Råd

• Antal röster
    2
:rolleyes::thinking:Hej och Tack !
Jag skulle vilja ha en 12 volts Batteriladdare som ersätter den här !!!
Mascot Batterieliminator Type 696 - 220V - 50 HZ Ut 5-15 VDC
( Denna modell säljs inte längre )
Det är för strömförsörjningen av husets larm !!
Tack för hjälpen
Victor Hugo Romano

Det är för att ladda detta batteri
eYuM-kBygcJWbygVt1_eXCLDOcy2InCBORJFAuQLkAen74lLmu1S6hjJL8KDy9ER2F2ftUBMVWYQGin7FqL3RBzlqPceqfDo8zRzDd4EXnEnlDzRWVIi4wE9UgJqNonCG-9mZA=s0-d-e1-ft LP12-1_3 12V 1.3Ah CT (AGM) 97x47x52

• Mascot batterieliminator typ 696, 220V, 50Hz, ut 5-15VDC, max 4,8W, "Made in Norway" etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av Mascot Batterieliminator med inställningsratt för spänning.
    Skapa konto
  • En vit Mascot Batterieliminator Type 696 för strömförsörjning av larm.
    Skapa konto
Har larmet batteriet i sig idag?
Eller ska det utökas med både laddare och batteri?

Vad är det för larm, tillverkare & modell?

Om larmet har batteri idag så funkar vilket nätaggregat som helst som ger 12VDC & minst 0,5A.

Om batterielimatorn ska ersättas av både nätaggregat & batteri så måste det vara ett laddkort till batteriet, likt följande,
Schematisk bild som visar koppling av en DC12 adapter, batteri och last till ett blått kretskort för larmsystem.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Har larmet batteriet i sig idag?
Eller ska det utökas med både laddare och batteri?

Vad är det för larm, tillverkare & modell?

Om larmet har batteri idag så funkar vilket nätaggregat som helst som ger 12VDC & minst 0,5A.

Om batterielimatorn ska ersättas av både nätaggregat & batteri så måste det vara ett laddkort till batteriet, likt följande,
[bild]

Hej Demmpa! Tack för ditt snabba svar! Det jag behöver veta är:
Namn och karakteristisk av laddaren som jag måste köpa som ersätter den hade jag tidigare !

( Mascot - batterrieliminator Type 696 220 V - Ut: 5-15 VDC - Maks 4,8 W )

• Beige larmsystempanel med tangentbord och indikatorlampor, modell HA-841D, monterad på vägg bredvid ett fönster.
    Skapa konto
  • Öppet larmsystemskåp med etiketten HA-841D, sladdar, batteri och programmeringstangentbord.
    Skapa konto
  • Elpanel med teknisk skiss, varningstext, röd lampa och 12V DC-märkning for en kraftaggregat.
    Skapa konto
Larmet är ungefär 30 år gammalt och jag stängde av det för en vecka sedan !!!

victor Hugo victor Hugo skrev:
Larmet är ungefär 30 år gammalt och jag stängde av det för en vecka sedan !!!
Mascot Batterieliminator Type 696 - 220V - 50 HZ Ut 5-15 VDC
( Denna modell säljs inte längre )

Jag bytte batteriet !! jag behöver veta vad det är: märke och karakteristisk av batteriladdaren som måste jag köpa! Som ersätter:
Mascot Batterieliminator Type 696 220 V - 50 Hz - Ut 5 - 15 VDC Maks 4,8 W som inte längre säljs

E
Jag bytte batteriet !! jag behöver veta vad det är: märke och karakteristisk av batteriladdaren som måste jag köpa! Som ersätter:
Mascot Batterieliminator Type 696 220 V - 50 Hz - Ut 5 - 15 VDC Maks 4,8 W som inte längre säljs
Du kan använda den du har.

Tack så mycket för hjälpen !!
Hälsningar
Hugo

Bästa svaret

Fabrikat/modell är inte kritiskt så länge den kan leverera tillräckligt med ström vid 12V (jag tolkar det som att den gamla är inställd på det). Den här skall klara det med marginal, men det kommer sannolikt krävas lite anpassning för att koppla in utgången till ditt larm.

A alfista skrev:
Fabrikat/modell är inte kritiskt så länge den kan leverera tillräckligt med ström vid 12V (jag tolkar det som att den gamla är inställd på det). Den här skall klara det med marginal, men det kommer sannolikt krävas lite anpassning för att koppla in utgången till ditt larm.
Men vilken 12 volt laddare du råder mig och karakteristiska
Tack för hjälpen !!
Hugo

Om du klickar på ”den här” i alfista’s inlägg så kommer du till ett nätaggregat som kommer att fungera.

Demmpa Demmpa skrev:
Om du klickar på ”den här” i alfista’s inlägg så kommer du till ett nätaggregat som kommer att fungera.
Tack så mycket för hjälpen!!
Hälsningar
Hugo

Du vill byta laddare för att du bytt batteri?
Eller har batterieliminatorn du har gått sönder och behöver ersättas?

Hur laddades det gamla batteriett eller var det ett icke laddningsbart långlivat torrbatteri?
Rätt dimensionerat kan de hålla i många år, kanske 30 år?

Så frågan är väl om de behöver en laddare nu eller om du kan ersätta din gamla batterieliminator med en ny likvärdig.

Har larmet haft torrbatteri innan och larmet inte klarar av att underhållsladda blybatteriet kommer batteriet att självurladdas.

Behöver du en ny underhållsladdare har Black &Decker gjort några små underhållsladdare. Tex
https://cdon.se/fordon/svart-amp-de...5XX0hQd4cuE_rs78PHBoCdNMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Som kan monteras fast. Notera dock att ett 12V blybatteri hållet lite högre spänning än 12V när det är fulladdat.

Edit: Har det varit torrbatterier innan är det väl enklare att skaffa 2 st 6V torrbatterier, tex Varta longlife
https://www.batterionline.se/varta-longlife-plus-4r25-torrbatteri-med-fjader-6v-7500-mah

Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Du vill byta laddare för att du bytt batteri?
Eller har batterieliminatorn du har gått sönder och behöver ersättas?

Hur laddades det gamla batteriett eller var det ett icke laddningsbart långlivat torrbatteri?
Rätt dimensionerat kan de hålla i många år, kanske 30 år?

Så frågan är väl om de behöver en laddare nu eller om du kan ersätta din gamla batterieliminator med en ny likvärdig.

Har larmet haft torrbatteri innan och larmet inte klarar av att underhållsladda blybatteriet kommer batteriet att självurladdas.

Behöver du en ny underhållsladdare har Black &Decker gjort några små underhållsladdare. Tex
[länk]
Som kan monteras fast. Notera dock att ett 12V blybatteri hållet lite högre spänning än 12V när det är fulladdat.

Edit: Har det varit torrbatterier innan är det väl enklare att skaffa 2 st 6V torrbatterier, tex Varta longlife
[länk]
Tack för hjälpen!!
Halsningar
Hugo

Jag misstänker att mycket av frågetecknen kommer av att frågan är lite missvisande. Mascot-prylen behöver enligt frågan bytas, men den är egentligen i strikt mening ingen batteriladdare av vad vi kan läsa ut från skylten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.