.0 , kanske 5 år gammal. Kass kvalitet på DC kabelns isolering, den har nu spruckit nära genomföringen till själva boxen. Hände även förra CTEKen jag hade, men den gick ju iaf att öppna, vilket inte går längre 🤬
Frågorna du ställer angående kablar och Polar är redan besvarade i tråden.
Polar har jag haft ute året runt i ner till -30C i mer än 10 år, håller än, både laddare och kabel.
Även MXS har varit ute på samma sätt utan att kablarna spruckit, men jag hoppar jag inte hopprep med den när det är -25C.